Purjelentokerhojen päivä 24.3.2018 Helsinki-Vantaa

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 396
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Purjelentokerhojen päivä 24.3.2018 Helsinki-Vantaa

Viesti Kirjoittaja Antti K » Ke 24.01.2018 22:12

Hei,

purjelentokerhojen päivä järjestetään Suomen Ilmailumuseossa Helsinki-Vantaalla la 24.3.2018.

Ohjelma alkaa aamulla klo 10 ja päättyy klo 17.

Suomen Ilmailumuseolle on nykyisin todella hyvät yhteydet, sillä sinne pääsee auton lisäksi junalla. Tietenkin Helsinki-Vantaalle pääsee myös lentäen ja siitähän on vain kivenheitto Ilmailumuseolle. Lisäksi olemme saaneet majoitustarjouksen viereisestä Clarion-hotellista.

Ohjelma ja ilmoittautumisohjeet ilmestyy tälle palstalle.

terv Antti

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 396
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Purjelentokerhojen päivä 24.3.2018 Helsinki-Vantaa

Viesti Kirjoittaja Antti K » Ke 07.02.2018 15:27

Ohjelmaan tulossa ainakin seuraavat:
- FES (Front Electric Sustainer)
- Purjelennon turvallisuus (Trafi)
- Part Gliding uutisia (ainakin Licensing&Training: Mika Mutru)
- Ilmatila (SIL/Juha Silvennoinen)
- Purjekoneiden huoltotoimintavaatimukset ja huoltohenkilöstö (Jukka Helminen)

Aika siis la 24.3. klo 10-17, paikka Suomen Ilmailumuseo, Helsinki-Vantaa
Osallistumismaksu 25Eur, sisältää tulokahvin ja sämpylän sekä iltapäiväkahvin.

Tapahtumaan ilmoittautuminen 15.3. mennessä mari.lehtinen@suio.fi puh. 040 8255 922

Lounas ei sisälly hintaan, mutta paikalla on lounasmahdollisuus, kanafile pippurikastikkeella ja riisi hintaan 12,90 edellyttäen, että vähintään 20 osallistujaa aikoo syödä lounasta. Tapahtumaan ilmoittautumisen yhteydessä kerro siis aiotko syödä lounasta (ei sitova).

Majoitustarjous:
Hotel Clarion Airport
Standard 1- tai 2-hengen huone 103 € / huone / vrk
Huonehintaan kuuluu Clarion aamiainen, verot, langaton internetyhteys sekä saunan ja kuntosalin käyttö aukioloaikojen puitteissa
Varaukset 15.3.2018 mennessä sähköpostitse reservations.cl.helsinkiairport@choice.fi tai puhelimitse +358 9 3417 4651, toimisto on avoinna arkipäivisin klo 08:00 – 18:00. Varauksen yhteydessä mainitse tunnus "ilmailuliitto".
Viimeksi muokannut Antti K, Su 11.03.2018 09:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 396
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Purjelentokerhojen päivä 24.3.2018 Helsinki-Vantaa

Viesti Kirjoittaja Antti K » To 22.02.2018 10:19

Ohjelmaan on tulossa myös ilmatila-asiaa.

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 396
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Purjelentokerhojen päivä 24.3.2018 Helsinki-Vantaa

Viesti Kirjoittaja Antti K » Su 11.03.2018 09:42

Ohjelmassa myös purjelentokoneiden huoltotoimintaa ja huoltohenkilöstöä koskevat vaatimukset.

FES-esityksen pitäjäksi odottelen vielä lopullista vahvistusta Luka Žnidaršič:lta (LZ Design).

