Part-66 L-lupakirjat

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
PI310
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 12.10.2012 12:46

Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja PI310 » To 23.08.2018 08:46

Purjekoneiden huoltajan lupakirjavaatimukset ja niiden voimaantuloaikataulu julkaistu. Soveltaminen alkaa 1.10.2019....

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 42&from=EN

Vilvuo
Viestit: 45
Liittynyt: Ma 11.10.2004 08:33
Paikkakunta: Turku

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja Vilvuo » Su 26.08.2018 11:38

Mutta tämähän on parempi kuin pullo halpaa irkkuviskiä! Nuppi aivan sekaisin ja päänsärky päälle. Osaako joku kertoa mitä tämänkertainen uudistus (taitaa olla viides kymmenessä vuodessa) tarkoittaa tavallisen, miukulistatun purjekoneen (juu komposiittirakenteisen) huoltajan kannalta lokakuussa 2019?
Kauan sitten opetettiin että uudistuksilla on joku syy: asiat yleensä muuttuu parempaan suuntaan niiden myötä.
Ville

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 408
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja Matts » Su 26.08.2018 16:14

Vilvuo kirjoitti:uudistuksilla on joku syy: asiat yleensä muuttuu parempaan suuntaan niiden myötä.
Ville
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Aki_Suokas
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 21.12.2018 12:21

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja Aki_Suokas » Ke 03.04.2019 21:05

Nyt on myös AMC ja GM osiot tiedossa. Julkaistiin 28.3.2019

HTH sivujen koosteessa (etusivu -> sisältö -> alin rivi) yhdestä dokumentista kaikki harrastajaa koskevat asiat. Ja tulee koko ajan enempi suomeksikin käännettynä.

GM 66.A.70 ja kohta 3. on ohje miten vanhat oikeudet saa uuteen lupakirjaan. Tähän tarvii se poliittinen päätös, mitä tarkoittaa tuo "qualifications valid before 1 October 2019".

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja Antti K » Ke 11.09.2019 11:30

Traficom on koostanut verkkosivulle tiedotteen Ilma-aluksen huoltohenkilöstön vaatimuksista. Purjelentoa koskien yleisesti ottaen:
EASA-asetuksen soveltamisalaan kuuluvien ELA1 (MTOM <1200 kg) purje- ja moottoripurjelentokoneiden sekä kuumailmapallojen huollossa toimitaan kansallisen lupakirjamääräyksen PEL M3-4 sekä laajennettujen omistajahuoltajaoikeuksien osalta ilmailumääräyksen AIR M1-5 mukaisesti 1.10.2020 asti.

Tämän jälkeen kaikkien EASA ELA1 ilma-alusten lentäjä-omistajahuoltoja laajemmista huolloista saavat huoltotodisteen antaa vain huoltotoiminta-asetuksen Osa 66 -lupakirjan omaavat henkilöt. Kansallisten huoltajaoikeuksien muuntoja huoltotoiminta-asetuksen mukaisiksi Osa 66 -lupakirjoiksi suoritetaan 1.10.2019 alkaen Traficomin laatiman muuntoraportin mukaisesti.

Kansallisten nk. Liite 1 ilma-alusten huoltaminen jatkuu ennallaan. Näiden ilma-alusten huoltajiin ja huoltamiseen sovelletaan kansallisia määräyksiä PEL M3-4 ja AIR M1-5.
Koko sisältö löytyy täältä https://www.traficom.fi/fi/liikenne/ilm ... aatimukset ja siellä on myös tietoa kansallisten oikeuksien muuntamisesta.

tapio k
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 109
Liittynyt: Ti 10.12.2013 08:32

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja tapio k » To 12.09.2019 14:26

"Laajennettujen omistajahuoltaoikeuksien muuntaminen edellyttää hakijalta AIR M1-5 mukaisten koulutusvaatimusten tosittamisen lisäksi myös toimimista ilma-aluksen yhtenä omistajana tai harrasteilmailuorganisaation nimeämänä huoltajana."

