SUIO

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
WS
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 368
Liittynyt: Su 18.09.2005 09:24
Paikkakunta: Helsinki

SUIO

Viesti Kirjoittaja WS » Ke 04.05.2016 07:16

Mitähän SUIO:ssa tapahtuu ensin lopetetaan SUIO oy ja nyt on näköjään poistunut yhteistiedoista Pyörteen Saken nimi !
WS

MiMutru
Viestit: 80
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Re: SUIO

Viesti Kirjoittaja MiMutru » La 07.05.2016 23:05

Organisointia on ollut ilmassa. Siitä varmaan tietoa on enemmänkin jossakin vaan ei täällä. Eikä minulla.

Mutta tänään oli ihan hyvä opekertaus Hyvinkäällä. Kiitokset HyIK:lle ja Opistolle. Ja luennoitsijoille.

Ystävällisesti
Mika Mutru

WS
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 368
Liittynyt: Su 18.09.2005 09:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: SUIO

Viesti Kirjoittaja WS » Ke 11.05.2016 07:01

Aika erikoista organisointia. Peruutetaan 6 oppilaan purjelennon matkalentokurssi, perutaan purjelennon verkkoteoriat, erotetaan toiminnanjohtaja, siirretään toiminta pääosin Malmille, ei anneta tietoa pääomistajan päättäjillle (jäsenille) mitä tapahtuu ! Jotenkin tulee Pohjois-Korea mieleen. :?:
:x :?:
WS

Hermanni
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 306
Liittynyt: Ke 18.08.2004 15:30
Paikkakunta: Tampere

Re: SUIO

Viesti Kirjoittaja Hermanni » Ke 11.05.2016 13:15

Vai ettei mikään toimi ?

SUIOn etusivulta:

Koulujen tiede-, teknologia- ja käsityöopetukseen suunnattu lennokkiprojekti etenee.

Julkaisemme koulutuspaikkakunnat täällä sivuillamme ja Opettaja-lehdessä aikataulun valmistuttua

t. Hermanni

marquise
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 19.02.2014 18:12

Re: SUIO

Viesti Kirjoittaja marquise » Pe 13.05.2016 11:58

SUIO Oy:n toiminta päättyy koska taloudellisia edellytyksiä toiminnan jatkumiselle ei ole. Huolto-ohjelmavaatimukset ovat huomattavasti keventyneet. Omistaja voi itse valvoa koneensa lentokelpoisuutta. Ensi vuonna mekaanikko voi kuitata koneen lentokelpoiseksi. EASA:n huoltotoiminta-asetuksen osan M mukaiset vaatimukset jatkuvan lentokelpoisuuden valvonnalle ovat pala palalta "sulamassa pois". Sitä säädösympäristöä ja tarvetta, johon SUIO Oy aikanaan perustettiin, ei jatkossa enää ole.
Suomen Urheiluilmailuopisto ei yleishyödyllisenä valtionapua nauttivana yrityksenä voi rahoittaa SUIO Oy:n toimintaa, vaikka aiemmin niin on eri keinoilla vuosien ajan tehty.

Suomen Urheiluilmailuopiston uutiset ovat luettavissa opiston tiedotteesta 1/2016 sanoin kuin Suomen ilmailuliiton verkkosivuilta.

http://www.urheiluilmailuopisto.fi/asse ... 160512.pdf

Nyt tehtyjen organisaatio- ja sijaintimuutosten takana on SIL jäsenistön marraskuussa 2015 hyväksymä uusi SIL-strategia jonka mukaan koulutuksen kehittäminen on yksi liiton kärkihankkeita.

Suomen Ilmailuliiton koulutustoiminnan päärahoittaja Opetus- ja Kulttuuriministeriö teki päätöksen maksaa opiston vationavun (210.000 €/v) SIL:lle eikä enää opistolle vuoden 2016 alusta lukien.

Tehtyjen muutosten "punainen lanka" on se, että koulutukseen sijoitetulla eurolla saadaan jatkossa enemmän.