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 396
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Purjelentokerhojen päivä 24.3.2018 Helsinki-Vantaa

Viesti Kirjoittaja Antti K » Ma 19.03.2018 09:31

Ohjelma
10:00 - 10:30 Aamukahvit
10:30 - 11:30 Part Gliding Operations ja Licencing&Training (Mika Mutru/SIL-PT)
11:30 - 12:30 FES in LAK gliders (Vytautas Maciulis/Sportine Aviacija)
12:30 - 13:30 Lounas
13:30 - 14:30 Purjekoneiden huoltotoimintavaatimukset ja huoltohenkilöstö (Jukka Helminen)
14:30 - 15:00 kahvitauko
15:00 - 15:45 Purjelennon turvallisuus 2017 (Ari Vahtera/Trafi)
15:45 - 16:30 Ilmatila (Juha Silvennoinen/SIL)
17:00 Tilaisuus päättyy
Viimeksi muokannut Antti K, Ti 20.03.2018 10:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 396
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Purjelentokerhojen päivä 24.3.2018 Helsinki-Vantaa

Viesti Kirjoittaja Antti K » Ma 19.03.2018 15:24

Antti K kirjoitti:FES-esityksen pitäjäksi odottelen vielä lopullista vahvistusta Luka Žnidaršič:lta (LZ Design).
Esiintyjäksi on varmistunut Sportine Aviacija (LAK) Vytautas Maciulis.

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 396
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Purjelentokerhojen päivä 24.3.2018 Helsinki-Vantaa

Viesti Kirjoittaja Antti K » Ti 20.03.2018 10:38

Tilaisuuteen mahtuu vielä muutama jälki-ilmoittautunut!

MiMutru
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Re: Purjelentokerhojen päivä 24.3.2018 Helsinki-Vantaa

Viesti Kirjoittaja MiMutru » La 24.03.2018 12:47

Purjelentokerhojen Päivä 24.3.2018 parasta aikaa menossa Ilmailukuseolla Vantaalla

SIL/PT puheenjohtaja Antti Koskiniemi avasi tilaisuuden suunnitellusti klo 10.30. Reilut 30 osallistujaa eri kerhoista paikalla.

10.30 - 11.30 EGU projekti "Part-Gliding" (Mika Mutru/SIL-PT)

Osa-alue Part-SAO Sailplane Air Operations on edennyt viime vuonna 29.8.2018 julkaistuun EASA Opinion 07/2017 -ehdotukseen joka on parasta aikaa komission EASA komitean käsiteltävä. Sen odotetaan saavan komitean puolesta hyväksynnän kesäkuussa 2018 ja tulevan jullaistuksi säädöksenä alkuvuodesta 2019. Voimaan astuminen 8.4.2020 alkaen. Jos EASA-kkkitean käsittely viivästyisi, se tarkoittaisi hyväksynnän lykkäysta lokakuulle 2018 ja julkaisua myöhemmin 2019, käyttöönotyo kuitenkin 8.4.2020. Tarkemmin sisältöä voi lukea em EASA Opinion'ista 07/2017 osoitteessa http://www.easa.europa.eu/documentlibrary/opinions. Lopulliseen säädökseen voi tulla muutoksia, mutta Opinion on lähtökohtaisesti saanut hyvän vastaanoton komission EASA-komiteassa.

Osa-alue Part-SAC Sailplane Air Crew on edennyt työryhmältä RMT.0701 nyt EASAan. Ilmestyykö siitä EASA Opinion kesäkuussa 2018, jää nähtäväksi. Esityksessä Vantaalla nostettii lähinnä ne isommat muutokset mitä tavoitellaan, kuten

-vain yksi lupakirja joka on perustaltaa ICAO mukainen riippuen pelkästään medikaalin tasosta. Nythän on kaksi himpun verran erilaista lisensssiä: LAPL(S) ja SPL. Jatkossa olisi vain yksi ja sen maantieteellinen käyttöalue riippuisi mikä medikaali pilotilla on,

- helpommat menettelyt kelpuutusten/oikeuksien merkkaamisesta lupakirjaan,

- helpotusta opettajakelpuutusten ylläpitoon.

Purjelennon koulutusorganisaatiovaatimusten osalta "Part-Gliding" ei tuo muutosta vaan siinä tullaan nojautumaan DTO-vaatimuksiin, kunhan ne lopulta ilmestyvät. EGU pitää tärkeänä että kansallinen viranomainen osaisi tulkita myös DTO-vaatimuksia mahdollisimman soveliaalla tavalla käytännön harrastajatoiminta huomioon ottaen.

