Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Kaikkea muuta huuhaata
Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » La 14.11.2015 19:58

Tässä muuten Roter Vogelin ja Etlanticin innoittamana aivan uusi näkemys...erittäin pieni purkkari jossa paljon siipeä joissa kennoa ( 25 % tehokasta ...max 2,5 kw ).

Saa kommentoida ideaa. :|
Liitteet
GM-1.jpg
GM-1.jpg (129.29 KiB) Katsottu 7392 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » La 14.11.2015 22:13

Ajatus olisi tehdä se puukomposiitista.

Tässä edukkaan oloinen moottori siihen; http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... Motor.html

Suositelluilla potkureilla työntövoima olisi 20 kg yhteensä ( nopeus 55 kts ).

:wink:

Alla nimiehdotus..muitakin saa ehdottaa.
Liitteet
composite_foils58.jpg
composite_foils58.jpg (74.64 KiB) Katsottu 7373 kertaa
Skylon-2Xs.jpg
Skylon-2Xs.jpg (85.3 KiB) Katsottu 7373 kertaa

Markku
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 04.12.2007 23:04

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Viesti Kirjoittaja Markku » Ma 16.11.2015 10:52

Mielenkiintoinen hallittava yksimoottoritilanteessa :lol:

koha
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 04.04.2008 18:01

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Viesti Kirjoittaja koha » Ma 16.11.2015 15:44

Markku kirjoitti:Mielenkiintoinen hallittava yksimoottoritilanteessa :lol:
Vmc>Vne :mrgreen:

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Viesti Kirjoittaja Matts » Ma 16.11.2015 17:48

Markku kirjoitti:Mielenkiintoinen hallittava yksimoottoritilanteessa :lol:
Jos siitä tulee vaikka helikopteri? :shock:

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ti 17.11.2015 06:34

koha kirjoitti:
Markku kirjoitti:Mielenkiintoinen hallittava yksimoottoritilanteessa :lol:
Vmc>Vne :mrgreen:
No entäs Skylon sitten...siinäkin on siivenkärjissä moottorit ja sai juuri ison rahoituksen ?

Sammuileeko sähkömoottorit tavan takaa ?

Avatar
ht
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 28.03.2003 14:03
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Viesti Kirjoittaja ht » Ti 17.11.2015 10:11

topspeed1 kirjoitti: Sammuileeko sähkömoottorit tavan takaa ?
Ei, mutta on se mahdollisuus kuitenkin otettava huomioon.

Toi piirroksen kone olisi pienillä muutoksilla ihan kehityskelpoinen. 7,6 metriä kärkiväliä lisää, ohuempi siipiprofiili, vesiballastimahdollisuus, wingletit, normaali 1 pyörän teline, hinauskytkin nokkaan ja ropelit pois siivenkärjistä..?

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Ti 17.11.2015 11:39

ht kirjoitti:
topspeed1 kirjoitti: Sammuileeko sähkömoottorit tavan takaa ?
Ei, mutta on se mahdollisuus kuitenkin otettava huomioon.

Toi piirroksen kone olisi pienillä muutoksilla ihan kehityskelpoinen. 7,6 metriä kärkiväliä lisää, ohuempi siipiprofiili, vesiballastimahdollisuus, wingletit, normaali 1 pyörän teline, hinauskytkin nokkaan ja ropelit pois siivenkärjistä..?
20 vuotta tuulitunnelissa yksityiskohtien hiomista, muutama miljuuna rahaa , niin kyllä siitä hyvä tulis. ....
Mutta ei noilla rahkeilla :(

-Juha

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 286
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Ti 17.11.2015 12:40

Silent 2 Elektro näyttäisi mielestäni siltä mitä tässä tavoitellaan.

