IGC kokous 2019

Vinkkejä ja keskustelua suorituslennoista ja kilpapurjelennosta.

Valvoja: Alfalima

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 451
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

IGC kokous 2019

Viesti Kirjoittaja kristian » To 14.03.2019 13:08

Hei, alla raportti IGC:n kevätkokouksesta Istanbulissa. Paikalla oli allekirjoittanut Suomen delegaattina.

MATKARAPORTTI

Kokous: IGC Plenary Meeting 2019
Aika: 8.-9.3.2019
Paikka: Istanbul, Turkki

Raportoija: Kristian Roine, Delegaatti
Kokoukseen lähettäjä: SIL / PT

KOKOUKSEN PÄÄASIAT

Kokouksen esityslistalla oli poikkeuksellisen paljon sääntömuutosasioita. Kuluneen vuoden kv. kisoissa keskustelua herätti lentoturvallisuus, kisoissa tapahtuva peesaaminen sekä lennonseurantalaitteiden (OGN) hyödyntäminen kisataktiikassa. Uudet sääntömuutosesitykset hakivat ratkaisuja näihin ongelmiin.

RAPORTTI

Perjantain sessio alkoi tuttuun tapaan eri komiteoiden raporteilla jotka ovat luettavissa FAI:n sivuilta. Erityisesti ilahdutti Hosinin MM-kisojen Stewardien raportti, jossa on pohdistkeltu syvällisemmin turvallisuusasioita.

Sailplane Grand Prix:n vastaava Brian Spreckley toisti jo muutamana vuonna kuullun viestin että SGP-projekti pitäisi saada ammattimaisiin käsiin, myydä siis sarja jollekin mediayhtiölle jolla on paukkuja tuottaa siitä medialle materiaalia. Muussa tapauksessa sarja joudutaan lopettamaan.

Väliajalla keskustelin Lääketieteellisen komission Knuppelin sekä Pauwelsin kanssa purjelentäjien medikaaliasioista. Harrastajien konsensus sekä lääketieteelliset seikat puoltavat sitä että purjelentoa voisi harrastaa joko terveydentilavakuutuksella tai hyvin kevyellä yleislääkärintarkastuksella. Huhujen mukaan Ilmailulääkärien etujärjestöjen ronski lobbaus EASA:n suuntaan sekä suoranainen pelottelu aiheutti sen että ilmailulääkärillä ravataan tälläkin hetkellä. Kukaan virkamies ei halua ottaa vastuuta tilanteesta jossa sairaskohtaus aiheuttaa onnettomuuden, joten tällainen pelottelu ei suuria ponnisteluja vaadi.

Iltapäivällä päästiin varsinaisiin asioihin, äänestykset alkoivat Year-2 proposaleista. Läpimenneet Year-2 esitykset kirjotetaan seuraavaan Sporting Codeen säännöiksi. Oleellisimpia asioita olivat:

- FLARMin käyttö ja päällä pitäminen on jatkossa pakollista, mutta kilpailijalle sallitaan kaikki mahdollisuudet salata ID sekä käyttää no-track-optiota.
Kv. kilpailujen tracking hoidetaan jatkossa kehitteillä olevilla OGN/IGC-trackereillä. Niiden lähettämä data on salattua, salaus puretaan FAI:n serverillä. Näin trackingiin voidaan asettaa kisoissa viive jota ei pysty ohittamaan. Sama laite toimii myös IGC-loggeria ja pystyy lähettämään periaatteessa mitä tahansa telemetriatietoa OGN tukiasemien kautta maahan. Prototyyppilaitetta esiteltiin, hinta-arvio on 100-150 euroa ja IGC sitoutui maksamaan näiden tuottamisen. Tarkoitus on tehdä 150 yksikön sarja jo tänä vuonna.
- Ulkoisen avun käytöstä periaate tulee olemaan se, että kaikenlaisen internetin kautta koneeseen lähetettävä data katsotaan huijaamiseksi (cheating).
- USA:n esitys pistelaskujärjestelmäksi hyväksyttiin siten että sitä testataan ensiksi EM-kisoissa, ja vuoden päästä äänestetään korvataanko nykysysteemi sillä. Vastustin esitystä koska luulen että sen kanssa tulee vielä ikäviä yllätyksiä. Toivotaan että noita yllätyksiä syntyy jo testitapahtumissa.
- Lähtöaikojen ilmoittamisesta kisoissa luovutaan, tracking on tehnyt tämän tarpeettomaksi.
- 13.5m luokan maksimimassaksi vahvistettiin 350 kg. Tämä tulee voimaan jo 2019 e-concept-kisassa.