Lisäksi on varmistunut kuluneella viikolla SIL/Trafi välillä, että purjelennon lupakirja- ja koulutusvaatimusten osalta lisäjatkoaika "opt-out" aina 8.4.2020 saakka otetaan Suomessa käyttöön. Näin ollen lähellä oleva vanha takaraja 8.4.2018 ei aiheuta ongelmia. Kansallisella purjelentäjän lupakirjalla voidaan lentää edelleen ja kansallista koulutusjärjestelmää käyttää. Mutru toivoi SIL ja Trafi kesken tehtävän käytännöllistä yhteistyötä meille sopivan DTO-soveltamisen valmistelemiseksi tämän jatketun siirymäajan kuluessa.

11.30 - 12.30 FES - Front Electric Sustainer (Vytautas Maciulis/Sportine Aviacija)

Vytautas esitteli LAK-koneiden historiaa. Sen jälkeen fokus siirtyi purjekoneen nokkaan asennettuun FES-sähkömoottoriin ja sen tuomiin etuihin. Esimerkkeinä mm. LAK-17A-FES ja MiniLAK FES.

Edelleen Maculis esittelis FES-sähkömoottorijärjestelmän rakenneratkaisuja ja sähköjärjestelmää suojauksineen.

Järjestelmästä on nyt käyttökokemuksia 8 vuoden ajalta ja niiden osalta myös esille tulleita haasteita ja kehittelyä avattiin. Hyvin mielenkiintoinen esitys ja lupaavan tuntuinen ratkaisu, eikös vain ?

12.45 - 13.35 Lounastauko

13.35 - 14.30 Purjekoneiden huoltotoimintavaatimukset ja huoltohenkilöstö (Jukka Helminen SIL/PT)

Vuodesta 2007 alkaen on jouduttu laatimaan konekohtaiset viranomaisen hyväksymät huolto-ohjelmat. Sittemmin on saatu hyväksymismenettelyyn helpotusta.

-purjekoneet ovat ns. EASA-koneita, mutta niille sovelletaan kansallisia määräyksiä vielä toistaiseksi: AIR M1-5,

-huolto-ohjelma on konekohtainen kuten ennenkin, mutta sen hyväksyttämistä viranomaisella ei enää vaadita.

Omistajahuoltajien kohdalla muistettava että he ovat koneen omistajia tai kerhotoiminnan kohdalla kerhon valtuuttamia. Saavat tehdä perustehtäviä. Vuositarkastuksen kuittaamista pelkkä omistajahuoltaja ei kuitenkaan saa tehdä. Siihen tarvitaan ns. "laajennetut" omistajahuoltajan oikeudet.

Laajennetun omistajahuoltajan oikeus kuittauksiin kohdentuu kuitenkin vain omaan tai oman kerhon kalustoon, ei kavereiden koneisiin.

Harrastemekaanikon lupakirjalla on oikeus tehdä huoltoja ja antaa huoltotodiste itsenäisesti ko. lupakirjaan merkittyjen oikeuksien puitteissa.

Vuositarkastuksesta annettava huoltotodiste annetaan Part-M mukaisena jos sen tekee harrastemekaanikko. Jos sen antaa laajennettu omistajahuoltaja, huoltotodiste on annettava kansallisen määräyksen mukaisesti.

Ns. CS-STAN vakiomuutostöiksi katsottavista on lista EASAn kotisivuilla.

Helminen kertoi myös Trafin tekemistä ns. ACAM-tarkastuksista ja niistä tehdyistä havainnoista (2016). Puutteita oli ollut mm. lentokäsikirjojen oikeissa revisioissa, koneessa olevissa ohjekilvissä. Lisäksi oli havaittu puutteita huolto-ohjelmissa; niissä oltiin pääosin siirrytty "itsehyväksyttyihin" versioihin mutta näissä sitten menty vähän riman alta mikä ei ole fiksua. Esimerkkinä huolto-ohjelmasta käytiin läpi Trafin mallia yksityiskäytössä olevan ELA1 ilma-aluksen huolto-ohjelmasta (viite 24875-Huolto-ohjelmat.pdf), Trafi 11.4.2017.