Teksti on tietenkin hyvin selvä, mutta tarkoittaako se sitä, että nk. Miukun lista riittää todisteeksi huoltotaidosta vai edellytetäänkö joka tapauksessa koulutusta?

Tapsa k
isoisä, joka kuvittelee isoisän oikeuksien olevan käyttökelpoista tavaraa

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 155
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja Ventti » To 12.09.2019 16:28

Tätä samaa pohdiskelin ja tavailin tuolta Aki S.:n ylempänä antamasta linkistä itse määräystäkin. Tällaisena yltiöoptimistina sieltä saattaisi vetää johtopäätöksen, että yksinkertainen oikeuksien tosittaminen voisi riittää ja tällainenhan on Traficomin edeltäjälle aikanaan toimitettu "Miukun listalle" pääsemiseksi.

Vai pitäisikö kuitenkin olla pessimisti, ettei pettyisi ;-). Olisi kyllä hienoa, jos tähän saisi selkokielisen vastauksen mitä tarvitaan, lieneekö tuo muuntoraporttiin kirjattu?
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 138
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja vostok » To 12.09.2019 16:56

Entäs jos ei ole Miukun listalla, mutta on kuitenkin AIR M1-5 mukaiset laajemmat oikeudet kuitata vuositarkastuksia?

Voiko ne oikeudet konvertoida 66 L1C lupakirjaksi vai onko tästä tarjolla joku vielä tuotakin rajoitetumpi vuosihuoltolupakirja?

Jives
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 01.01.2016 22:52

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja Jives » To 12.09.2019 21:40

Mitä enemmän noita lukee, sitä vähemmän tajuaa ja näyttää siltä etten esim. minä tule koskaan ikinä saamaan millään tavalla minkäänlaista harrastemekaanikon tms. lupakirjaa.

Tuotakaan en ymmärrä, että saako jatkossa lentäjäomistajahuoltaja tehdä vuosihuoltoa vai ei. Ensin sanotaan, että saa tehdä määräaikaishuoltoja ja sitten sanotaan etei saa kuitata vuosihuoltoa. Vai eikö vuosihuolto olekaan määräaikaishuolto?

Traficomille harrastemekaanikon hakemuksessa vuosihuollosta saa työkokemusta 20 tuntia. Todisteeksi pitää laittaa kuitattu vuosihuoltotodiste, jota ei saa kuitata, joten se ei kelpaa todistukseksi tehdystä työstä.🤔 Miten näistä määräys- ja lakiasioista saadaankin aina näin käsittämättömän monimutkaisia ja mahdottomia ymmärtää. Enkä oikein ymmärrä sitäkään miksei 3-vuotinen elektroniikka-asentajan ammattitutkinto riitä siihen, että saisi oikeudet asentaa radioita yms. sähkölaitteita, mutta 20 tunnin kurssi radioasennuksista riittää.

"Kansallisten oikeuksien muunto

Kansallisilla huoltajaoikeuksilla tarkoitetaan tässä yhteydessä laajennettuja AIR M1-5 kohdan 2.4.3 mukaisia omistajahuoltajaoikeuksia tai PEL M3-4 mukaista harraste- tai huoltomekaanikon lupakirjaa."

Pitääkö laajennetun omistajahuoltajan oikeudet hakea jostakin tai todentaa Traficomillle jotenkin ennen 1.10. että ne voi sen jälkeen konvertoida part66 lupakirjaksi?

Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 285
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. » Ma 16.09.2019 15:42

Kaikkihan muistaa ja tietää tarkalleen täälläkin mainitun "Miukun listan" historian ja merkityksen nykymaailmassa sekä tulevaisuudessa?

Mutta jos epäilee (tai ei vaan muista) onko itse sillä listalla vai ei, mistä asiaa voi tiedustella?

