FES purjekone?

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 287
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Ke 25.11.2015 21:51

Ja sitten voinee jättää pari lyijyakkua pois, mikä keventää muutaman kilon.
Mä olen muuten ihan tosissani, jos eteläsuomesta löytyy porukka tuollaisen hankintaan, olen mukana.

Pertti Pääsky
Viestit: 45
Liittynyt: La 02.04.2005 22:33
Paikkakunta: Espoo

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Pertti Pääsky » La 28.11.2015 18:15

Muistan nähneeni 30v sitten FES-systeemin sähkölennokissa. Ja nyt se on lyömässä läpi purtsikkoihinkin.
Hyvä systeemi ja toivottavasti sitä voitaisiin jossain muodossa hyödyntää vanhojen koneiden tuunaamiseen itsestarttaaviksi. Itsestarttaavuus olisi mielekäs ratkaisu, ei tarvitsisi olla hankalaa autohinausta tai vastaavaa.
Voisiko vielä laskutelineen pyörään lisätä sähkömoottorin, jolloin saataisiin tehoa ja korkeaa hyötysuhdetta lähtökiitoon, ropellin voisi käynnistää kun ollaan irti maasta?
Rullaaminenkin olisi helppoa. Eikä tarvitsisi olla huolissaan pyörivän potkurin aiheuttamasta vaaramomentissa maassaolijoille.

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 208
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja JTH » Ma 30.11.2015 14:28

Edesmennyt Bill Walker taisi suunnitella jotain tuollaista. Siitä oli juttu Gliding Int. lehdessä.

Itse en ihan ymmärrä idean hienoutta. Se tarvitsee toisen sähkömosan ja lisää akkukapasiteettia, eli painoa. Eikö olisi helpompaa vain laittaa vähän lisää tehoa fes nokalle ja vähän isommat akut ? Tai joku automaattinen spedelinko antamaan se alkuvauhti.

terv. Jyrki

Pertti Pääsky
Viestit: 45
Liittynyt: La 02.04.2005 22:33
Paikkakunta: Espoo

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Pertti Pääsky » Ma 30.11.2015 23:02

Laskemalla voisi selvitä, mikä vaihtoehto tuottaa parhaan tuloksen. Sähkön kanssa joudutaan miettimään ja optimoimaan moninaisia parametreja. Nyt on aika innovaatioille.

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 287
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Ti 01.12.2015 17:15

Autohinauksessa FEL koneille ei ymmärtääkseni käztetä esim. pylpyrää, vaan vedetään ihan auton vetokoukusta. Tarkoitus ei ole päästä kovinkaan korkealle, eikä käzttää pitkää matkaa. Tästä sitten jatketaan FES moottorilla. Tähän tyyliin:

https://www.youtube.com/watch?v=pTeNKM2cXQk

Näzttäisi siltä, että kalustovaatimukset eivät ole ihan kauhean huimat. Minkähänlainen lähtötapakoulutus tähän vaaditaan, ja montako starttia pitää vuodessa olla, että pysyy voimassa?

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 287
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Hytsky » La 05.03.2016 08:26

Nostetaas nyt tätä kun Antti promosi FES Ventusta... Löytyykö porukkaa konetta tilaamaan?

Hurja
Viestit: 81
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Hurja » Ke 09.03.2016 15:37

Kova peli tuo MiniLAK. Kopsasin sen polaarin painolla 300kg ja laitoin vierelle LS-8a 34kg/m^2.

Tuollaisesta voisi melkein vaikka innostuakkin :mrgreen:
Liitteet
MINILAK vs LS8.jpg
MINILAK vs LS8.jpg (78.78 KiB) Katsottu 3728 kertaa

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 287
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Hytsky » Pe 25.03.2016 09:56

Tuo miniLAK polaari näyttää kyllä liian hyvältä ollaksaan totta?!

Hurja
Viestit: 81
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Hurja » La 26.03.2016 08:09

Jaa-a. Mainos polaari tai sitten nou :lol: Kuka tietää.

Varmastihan tuo on ilman sitä ropellia noukalla eli ihan puhtaan purjekoneen polaari viimeisen päälle tilkittynä ja viilattuna. Ei tuo minusta mitenkään mahdotonta ole. Kohtuullisen hyvä siipikuormitus, wingletit ja laipat. Ei ole edes pitkiä siipiä, jotka alkais vastustamaan isoa kovaa mentäesssä niinkuin näkyy :mrgreen:

Tuskinpa on 22 vuotta vanhassa LS-8:ssakaan enää sama polaari kuin silloin joskus Idafliegin mittaamaana Kuva

Miinuksena voi sanoa, että FESsinä ei Mini LAKkiin tankata vettä.