14.30 -15.00 Kahvitauko

15.00 - 15.40 Purjelennon turvallisuus 2017 (Ari Vahtera, Trafi)

Turvallisuustilanten seuranta avattu Trafin "Liikenne FAKTA" -sivustolla myös ilmailun osalta. Purjelennossa tapahtunut 2017 kaksi onnettomuutta. 2016 oli yksi. Kumpanakaan vuonna ei ole sattunut kuolemanjohtanuta vahinkoa. Yleisesti ottaen harrasteilmailun turvallisuus on viime vuosina kehitynyt parempaan suuntaan, vaikka vuosittaista vaihtelua onkin.

Purjelentotoiminnan mukaan lasketaan TMG:t, mutta ei ole kohtuuton käsityö saada TMG eroteltua pois purjelenon tilastojen käsittelyä varten (kuten esim. PT tarvitsee vertaillaksen tilannetta muihin purjelentomaihin, kirj.huom.).

Purjelennon 2015-2017 jaksolla onnetomuusmäärä on nyt 2,50 per 10000 lentotuntia ja kuolemaanjohtaneita 0,00. Jos tarkastellaan edeltävää jaksoa 2010-2014, onnettomuuksia 0,85 per 10000 tuntia ja kuolemaanjohtaneita 0,37. Aineiston mukaan purjelentotunnit ovat luokkaa noin 12000 h / vuosi. Nämä ovat kuitenkin aika yksinkertaisia ja karkeita mittareita.

Vahtera esitteli ajatusta nähdä asiaa syvemmältä kolmen tason ajatusmallilla. Hän esitti yleisölle vastattavaksi 30.4.2018 mennessä kaksi tehtävää:

1.) a.) Mitkä yleisimmistä onnettomuuteen johtavista tapahtumista ovat meidän lajissamme merkityksellisiä huolenaiheita ?

b.) Puuttuuko merkityksellisiä tapahtumatyyppejä ?

2.) Mitkä syytekijät yleisimmin johtavat meidän lajissamme em. tehtävän 1 mukaisiin tapahtumiin ?

Näitä sopisi pohtia ja vastata 30.4.2018 mennessä: ari.vahtera@trafi.fi

Jotta voidaan analysoida, ovat lähtötiedot tärkeitä. Siksi on tärkeää raportoida poikkeamat, mutta myös lentotunnit. Antti Koskiniemi tähdensi raportoinnin tärkeyttä ja lentoturvallisuusilmoituksen tekemisen helppoutta.

Koskiniemi myös peräänkuulutti kiinnostusta ja innostunutta laatimaan purjelentoturvallisuutta edistävän kouluyusmateriaalib laatimiseksi.

15.45 - 16.15 Ilmatilat ja niiden käyttö (Juha Silvennoinen/SIL Toimisto)

Uusin ilmatilarakenne tulossa pienin muutoksin voiman 26.4.2018, paranuksia Menkijärvelle ja Pieksämäelle.. Kisailmatila 2018 AIP SUP on valmis julkaistavaksi.

Ilmailuliitto pääsi viime marraskuussa mukaan Ilmatalannhallinnan neuvotelukuntaan (HLB) ja silta on jo pyydetty aiheeseen sopivaa alustusta.

Tampereen TMA tulee varsinaisestikin transponderipakon alaiseksi. Näin on kyllä ollut käytännössäkin. Nummelan ja Hyvinkään ilmatilamuutoksia ei toteuteta; vuoden 2017 parantunutta varauskäytäntöä edellytetän myös 2018.

Seuraava ilmatilamuutos (2019) on tarkoitettu pitkäaikaiseksi ja sen suunnittelu on jo alkamassa. Sillä aiotaan pärjätä useita vuosia. Kutsua Liitolle ei ole tullut.