Kysyy nimimerkki "jotain tietoja tekemisistäni asiaan liittyen sinne toimitin aikanaan (tosi kauan sitten) vaan en muista sen koommin asiasta kuulleeni"
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 450
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja kristian » Ma 16.09.2019 20:45

Saunalla kuulin (luultavimmin siis faktaa) että Miukun listalta voi siirtyä kansalliseksi harrastelijamekaanikoksi ja siitä sitten 66L-sepäksi. Suoraan Miukun listalta 66L lappuun siirtyminen kuulemma vaatii jossain tenteissä käymistä jotta tiedon taso tosittuu. Esitettiin myös valistunut arvio että tenttiminen on huomattavasti helpompaa kuin vanhojen kokemusten ja koulutusten tosittaminen. Mutta, sinne män isoisän oikeus huoltaa koneita.

vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 138
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja vostok » Ti 17.09.2019 12:45

Entäpä oletteko vilkuilleet mitkä on viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset sille että 66L lupakirjan mukaisia oikeuksia saa käyttää?

Jos huoltaa vuodessa yhden koneen yhden viikonlopun aikana, niin ei säily.

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 450
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja kristian » Ti 17.09.2019 16:42

vostok kirjoitti:
Ti 17.09.2019 12:45
Entäpä oletteko vilkuilleet mitkä on viimeaikaisen kokemuksen vaatimukset sille että 66L lupakirjan mukaisia oikeuksia saa käyttää?

Jos huoltaa vuodessa yhden koneen yhden viikonlopun aikana, niin ei säily.
Vuosihuoltoja saanee tehdä ja kuitata vaikka kuusi yhdelle ja samalla koneelle vuodessa?

Avatar
kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 14.12.2004 07:36
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja kmarkkuv » Ti 17.09.2019 19:49

kristian kirjoitti:
Ma 16.09.2019 20:45
Saunalla kuulin (luultavimmin siis faktaa) että Miukun listalta voi siirtyä kansalliseksi harrastelijamekaanikoksi ja siitä sitten 66L-sepäksi. Suoraan Miukun listalta 66L lappuun siirtyminen kuulemma vaatii jossain tenteissä käymistä jotta tiedon taso tosittuu. Esitettiin myös valistunut arvio että tenttiminen on huomattavasti helpompaa kuin vanhojen kokemusten ja koulutusten tosittaminen. Mutta, sinne män isoisän oikeus huoltaa koneita.
Itse laitoin Harrastehuoltajapahvin vetämään loppukesästä.
Soittelin perään ja kysyivät tarvitsenko sitä nyt todella, koska lokakuun alusta voivat kirjoitella 66tosia ja miukunlistalaisille se on läpihuutojuttu.
Joten harrastehuoltajahakemukseni nimeksi muutettiin 66 hakemus ja saanen sen kunhan rupeavat niitä kirjoittelemaan.
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

rookie
Viestit: 2
Liittynyt: Pe 20.09.2019 11:48

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja rookie » Ti 24.09.2019 09:38

Yritin noita sääntöjä tavata, mutta en taida ymmärtää oikein. Jos ymmärrän, niin huonolta näyttää harrastuksen tulevaisuuden kannalta.

Ehkä mahdollisesti ns "isoisät" saavat jollain konstilla tuon lupakirjan. Mutta, jotta oikeuksia saa käyttää, tarvitsee olla viimeisen kahden vuoden aikana vähintään 6 kuukautta huoltokokemusta?! Jos kokemusta mitataan kuukausina, se tarkoittanee täysipäiväistä työskentelyä? Muutenhan 6 kk ei tarkoita mitään tai on ainakin äärimmäisen huono tapa ilmaista kokemuksen määrä. Jos tosiaan tarkoittaa täysipäiväistä, tai edes jotain sinnepäin, niin eipä taida kellään pysyä oikeudet voimassa. Ei ainakaan sillä, että huoltaa vain omaa konettaan.