Mutta ainahan on mielenkiintoista kehitellä ideoita. Miksi kaksi moottoria ja siipien kärjissä? Winglettien ilmanvastusta pienentävä ominaisuus lienee tunnustettu ja tunnettu, joten ehkä siivenkärkien optimoinnilla saisi tällä tavoin paremman ratkaisun. Lisäksi johdotukset, mekaniikka ja ohjauselektroniikka olisi hyvä niputtaa yhteen pakettiin. Potkureillakin on vastus ja häviöt, yksi tehokkaampi kuin kaksi.
Jos oikein optimoidaan, niin lienee kolme paikkaa propellille, nokassa, rungon takaosassa työntävänä ja sitten sivuvakaajan edessä? Äkkiseltään kuvittelisin, jotta nokka on paras, mutta aiheuttaako pyörivä propelli edessä ilman virtaukselle rungon ympärillä ja siipien liityntäkohdissa ongelmia? Toinen hyvä paikka olisi rungon takaosa, työntävänä. (Olen Afrikassa tavannut javerin, joka esitteli ASW20 koneesta rakentamaansa tällaista itsestarttaavaa purtsikkaa, ei näyttänyt sellaiselta jolla uskaltaisin lentää...).
Sivuvakaajan edessä ylhäällä olisi yksi hyvä paikka, mutta aiheuttanee painon oleellista nousua rakenteiden monimutkaistuessa.

Eli tuo Silentin kapine tuntuisi hyvältä ratkaisulta imho. Voisi tulla vähän halvemmaksi ostaa sellainen. Mutta jotkut tykkää ropata, jotkut lentää, ja sehän on ihan ok.

Markku
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 04.12.2007 23:04

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Viesti Kirjoittaja Markku » Ti 17.11.2015 13:33

Hytsky kirjoitti:Silent 2 Elektro näyttäisi mielestäni siltä mitä tässä tavoitellaan.


Eli tuo Silentin kapine tuntuisi hyvältä ratkaisulta imho. Voisi tulla vähän halvemmaksi ostaa sellainen. Mutta jotkut tykkää ropata, jotkut lentää, ja sehän on ihan ok.
Jotkut tykkäävät vain haaveilla

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ti 17.11.2015 22:45

ht kirjoitti:
topspeed1 kirjoitti: Sammuileeko sähkömoottorit tavan takaa ?
Ei, mutta on se mahdollisuus kuitenkin otettava huomioon.

Toi piirroksen kone olisi pienillä muutoksilla ihan kehityskelpoinen. 7,6 metriä kärkiväliä lisää, ohuempi siipiprofiili, vesiballastimahdollisuus, wingletit, normaali 1 pyörän teline, hinauskytkin nokkaan ja ropelit pois siivenkärjistä..?

Kerro mulle miksi SKYLON -projektissa sitä ei huomioitu ?

http://www.wired.co.uk/news/archive/201 ... ae-systems

Väittäisin, että 1( -2 ) kw teho siiven kärjessä on liikkeelle lähdettyä niin mitätöntä, että jos toinen sammuu on helppo sammuttaa toinenkin ja liito alkaa.

Aikoinaan kuulin että jos Mossien moottori sammui startissa oli sammutettava toinenkin jos aikoi nopeasti saada koneen hallintaan ja pusattua onnistuneen pakkolaskun ( samoin laskussa jos olitiin alle minimi liikehtimisnopeuden telineet/laipat ulkona ).

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ti 17.11.2015 22:47

haapajarvi kirjoitti:
ht kirjoitti:
topspeed1 kirjoitti: Sammuileeko sähkömoottorit tavan takaa ?
Ei, mutta on se mahdollisuus kuitenkin otettava huomioon.

Toi piirroksen kone olisi pienillä muutoksilla ihan kehityskelpoinen. 7,6 metriä kärkiväliä lisää, ohuempi siipiprofiili, vesiballastimahdollisuus, wingletit, normaali 1 pyörän teline, hinauskytkin nokkaan ja ropelit pois siivenkärjistä..?
20 vuotta tuulitunnelissa yksityiskohtien hiomista, muutama miljuuna rahaa , niin kyllä siitä hyvä tulis. ....
Mutta ei noilla rahkeilla :(

-Juha
Sano mulle miten normaali pursikone joita myydään Suomessa noin 50 kpl ( kuten Vasama oli ) voisi maksaa miljuunia kehittää ?