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 287
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Hytsky » La 26.03.2016 08:28

eikös LS-8:n siipiprofiili ole LS-6 koneesta, eli bauttiarallaa 35 vuotta vanha :)

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » La 26.03.2016 09:33

Polaarivertailu on minusta aika uskottava. Täyteen lastattu mini-LAK liitää about samoissa kuin hyvin kevyt LS-8 nopeuksilla 100 - 160.

Täyteen lastattu tarkoittaa FES-LAKin osalta sitä että koneessa on 82kg laskuvarjoa ja lentäjää.

LS-8 ja 34kg/m2 on vähemmän kuin mihin minä pystyn. Kun koneeseen ahtaa itsensä ja eväät, kunnon lyijyakun ja vettä pyrstöön tasapainottamaan menoa, ollaankin jo luokassa 36kg/m2. Täyteen lastatun LS-8:n siipikuorma on 50kg/m2. Oletan että Mini-LAK jää siinä vaiheessa taakse.

Liitokyky on kuitenkin vain yksi konetta kuvaavista mittareista. Muut ovat vaikeampia mallintaa.
papafox-Sakke

Hurja
Viestit: 81
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Hurja » La 26.03.2016 10:34

Prosyyrin mukaan kuivapaino on ilman kuskia on 213kg eli 87kg on kuljettajaa maksimissaan. Mitenkähän tuo sitten oikeasti toteutuu :roll:

Kyllähän se tosiaan LS-8 liitää, kun vettä laitetaan, mutta kuivana ei juurikaan eroa. Siinä vaiheessa, kun aletaan termiikissä pyöriä niin kuvittelisin Mini LAK:n syövän tuota etua vauhdilla. Näyttää nimittäin tuola pienilläkin nopeuksilla Minin polaari erittäin hyvältä.

Lisäsin tuohon Minin polaariin vielä prosyyristä myös nuo pienet nopeudet. Toisessa kuvassa on sitten polaarit max siipikuormalla. Mini edelleen 35kg/m^2 ja LS-8 50kg/m^2
Liitteet
MINILAK vs LS8.jpg
MINILAK vs LS8.jpg (84.79 KiB) Katsottu 3448 kertaa
MINILAK vs LS8 max siipikuormalla.png
MINILAK vs LS8 max siipikuormalla.png (37.32 KiB) Katsottu 3448 kertaa

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja kristian » La 26.03.2016 13:16

Hytsky kirjoitti:eikös LS-8:n siipiprofiili ole LS-6 koneesta, eli bauttiarallaa 35 vuotta vanha :)
Ja senkin profiilin yläpinta on lainattu Wortmannilta, FX62K-131, elikkäs vasta 54 vuotta nuori. Erittäin hyvä profiili muuten, oli sellaisenaan tuotannossa 90-luvulle saakka.

Jos minilakki liitäisi edes saman kuin LS8, olisi se huikeaa.

Jore
Viestit: 5
Liittynyt: Su 22.12.2013 12:57
Paikkakunta: Kymi

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Jore » La 26.03.2016 14:23

Eikö Mini Lak'ia voi lentää isommallakin siipikuormalla kuin tuo 35kg/m2?
Puhtaus on puoli ruokaa ja lentäminen toinen puoli...

Hurja
Viestit: 81
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Hurja » La 26.03.2016 16:00

FESsinä eli itsestarttaavana maksimi massa on 300kg. En nyt ole varma, mutta akut sekä mootttorin poistamalla saa laittaa siipiin vettä aina 50kg/m^2 asti. Kaunis ajatus FES moottorista starttaamiseen ja kotiinpaluuseen on silloin poissa.

Mikähän mahtaa olla. LAK 17B:n suorituskyky? Luulisi että olisi jossain määrin verrannollinen, kun enemmän tai vähemmän sama laite katkaistuilla siivillä.

Jore
Viestit: 5
Liittynyt: Su 22.12.2013 12:57
Paikkakunta: Kymi

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Jore » La 26.03.2016 16:52

Eli onko tuo 300kg valmistajan ilmoittama max lentopaino vai 13,5m luokan max lentopaino? Lak 17 max lentopaino 1,5m pidemmillä siivillä on 500kg.
Puhtaus on puoli ruokaa ja lentäminen toinen puoli...