Toisen päivän Year-1 esitykset ovat sellaisia, että läpimennessään niistä tehdään toinen äänestys ensi vuonna (Year-2). Näin ne kuvaavat sitä mitä sääntöihin on tulossa, usein vasta konseptin tasolla vailla yksityiskohtaisia sääntötekstejä. Oleellisia päätöksiä olivat:

- Event marker-starttiproseduuri tullaan ottamaan käyttöön kisoissa. Sen yksityiskohdista keskustellaan parasta aikaa.
- Proximity Analysis-ohjelmaa tullaan käyttämään kisoissa. Kokouksessa esitettiin analyysiä Hosinin kisailijoista. Kolme konetta erottui joukosta, he lensivät selvästi lähempänä ja useimmin toisia koneita. Kaksi näistä kolmesta oli osallisena yhteentörmäyksessä. Eli selvästi ohjelma tunnistaa riskitapaukset. Ohjelman käyttö ei vaadi sääntömuutosta, se siis otetaan käyttöön välittömästi.
- MM-kisojen pituutta lyhennetään päivällä 15 päivään. Viimeinen kisapäivä jatkossa perjantai. Suomen delegaatti huomautti että myös toreilla seisoskeluun voisi käyttää jatkossa vähemmän aikaa kuin kaksi kokonaista päivää, sekä kysyi syytä koko harjoitusviikon kestävään lentokoneiden kärkivälin mittailuun.
- Hieman yllättäen läpi meni myös esitys palauttaa Grand Prix -pistelasku (ns. formulapistelasku) valinnaiseksi sääntöihin. Ilmeisesti ollaan tilanteessa jossa kohta säännöissä voi olla kolme eri pistelaskujärjestelmää.
- Uusia tehtävätyyppejä:
Distance-AAT: kuten AAT, mutta pisteitä ei saa pelkästään nopeudesta, vaan myös lennetystä matkasta. Esitettiin avoimen luokan tehtäväksi, mutta saattaa tulla sääntöihin ihan kaikille saatavaksi.
Distance handicap task: kuten nopeustehtävä, mutta käännepisteiden sylinterin säde määräytyy tasoituskertoimen mukaan. Paras kone kääntää 500m sylinterissä mutta huonompi voi kääntyä esim. jo 2 kilometrin päässä siten että eri koneiden tehtävien pituus vastaa tasoituskertoimien suhdetta. Tämä on maailmalla kuulemma erittäin suosittu tehtävä, toki vain tasoituskerroinluokille.
- Jos pilotti lentää yli 95% AAT:n maksimimatkasta ja tulee silti aliajalla maaliin, hänen nopeutensa lasketaan todellisesta lentoajasta. Tavallaan vakuutus sille että tehtävänantaja antaa aivan liian lyhyen tehtävän säähän nähden.
- Puolan esittämä, ja Suomen kannattama Rules of air -esitys hylättiin koska syntyi väärinkäsitys siitä että luotaisiin lentosääntöjen kanssa ristiriidassa oleva dokumentti. Itse asia onneksi menee eteenpäin, sääntöjen rangaistustaulukkoa täydennetään koskemaan vaarallista lentämistä ja pelisääntöjä laaditaan Safet Working Groupissa.

Kaikenkaikkiaan nämä kaikki esitykset tuottavat läpimennessään ensi vuonna kymmeniä sivuja lisää sääntöjä Annex A:han.

Kansainvälisiä kisoja oli äänestettävänä vain kaksi:

Vakio, 15m ja kerholuokan MM 2022: Australia (tammikuussa 2023), ei muita hakijoita.

Naisten MM 2022: Fuentemilanos, Espanja

IGC:n Bureau koko pieniä muutoksia äänestyksessä. Kokoonpano on nyt:
Eric Mozer (pj)
Brian Spreckley (vpj)
Aldo Cernezzi
Angel Cassado
Christof Geissler
Frouwke Kuijpers
Rene Vidal
Dick Bradley (rahastonhoitaja)
Vladimir Foltin (sihteeri)

Lopuksi IGC valitsi Lilienthal-palkinnon saajaksi (keskuudestaan) Dick Bradleyn, ansiona vuosikymmenien työ Steward-järjestelmän kehittäjänä sekä IGC-aktiivina.

SUOSITUKSET

Sääntömuutoksia tulee lähivuosina päivittää myös kotimaisiin SM-sääntöihin

Proximity Analysis-ohjelmaa voisi kokeilla myös Suomessa SM-kisoissa

Sääntöesityksiin on viime vuosina menestyksellä vaikutettu Annex A-komitean kautta, tätä työtä tulee jatkaa