Opiston ydinpalvelu, purjelennon verkkoteoriat jatkuvat ennallaan.
Niiden rinnalle on saatu moottorilennon verkkoteoriat (Ultrat, LAPL(A) ja PPL(A)) .
Opisto on saanut ATO-koulutusluvan.
Opisto omistaa edelleenkin Räyskälässä SIL-luokan ja 400 m2 Lentolaakso-hallista.

Räyskälän perspektiivistä ainut muutos on se, että Opiston toimisto muuttaa Malmille.
Opiston toimitusjohtajajan toimipiste oli Malmilla jo vuodesta 2014.

Koulutustarjonta jatkuu vähintään entisellään.

Jos jokin asia askarruttaa, kysykää. Vastaamme mielellämme.

Peter Tähtinen
Suomen urheiluilmailuopisto Oy, hallituksen puheenjohtaja

peter.tahtinen AT constella.fi

Avatar
kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 140
Liittynyt: Ti 14.12.2004 07:36
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: SUIO

Viesti Kirjoittaja kmarkkuv » Ti 17.05.2016 20:14

marquise kirjoitti: Koulutustarjonta jatkuu vähintään entisellään.

Jos jokin asia askarruttaa, kysykää. Vastaamme mielellämme.

Peter Tähtinen
Suomen urheiluilmailuopisto Oy, hallituksen puheenjohtaja

peter.tahtinen AT constella.fi

Askarruttaa, joo.
Tuo entisellään, mihin se viittaa. Saako siis edelleen vuoristolentokoulutusta Jacassa? tai Nitrassa?


Anteeksi maalaisuuteni; Markku.
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

marquise
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 19.02.2014 18:12

Re: SUIO

Viesti Kirjoittaja marquise » Ke 01.06.2016 22:06

Jos on kysyntää, järjestetään tarjontaa parhaamme mukaan. Onkos Valkamalla opettajakelpuutus?

Aivan ennallaan emme toki ylläpidä kaikkea toimintaa. Mutta lain puitteissa ehkä. Aloitteita otetaan vastaan. Olisi hyvä löytää etelän maista sellaisia paikallisia toimijoita (ATO) joilta saisimme kalustoa vuokralle. Koneita maailmalla on toki pilvin pimein eikä opisto ole eikä voikaan olla ostamassa uusia purjekoneita niiden Duojen tilalle, jotka oli realisoitava talousrikosten selvittelyn jälkimainingeissa.

Tämä yhteistyökumppaneiden toive koskee niin purje- kuin moottorilentoakin. Opiston on hyvä palvella myös muita lajeja.

Jos Markulla olisi nyt kerrankin (!) asiallista aloitetta tarjolla, kuuntelemme vitosena.

Hytsky
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 287
Liittynyt: To 01.07.2010 23:48

Re: SUIO

Viesti Kirjoittaja Hytsky » To 02.06.2016 22:22

Pilvilentokurssille olisi varmaan aina kysyntää...

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: SUIO

Viesti Kirjoittaja kristian » Pe 03.06.2016 10:23

Tietääkseni nykytilaan alasajetulla SUIO:lla ei ole kalustoa eikä opettajaresurssia järjestää purjelentoleirejä tai -jatkokoulutusta. Hienoa jos teoriapuolta pystytään vielä pyörittämään jollain ilveellä. Pilvi- ym. vastaavien kurssien hallinnollinen osuus on vähäistä joten kaikille avoimia kursseja voidaan aivan hyvin pitää yhdistysten tai säätiöiden toimesta siinä missä SUIO:nkin, kustannukset eivät siitä muutu mihinkään, saattavat jopa alentua. Joka tapauksessa samat opettajat lentäisivät samoilla koneilla, oli kurssi minkä organisaation alla tahansa. SUIO:n peruma matkalentoleiri (oppilaat olivat jo maksaneetkin kurssimaksut) lennettiin NIL:n toimesta ja en näe mitään estettä järjestää pilvikurssi vaikkapa Räyskälä-Säätiön nimissä, jos kiinnostusta on. (Pilvilentokoulutus on muuten jonkinlaisessa siirtymävaiheessa, LAPL(S)-pilvikelpparissa olisi kevyemmät vaatimukset kuin kansallisessa, mutta sellaista koulutusta ei kait voi järjestää ennenkuin jollain on purtsikka-ATO/BTO/whatever)

vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 132
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: SUIO