Avatar
ht
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 28.03.2003 14:03
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Viesti Kirjoittaja ht » Ke 18.11.2015 08:57

topspeed1 kirjoitti:
Väittäisin, että 1( -2 ) kw teho siiven kärjessä on liikkeelle lähdettyä niin mitätöntä, että jos toinen sammuu on helppo sammuttaa toinenkin ja liito alkaa.
50 metrin korkeudessa just sillä hetkellä kun lentokenttäalue muuttuu metsäksi? Tuollaisessa ei toteutuisi edes se normaalin 2-moottorikoneen ominaisuus, että kun lapa seisoo, niin toinen moottori kuljettaa koneen onnettomuuspaikalle... :|

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Ke 18.11.2015 10:02

topspeed1 kirjoitti:
haapajarvi kirjoitti:

20 vuotta tuulitunnelissa yksityiskohtien hiomista, muutama miljuuna rahaa , niin kyllä siitä hyvä tulis. ....
Mutta ei noilla rahkeilla :(

-Juha
Sano mulle miten normaali pursikone joita myydään Suomessa noin 50 kpl ( kuten Vasama oli ) voisi maksaa miljuunia kehittää ?
Muutamia nopeasti mieleen nousevia asioita miks...

1. Suomessa ei taideta nykymaailmassa myydä 50 konetta mitään tyyppiä
2. Vasama on jo olemassa - miksi kehittää uus? Yks jopa Oulussa.
3. Otsikko oli "...FAI ennätyksistä..." Vasamalla niitä ei lennetä
4. Aikaisemmin esillä oleva 50-liitosuhteeseenkaan ei Vasamalla päästy - vaatii hiukan enempi teknologiaa
5. Rovaniemellä tekevät Vesikonetta, muokkaamalla vanhaa konstruktiota ja Miljuuna menee siinäkin poikineen
6. Projektin esittäjällä ei ole mitään kokemusta mistään lennokkia suuremmasta.
7. Webin keskustelu palstojen täyttö asiaan liittyvillä ja liittymättömillä kovilla ei vakuuta. Et saa kavereita hankkeeseesi näin

-J

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ke 18.11.2015 11:26

Okei Haapajärvi...voisitko kuitenkin kovana jätkänä ottaa hieman positiivisemman tyylin käsitellä uusia innovatiivisia asioita...näillä kuitenkin pidetäään Suomi elossa nyt ja tulevaisuudessa.

Mulla on aika kova joukko täällä yritystakomolla mukana...moni on tosin elektroniikan huippuammattilainen mutta myös lennokkitaustaa..ja osalla lentolupakirja..jopa lentokapu oli täällä hetken.

Dissata saa ja kustakin päälle ( moderaattorithan eivät koskaan puolusta yrittäjää/keksijää ) mutta muista käytöstavat...koskee jokaista.

Tämä 2 moottorinen purkkari ( josta kuva ) on eri laite kuin se 50:1 lifting fuselage juttu.
Viimeksi muokannut topspeed1, Ke 18.11.2015 11:42. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ke 18.11.2015 11:28

ht kirjoitti:
topspeed1 kirjoitti:
Väittäisin, että 1( -2 ) kw teho siiven kärjessä on liikkeelle lähdettyä niin mitätöntä, että jos toinen sammuu on helppo sammuttaa toinenkin ja liito alkaa.
50 metrin korkeudessa just sillä hetkellä kun lentokenttäalue muuttuu metsäksi? Tuollaisessa ei toteutuisi edes se normaalin 2-moottorikoneen ominaisuus, että kun lapa seisoo, niin toinen moottori kuljettaa koneen onnettomuuspaikalle... :|
Muista että Heinkelin pääsuunnittelija lensi 2.75 hv mooottoroidulla Pelikanilla. Tosin Stittskin lensi 3,5 hv koneella mutta tarvi ilmeisesti jotain apua lentoon lähtöön. Asia on
sinulle kummallinen muttei muille mahdoton. Myös 1600 kiloinen Solar Impulse lensi ( cruise ) 7 kW teholla...ja lihaskoneet aina 250 watin teholla.

