Hinauslentotoiminnan riskienarviointi

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

Timppa82
Viestit: 4
Liittynyt: To 30.08.2012 23:26

Hinauslentotoiminnan riskienarviointi

Viesti Kirjoittaja Timppa82 » Ma 05.03.2018 18:34

Hei!

Onko kukaan tehny hinauslentotoiminnan riskienarviointia?
Sellainen kuulemma pitää löytyä ensi kesänä jos tulee ramppitarkastus ja muutenkin.
Ja tietenkin prujujen pitää olla sellaiset että kelpaa Trafin tarkastajalle.
Laskuvarjopuolella nämähän on ollut käytössä jo viimekaudella.
Mallia en löytänyt muuta kuin laskuvarjopuolelle ja ohjeet lentotoiminta vaatimuksissa.
Onko purjelentotoimikunta ottanu asiaan mitään kantaa? Laskuvarjotoimikunnan sivuilta löytyy hyvä malli heidän toimintaan.

-Timo Lindström

PI310
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 12.10.2012 12:46

Re: Hinauslentotoiminnan riskienarviointi

Viesti Kirjoittaja PI310 » Pe 16.03.2018 10:59

Linkki:
https://www.easa.europa.eu/sites/defaul ... 202017.pdf

Sieltä Annex VII- Part-NCO, josta NCO.SPEC.100 ja 105 ja sen GM:t.

Pekka

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 393
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hinauslentotoiminnan riskienarviointi

Viesti Kirjoittaja Antti K » La 24.03.2018 14:44

Timppa82 kirjoitti: Onko purjelentotoimikunta ottanu asiaan mitään kantaa?
-Timo Lindström
Hei,

purjelentokoneen hinaaminen moottorikoneella on moottorilentotoimintaa. Tämä riskienarviointivaatimus koskee hinauskoneen päätä eli moottorilentotoimintaa. Purjekoneen osalta tätä vaatimusta ei sovelleta tällä hetkellä, eikä sitä nykytiedon mukaan tulla soveltamaan ennen 8.4.2020, jolloin vaatimus purjekoneiden osalta tulee poistumaan kun Part Gliding säädökset ovat tulossa voimaan.

Hinaustoiminnan osalta siis koskee ja PT on siitä tietoinen. Mutta ei ole tarvetta ottaa kantaa koska määräys on voimassa eikä sitä sovelleta purjelentotoimintaan.

Antti

Vastaa Viestiin