Kielivaatimus FL95 yläpuolella ei ole purjelentäjälle tarpeen kun toimitaan paikallisen lennonjohdon purjelentoon varaamalla alueella tai purjelennolle aktiivisella D-alueella.

Pilvilentotoimintaa Räyskälässä (D150A) yli pinnan FL95 osalta ei ole toistaiseksi saatu toimivaksi vaikka nähdäksemme edellytykset pitäisi olla olemassa.

Miehitämätön ilmailu Ruuhka-Suomen kasvavaan tarpeeseen on selvässä nousussa. Puolustusvoimat on pyrkinyt yhteistoimintaan, mutta viranomainen eli Trafi ei sellaista toimijoilta edelleenkään edellytä. Hämeenlinnan kupeessa tapahtuva toiminta on merkitykselinen myös Räyskälän purjelentotoiminnan (matkalennot) näkökulmasta.

Silva esitteli myös ehdotuksen millä Helsingin TMA reuna-alueiden purjelentoalueiden ongelmia yritetään ratkaista.

Lopuksi kuultiin lyhyesti mitä kuuluu lentopaikkojemme maapohjan omistussuhteiden tilanteelle. SIL tekee edunvalvontaa asiassa.

16.20 Päätössanat ( Antti Koskiniemi)

Kiitokset kaikille osallistujille ja luennoitsijoille. Esitysmateriaalit pyritään saamaan esille Urheiluilmailuopiston sivulle Tapahtumat -osioon.

Ystävällisesti
Mika Mutru, SIL/PT

vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 136
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Purjelentokerhojen päivä 24.3.2018 Helsinki-Vantaa

Viesti Kirjoittaja vostok » Ti 27.03.2018 20:31

Hyvä yhteenveto, kiitos. Olisiko kalvoja odotettavissa jakoon jollakin aikataululla?

Pari kysymystä huoltojutuista.
MiMutru kirjoitti: -purjekoneet ovat ns. EASA-koneita, mutta niille sovelletaan kansallisia määräyksiä vielä toistaiseksi: AIR M1-5,
Onko jossakin joku erityinen määräys jossa säädetään että siirtymäaikana noudatetaan easa-purjekoneiden osalta juuri tuota AIR-määräystä? Määräys itse perustelumuistioita myöten puhuu ainoastaan kansallisista ilma-aluksista.
MiMutru kirjoitti: Omistajahuoltajien kohdalla muistettava että he ovat koneen omistajia tai kerhotoiminnan kohdalla kerhon valtuuttamia. Saavat tehdä perustehtäviä. Vuositarkastuksen kuittaamista pelkkä omistajahuoltaja ei kuitenkaan saa tehdä. Siihen tarvitaan ns. "laajennetut" omistajahuoltajan oikeudet.
Mitkä MIP-tsekkilistan tarkastukset ovat sellaisia jotka sisältäisivät toimenpiteitä jotka eivät sisälly pilot-ownerille sallittujen tehtävien listaan? AIR M1-5:ssä on toki vuositarkastuksen suorittaminen ilman laajennettuja oikeuksia erikseen kielletty, mutta missä päin Part-M:ää vuosihuolto kielletään pilot-ownerilta?

Avatar
mnikunen
Viestit: 64
Liittynyt: Su 12.06.2005 13:45
Paikkakunta: Halikko
Viesti:

Re: Purjelentokerhojen päivä 24.3.2018 Helsinki-Vantaa

Viesti Kirjoittaja mnikunen » Pe 30.03.2018 08:39

Lentäomistajan rajoitteet.

Appendix VIII: Limited Pilot-Owner Maintenance

siellä: Lentäjänä toimiva omistaja ei saa suorittaa huoltotoimia, jotka:

9.ovat osa M.A.302(i) kohdassa kuvattuun vähimmäistarkastusohjel-
maan sisältyvää vuositarkastusta tai 100 tunnin tarkastusta.


http://www.hooteehoo.org/fi_n/pM_fi.pdf sivu65.

-M-

Vastaa Viestiin