Mites sitten, jos et satukaan olemaan "isoisä". Jos läheskään oikein ymmärrän noita vaatimuksia, niin käytännössä harrastaja ei noita oikeuksia saa. Miten saada 2 vuoden huoltokokemus? Etenkin, kun ei ole oikeutta huoltaa? Onko nyt käytännössä niin, että jos et ole ns miukunlistalainen, niin oman koneen hankkiminen on täysin poissuljettu vaihtoehto, koska et voi sitä huoltaa? Miten käy kerhojenkin koneiden, kun isoisät eivät enää jaksa tai heistä aika jättää?

antti r
Viestit: 2
Liittynyt: Su 14.02.2016 19:12

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja antti r » Ti 24.09.2019 13:13

Ymmärtääkseni olet ymmärtänyt ihan oikein. AMC:t lukemalla tilanne alkaa kuitenkin näyttää edes vähän vähemmän huonolta.
rookie kirjoitti:
Ti 24.09.2019 09:38
Yritin noita sääntöjä tavata, mutta en taida ymmärtää oikein. Jos ymmärrän, niin huonolta näyttää harrastuksen tulevaisuuden kannalta.

Ehkä mahdollisesti ns "isoisät" saavat jollain konstilla tuon lupakirjan. Mutta, jotta oikeuksia saa käyttää, tarvitsee olla viimeisen kahden vuoden aikana vähintään 6 kuukautta huoltokokemusta?! Jos kokemusta mitataan kuukausina, se tarkoittanee täysipäiväistä työskentelyä? Muutenhan 6 kk ei tarkoita mitään tai on ainakin äärimmäisen huono tapa ilmaista kokemuksen määrä. Jos tosiaan tarkoittaa täysipäiväistä, tai edes jotain sinnepäin, niin eipä taida kellään pysyä oikeudet voimassa. Ei ainakaan sillä, että huoltaa vain omaa konettaan.
AMC 66.A.20(b)2 antaa tähän vaatimukseen vähän kevennystä:
"The 6 months period can be replaced by 100 days of maintenance experience in accordance with the privileges, whether they have been performed within an approved organisation or as independent certifying staff according to M.A.801(b)2, or as a combination thereof.
When licence holder maintains and releases aircraft in accordance with M.A.801(b)2, in certain circumstances this number of days may even be reduced by 50% when agreed in advance by the competent authority. These circumstances consider the cases where the licence holder happens to be the owner of an aircraft and carries out maintenance on his own aircraft, or where a licence holder maintains an aircraft operated for low utilization, that does not allow the licence holder to accumulate the required experience
."

Tämä 50 pv / 2v -kevennyksen mahdollisuus mainittiin myös Trafin esityksessä Purjelentokerhojen päivässä maaliskuussa. Toivottavasti se tarkoittaa, että aikovat oikeastikin sitä soveltaa.

Tietysti tuo ~25 päivää vuodessakin on melkoinen korotus nykysysteemiin verrattuna, jos on tähän asti huoltanut oman koneensa kerran talvessa...

rookie kirjoitti:
Ti 24.09.2019 09:38
Mites sitten, jos et satukaan olemaan "isoisä". Jos läheskään oikein ymmärrän noita vaatimuksia, niin käytännössä harrastaja ei noita oikeuksia saa. Miten saada 2 vuoden huoltokokemus? Etenkin, kun ei ole oikeutta huoltaa? Onko nyt käytännössä niin, että jos et ole ns miukunlistalainen, niin oman koneen hankkiminen on täysin poissuljettu vaihtoehto, koska et voi sitä huoltaa? Miten käy kerhojenkin koneiden, kun isoisät eivät enää jaksa tai heistä aika jättää?
AMC 66.A.30(a) mukaan tuon 2 vuoden kokemuksen ei tarvitse olla kokopäiväistä:
"in the case of the L licence, it is acceptable that the 1 or 2 years of experience required by 66.A.30(a)4 covers maintenance performed only during the weekends (or equivalent periods) as long as the applicant has achieved a sufficient level of competency related to the applicable licence subcategory as attested by the corresponding statement(s) issued by the maintenance organisation(s) or independent certifying staff that supervised the applicant."

Saattaa tietysti olla vähän vaikeaa järjestää itselleen mahdollisuus olla 2 vuoden ajan joka ainoa viikonloppu huoltamassa purjelentokonetta :shock: Luulisin, että ajan myötä vakiintuu käytäntö siitä, mikä kokemus on Traficomin mielestä riittävä ja miten se tositetaan. Ensimmäisen yrittäjän tie voi olla kivinen.