Tämä on juuri se juttu...eli aurinkoenergia ( ja/tai akut ) riittää lennettämään miestä/naista jos laite kevyt ja riittävän "clean"...seka aerodynamiikka kunnossa.
Viimeksi muokannut topspeed1, Ke 18.11.2015 11:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Markku
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 04.12.2007 23:04

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Viesti Kirjoittaja Markku » Ke 18.11.2015 11:47

topspeed1 kirjoitti:Okei Haapajärvi...voisitko kuitenkin kovana jätkänä ottaa hieman positiivisemman tyylin käsitellä uusia innovatiivisia asioita...näillä kuitenkin pidetäään Suomi elossa nyt ja tulevaisuudessa.

Mulla on aika kova joukko täällä yritystakomolla mukana...moni on tosin elektroniikan huippuammattilainen mutta myös lennokkitaustaa..ja osalla lentolupakirja..jopa lentokapu oli täällä hetken.

Dissata saa ja kustakin päälle ( moderaattorithan eivät koskaan puolusta yrittäjää/keksijää ) mutta muista käytöstavat...koskee jokaista.

Tämä 2 moottorinen purkkari ( josta kuva ) on eri laite kuin se 50:1 lifting fuselage juttu.
Toivottavasti tähän "projektiin" ei ole käytetty verovaroja

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Ke 18.11.2015 11:48

topspeed1 kirjoitti:Okei Haapajärvi...voisitko kuitenkin kovana jätkänä ottaa hieman positiivisemman tyylin käsitellä uusia innovatiivisia asioita...näillä kuitenkin pidetäään Suomi elossa nyt ja tulevaisuudessa.
Jos esittää innovaatioita, on myös oltava valmis kestämään kritiikkiä. Huonoihin ideoihin saa vaan aikaa ja rahaa tuhlattua.


-Juha

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ke 18.11.2015 11:51

haapajarvi kirjoitti:
topspeed1 kirjoitti:Okei Haapajärvi...voisitko kuitenkin kovana jätkänä ottaa hieman positiivisemman tyylin käsitellä uusia innovatiivisia asioita...näillä kuitenkin pidetäään Suomi elossa nyt ja tulevaisuudessa.
Jos esittää innovaatioita, on myös oltava valmis kestämään kritiikkiä. Huonoihin ideoihin saa vaan aikaa ja rahaa tuhlattua.


-Juha
Kritiikkiä kyllä, mutta ei jatkuvaa ylimielistä solvausta.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Kukaan kiinnostunut FAI ennätyksistä ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ke 18.11.2015 11:52

Markku kirjoitti:
topspeed1 kirjoitti:Okei Haapajärvi...voisitko kuitenkin kovana jätkänä ottaa hieman positiivisemman tyylin käsitellä uusia innovatiivisia asioita...näillä kuitenkin pidetäään Suomi elossa nyt ja tulevaisuudessa.

Mulla on aika kova joukko täällä yritystakomolla mukana...moni on tosin elektroniikan huippuammattilainen mutta myös lennokkitaustaa..ja osalla lentolupakirja..jopa lentokapu oli täällä hetken.

Dissata saa ja kustakin päälle ( moderaattorithan eivät koskaan puolusta yrittäjää/keksijää ) mutta muista käytöstavat...koskee jokaista.

Tämä 2 moottorinen purkkari ( josta kuva ) on eri laite kuin se 50:1 lifting fuselage juttu.
Toivottavasti tähän "projektiin" ei ole käytetty verovaroja
Ei kaikki tutkimustyöni 2007 ( puurakenteinen pienkone ) lähtien on tapahtunut omasta pussista. Jos olisin jostain saanut kymppitonnin olisi jo lennetty vuosia sitten.

Vastaa Viestiin