Hurja
Viestit: 81
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Hurja » La 26.03.2016 20:19

Valmistajan ilmoittama se on molemmille moottori versiolle. Hullulta se kyllä tuntuu...samoissa teknisissä tiedoissa kuitenkin ilman moottoria on max siipikuorma 50kg/m^2

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja kristian » La 26.03.2016 20:46

Euroopassa näitä 13,5m koneita rekisteröidään yksipaikkaisiksi ultriksi, joiden maksimi massa on maasta riippuen 300-315 kg, ehkä jollain pelastusvarjolla saa vielä bonuskiloja. FAI:n luokkasäännöissä taas 13,5m maksimi siipikuorma on 35 kg/m (käsittämätöntä). Mini-Lakille tuosta voi laskea kisamassaksi 296 kg (siipi on 8,46 m2). Kun puhdas purtsikka painaa 160 kg, pilotti varjoineen ja eväineen 90-100 kg, niin akulle ja moottorille jää varaa 35-45 kg. Tähänastiset FES-asennukset akkuineen ovat lisänneet koneiden massaa 70-75 kg (Lak17a,b). Tuosta voi nopeasti siis todeta että kisoissa ei lennä ensimmäistäkään sähkö-mini-Lakkia, ainakaan niin että siellä olisi akut kyydissä. Sama ongelma on GP14-sähköitsestarttaavia. Italialainen Ghiorzo muuten prässäsi viime IGC:n kokouksessa 13,5 m luokkaa siirtymään vallan sähköitsestarttaaviin, herra kun omistaa sähköitsestarttaavia Silent2-koneita tekevän tehtaan. Siinä taas on niin iso siipi että kone kelpaa kisoihin sellaisenaan. Kauppa varmaan kävisi mukavasti. En tiedä kuinka moni IGC:n kokouksen delegaateista oli tämän pikku yksityiskohdan hoksannut. :roll:

Hurja
Viestit: 81
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja Hurja » Su 27.03.2016 09:23

52kg näyttää olevan ero valmistajan mukaan purjekoneen ja Fesin välillä. 161kg vs 213kg. 32kg painaa akut ja erinäisten lähteiden mukaan 7kg moottori. Säätimille, johdolle yms asennuksille jää siis 13kg.

Sitten kun ynnätään tuota 296kg massaa niin ei tosiaan jää kuin 82kg kuskille varjoineen ja eväineen :shock: Siihen ei perus sunnuntai purjelentäjistä monikaan mene :mrgreen: Tuo maailmanluokka ja nyt tämä 13.5m on kyllä saatu jo valmiiksi tuhoon tuomituksi :roll:

Täytyy piruuttaan kysäistä vähän, kun näyttää, että se tosiaan on "motorglider(ultralight)" tämä Mini LAK FES. Onko tämä maksimimassa siksi rajattu.
Liitteet
Screenshot_2016-03-26-17-03-38.jpg
Screenshot_2016-03-26-17-03-38.jpg (245.61 KiB) Katsottu 3294 kertaa

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: FES purjekone?

Viesti Kirjoittaja kristian » Su 27.03.2016 11:20

Hurja kirjoitti:52kg näyttää olevan ero valmistajan mukaan purjekoneen ja Fesin välillä. 161kg vs 213kg. 32kg painaa akut ja erinäisten lähteiden mukaan 7kg moottori. Säätimille, johdolle yms asennuksille jää siis 13kg.

Sitten kun ynnätään tuota 296kg massaa niin ei tosiaan jää kuin 82kg kuskille varjoineen ja eväineen :shock: Siihen ei perus sunnuntai purjelentäjistä monikaan mene :mrgreen:
Ja sitten kannattaa vielä muistaa että tehtaan ilmoittama tyhjäpaino on fantasialukema joka ei ole länsimaisen historiankirjoituksen aikana toteutunut vielä yhdenkään tuotantokoneen osalta. Ilmoitettu paino on kait yleensä pelkkä muovi ilman mitään mittareita, varusteita yms. Kannattaa muuten muistaa että esim. meillä ei ole määräyksissä mitään ultrapurjekoneita. Eli jos siitä mini-lakista irroittaa moottorin, ei se enää ole yksipaikkainen ultrakevyt, niissä täytyy olla moottori.

Minun mielestäni tässä olisi upea luokka tehdä helposti käsiteltäviä ultriksi rekisteröitäviä itsestarttaavia. Ei vain mielikuvitus riitä että nämä kyseiset koneet sopisi FAI:n spekseihin. No, toivotaan että olen väärässä. (Kerran luulin olevani, mutta erehdyin.)

Vastaa Viestiin