EASA:n määräyksiä lukiessa on siis yleensäkin tarpeellista lukea sen määräyksen lisäksi myös vastaava AMC.

Jives
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 01.01.2016 22:52

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja Jives » Ti 24.09.2019 20:58

Eihän se ole harrastaja eikä mikään, jos ei joka viikonloppu ole konetta rassaamassa :P Ainiin, joskus kai pitäisi lentääkkin.

Eiköhän tässä voi unohtaa oman koneen hommaamisen. Kerhotkin lopettanee toimintansa "isoisien" vanhetessa, kun kukaan ei saa enää huoltaa koneita. Toivottavasti tämä ei oikeasti näin mene tai purjelento loppuu kononaan vai seköhän on EASAn tarkoituskin.

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 450
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja kristian » Ke 25.09.2019 13:20

Varmaan tässä on nyt sitten taas mennyt se kuuluisa lapsi pesuveden mukana. Yritetään nyt aluksi elää tämän uuden systeemin mukaan, kun totuus on valjennut Euroopan tasolla kaikille, nousee äläkkä ja ensi vuosikymmenellä saadaan uudet kevennetyt määräykset. Ehkä tosiaan joku joskus voi miettiä että millä uudet purjelentäjät saavat huoltajan oikeudet, tuo tuleva systeemi vaikuttaa olevan jonkunlainen ammatillisen oppilaitoksen opetussuunnitelman formalisointi joka varmaan on ammattimekaanikoille ihan sopiva. Meidän kannalta on vaan unohdettu että huollamme laitetta joka sisältää saman määrän tekniikka kuin soutuvene ja jopo. Tämä sama ilmiö oli huolto-ohjelmien, ATOn ja ties minkä muun kanssa. EASAn kanssa ei saa menettää epätoivoa.

Hurja
Viestit: 81
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja Hurja » To 26.09.2019 07:49

Kauankos tätä hulluutta on nyt jatkunut? 2008 vai koska on miukun lista tehty?

Henkilökohtaisesti en ole porukkaa haastatellut, mutta kyllä kaikilla tai melkein kaikilla on metrinen kyrpä otsassa näitten jatkuvasti muuttuvien easa keksintöjen kanssa. Kyllä tässä on 10 vuotta hakattu nauloja purjelennon arkkuun. Ens vuonna myydään koneet eurooppaan :mrgreen:

matttkos
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 11.01.2017 22:40

Re: Part-66 L-lupakirjat

Viesti Kirjoittaja matttkos » To 03.10.2019 15:42

Minä laitoin myös hakemuksen tuossa alkukesästä TrafiComille harrastajamekaanikon lupakirjaa... mutta Pekka Ikonen vastasi viestiin, että näitä omistajahuoltaja oikeuksia alkaa saada syksyllä... Pyysivät silloin vetämään hakemuksen pois...jotta se ei jää organisaatioon pyörimään.

Matti
OH-944

Ko. saamani viesti.

" Hei,

Tällä hetkellä on vielä voimassa purjekone ja mopupuolella ns. laajennetut omistajahuoltajaoikeudet.

Lokakuusta 2019 alkaen voit hakea nykyisten laajennettujen omistajahuoltajaoikeuksiesi muuntoa PART-66L-lupakirjaksi. Harrastemekaanikon lupakirjaa ei tarvitse hakea välivaiheena.

Muunnon periaatteena on, että voit jatkaa nykyisten oikeuksiesi mukaista toimintaa Paart-66L lupakirjan haltijana. Olemme tekemässä EASAlle muuntoraporttia meidän kansallisten huoltajaoikeuksien muuntamisesta ja näillä näkymin pystymme tekemään muuntoja lokakuusta alkaen.

Muuntoa täytyy hakea, mutta laitamme siitä tarkemmat ohjeet kun asia on ajankohtainen.

Oma neuvoni on, että keskeytät sähköpostipyynnöllä tämän hakemuksen käsittelyn ja haet muuntoa sitten kun se tulee mahdolliseksi.

terveisin,"

Vastaa Viestiin