Viesti Kirjoittaja vostok » Pe 03.06.2016 12:07

kristian kirjoitti:(Pilvilentokoulutus on muuten jonkinlaisessa siirtymävaiheessa, LAPL(S)-pilvikelpparissa olisi kevyemmät vaatimukset kuin kansallisessa, mutta sellaista koulutusta ei kait voi järjestää ennenkuin jollain on purtsikka-ATO/BTO/whatever)
Pieni sivuhuomio muuten tähän: Pilvilennon kouluttaminen LAPL(S) tai SPL + FI(S) -pahvilla vaatii opetuskyvyn demonstrointia opeopelle (FIFI(S)), ks. FCL.905.FI, mikä saattaa tulevaisuudessa olla kinkkistä järjestää vaikka joku ATO saataisiin pystyyn.

Isoisänoikeudet tietysti pelaavat, jos on GPL-aikana kouluttanut pilveä. Itse sain juuri vahvistuksen Trafilta että voin itsekin käyttää isoisänoikeuksia, vaikka päivitin GPL-opeharjoittelijasta suoraan SPL + rajoittamattomaan opepahviin (GPL-opeharjoittelija ei saisi kouluttaa pilveä).

marquise
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 19.02.2014 18:12

Re: SUIO

Viesti Kirjoittaja marquise » Pe 03.06.2016 15:07

Koulutuksen kehittäminen on Suomen Ilmailuliiton strateginen kärkihanke. Tätä koulutustoimintaa varten SIL saa vuosittain runsaat 200.000 euroa avustusta Opetus- ja kulttuuriministeriöltä.

Kristianin näkemys kustannuksista tätä taustaa vasten kuulostaa korvaani hiukan harkitsemattomalta. Jos pitää järjestää kurssi, jossa käytetään lentokonetta, jossa tarvitaan opettajia, ja vaihtoehtoisina järjestäjinä on valtionapua saava olemassaoleva ja taloudeltaan terve ATO tai sitten isoisänoikeuksia hyödyntävä ad hoc-kurssittaja, kummanko tahon uskoisitte kykenevän tarjoamaan sinänsä saman koulutussuoritteen loppukäyttäjälle edullisimmin?

Suomen Urheiluilmailuopistoa ei ole - toisin kuin edellä väitetiin - "ajettu" mihinkään tilaan vaan se on toipumassa määrätietoisella työllä vuosia kestäneen rikollisen toiminnan aiheuttamasta kaaoksesta ja sen seurauksena menetettyjen satojen tuhansien eurojen tappiosta.

Kalustoahan on maailmalla tarjolla pilvin pimein ja kone lentänee samalla tavalla, lukipa sen kyljessä "OH" tai muun maan rekisteritunnus. Olkaa yhteydessä Huovialan Mattiin ja kertokaa avoimesti toiveistanne, mitä kursseja halutaan järjestettävän.

Ensisijainen viestini on se, että on kaikkien ilmailijoiden etu, että toimitaan keskitetysti oman liiton tarjoaman ja ylläpitämän ammattimaisen koulutusorganisaation kanssa. Kursseja toki voidaan järjestää monella tavalla, mutta keskittämisessä on varmasti pitkässä juoksussa luvassa lisäarvoa kaikille. Hajottamisessa sen sijaan ei.

WS
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 368
Liittynyt: Su 18.09.2005 09:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: SUIO

Viesti Kirjoittaja WS » Pe 03.06.2016 15:56

Kyllähän se on hienoa jos meillä on valtionapua nauttiva koulutusorganisaattio joka subventoisi kurssimaksuja. Aika erikoiselta tuntuu se että purjelennonopettajakurssi kuulemani mukaan SUIO:n järjestämänä RÄYSKÄLÄSSÄ, Räyskälä säätiön ASK21 koneella lennettynä Nummelan lentokeskuksen opettajan toimesta maksoi noin 3000€. Itse tuossa laskeskelin että harrastajavoimin ilman valtiontukea, samalla koneella, yhtä pätevän opettajan lentämänä päästäisiin huomattavasti halvempaan konseptiin.
Toivottavasti saadaan asiat järjestykseen ja edes joku kouluttaa esim k.o. pilvilentokurssin jossain. Meillä Räyskälästä valmiudet löytyy jos SUIO ei saa järjestettyä 2016 kesänä.
WS

marquise
Viestit: 29
Liittynyt: Ke 19.02.2014 18:12

Re: SUIO

Viesti Kirjoittaja marquise » Pe 03.06.2016 16:28

Martti moi,

Kun sinulla siis on vertailevat opekurssin kustannuslaskelmat olemassa - tai ainakin mielessä - voitko ystävällisesti avata niitä tällä palstalla minullekin. Tutustuisin mielelläni tähän halvempaan tapaan. Opisto on ilmailijoiden omistama joten voisimme mieluusti tehdä vertailua kulurakenteesta.

Peter Tähtinen

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 346
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: SUIO

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala » Pe 03.06.2016 22:13

On hienoa että purjelennonopettajakurssi kiinnostaa purjelentokansaa pitkästä aikaa.
Vaihtoehtoista kustannuslaskelmaa en tunne mutta sellaisia tehdessä kannattaa muistaa muutamia seikkoja. Kurssi nykyisellä koulutusohjelmalla koostuu teoriajaksosta joka kestää marraskuusta huhtikuulle. Jakso sisältää luokkaopetusta kolmena viikinloppuna ja väliajoilla on vaihtelevasti erilaisia opiskelutehtäviä. Lisäksi kurssilla on lentojakso.
Männävuonna tuolle teoriajaksolle oli oma hintansa. Itse lento-osalle Räyskälässä oli myös määritelty hinta jolla katettiin käytännössä kurssin lento-osan kouluttajan matkakulut. Kurssilaisille oli järjestetty edullinen majoitus lentokentän läheisyydestä. Lisäksi kurssin lennoista opettajakokelaat maksoivat Räyskälän hinauslipuilla ja konevuokrilla ns. listahintaa sen mukaan mitä lensivät. Sää suosi ja lippuja kului vähän.
Lennonopettaja, joka oli koulutusluvan opettajaluettelossa kyllä ihan Urheiluilmailuopiston opettaja, ei saanut palkkaa tai palkkioita. Matkakulukorvaukset (km, päiväraha) hänelle maksettiin ja majoitus samassa paikassa kurssilaisten kanssa.

Veikkaan että muualta tulleille kokelaille opettajakurssin kokonaiskustannuksena 3000eur ei riitä kun kaikki kulut huomioidaan.

En ota kantaa mahdollisten muiden opettajakurssien mahdollisiin kouluttajiin mutta en ole tunkua havainnut hommiin aikaisemmin. Lento-osaa vetämään saatiin vaatimukset täyttävä lennonopettaja ja kurssin tulokset lentokoelausuntojen perusteella olivat vähintään tyydyttävät. Tietääkseni oppilaatkin kokivat kurssin onnistuneeksi ja asiallisesti läpi viedyksi. Kaksi kurssilaista lienee jo saanutkin lennonopettajaharjoittelijan kelpuutuksen ja yhden osalta ollaan jo puolivälissä suunnilleen.

Opettajakurssista vastaavan koulutusorganisaation koulutuspäällikkönä vastaa mielelläni asiaan liittyviin tiedusteluihin.
Minulle voi lähettää sähköpostia tai soittaa.

-M-

Vastaa Viestiin