Mielikuvituksen puutetta

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

jkettu
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 24.07.2012 17:33

Mielikuvituksen puutetta

Viesti Kirjoittaja jkettu » Su 19.05.2019 18:00

Jos itsestarttaavan koneen kierroslukumittari alkaa silloin tällöin näytellä lukemaa joka on tasan puolet järkevästä.
Tai kierroslukumittarin induktiivisesta anturista löytyy osumajälkiä.
Tai potkurin kärkiura muuten vaan lepattaa miten sattuu.
Eikä laakerien säätö tai muutkaan käsikirjan mukaiset toimenpiteet auta.
Niin syy saattaa löytyä vaikkapa oheisten kuvien osoittamasta paikasta.

Opetus: Jos koneessa ilmenee jotain outoa josta ei oikein saa otetta, mieti. Ei ainoastaan mikä sen voisi aiheuttaa, mutta myös mitä seurannaisvaikutuksia sillä voisi olla. Ja yritä löytää joku paremman mielikuvituksen omaava kaveri konsulttiavuksi.

Opetus 2: Pikkuhiljaa hiipivän poikkeaman normalisointi on kamala tauti.
Liitteet
P1010062 (1024x766).jpg
P1010062 (1024x766).jpg (477.12 KiB) Katsottu 1351 kertaa
P1010059 (1024x766).jpg
P1010059 (1024x766).jpg (388.5 KiB) Katsottu 1351 kertaa

tapio k
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 105
Liittynyt: Ti 10.12.2013 08:32

Re: Mielikuvituksen puutetta

Viesti Kirjoittaja tapio k » Pe 07.06.2019 10:08

Puhtaan purjekoneen tekniikka on hyvin yksinkertaista: muutamia liikkuvia osia, joihin tuikataan huollossa rasvaa. Kesällä päivätarkastuksessa löytyy hyvin harvoin mitään merkittävää vikaa. Rengas vaatii joskus ilmaa, hiekkaa imuroidaan ja teippejä vaihdetaan. Kaikenlaiset klapit ja välykset hoidetaan huomauttamalla, että näin se klonksui eilenkin. Vikojen harvinaisuus johtaa huolimattomuuteen tai jopa tarkastusten laiminlyömiseen. Joskus tämä kostautuu.

Erilaisilla moottoreilla varustettujen koneiden käyttö vaatii kokonaan uuden filosofian. Tarkastettavia kohteita on paljon ja viat ovat hyvin yleisiä ja joskus tappavan vaarallisia. Pieni liru öljyä moottoritilan pohjalla on tullut kupillisesta 2-tahtipolttoainetta, josta bensa on haihtunut; vihertävä väri taas on kuivunutta jäähdytinnestettä; klappi potkurissa särkee joskus puoli konetta; viattoman oloinen viritys sähkölaitteissa saattaa olla idioottimaisin virheesi jne. Löysäily moottorivehkeiden kanssa ei kostaudu vain joskus – vaan liian usein!

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 346
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Mielikuvituksen puutetta

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala » Pe 14.06.2019 10:39

Kuva toki kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Siitä huolimatta näissä tapauksissa olisi hyvä levittää saman tien muille tieto siitä, mikä moottori, millä käyntiajalla ja miten vika varsinaisesti löytyi.
Silloin opimme kaikki kerralla.
BTW, opetus 2 on oikein hyvä.

-M-

jkettu
Viestit: 32
Liittynyt: Ti 24.07.2012 17:33

Re: Mielikuvituksen puutetta

Viesti Kirjoittaja jkettu » Su 16.06.2019 08:47

Solo 2625/2, asennettu DG500M:ään korvaamaan alkuperäinen loppuunajettu Rotax 535 (jota ei saa enää mistään, osista tai valmistajan tuesta nyt puhumattakaan). Binderin STC DG500M-B1 / TCDS EASA.A.233. Käyntiaika uudesta neljä ja puoli tuntia.

Koko homma lähti siitä kun kierroslukumittari alkoi sekoilla. Aluksi vain joitakin sekunnin - parin mittaisia glitchejä silloin tällöin. Ärsyttävää, mutta ei nyt varsinaisesti mikään lentoturvallisuusriski, kun moottorin käynnissä ei kuitenkaan kuulunut minkäänlaista muutosta häiriön aikana. Siitä se sitten pikkuhiljaa paheni, niin että saattoi havaita lukeman olevan tasan puolet siitä mitä olisi odottanut. Johtopäätös: joka toinen indeksinasta jää lukematta. Siitä mittailemaan nastojen pituuksia - toinen on kymmenesosamillin lyhyempi kuin toinen. Viilasin ne samaan mittaan. Ei auta. Tässä vaiheessa sitten löytyi potkurista se Ilmailu-lehdessäkin mainittu delaminaatio, potkuri lähti tehtaalle ja kun kausi oli jo lopuillaan, ei moottoria enää sinä vuonna käytettykään. Vuosihuollossa mitattiin hihnan kireydet, laakerivälykset sun muut, kaikki kunnossa. Rakenteet katsottiin silmämääräisesti, eikä havaittu mitään vikaa - tuo akselihan on sen ison hihnapyörän alla piilossa, eikä sitä pääse näkemään ennenkuin purkaa koko navan atomeiksi. Tähän ei ollut syytä, kun ei sitä huolto-ohjelmassa mainita, eikä siinä vaiheessa vielä oltu oivallettu mitä tapahtuu. Keväällä sitten ensimmäisessä koekäytössä kierroslukumittarivika oli edelleen päällä. Kun irrotin induktiivisen anturin ilmavälin säätöä varten, huomasin anturin otsapinnassa raapaisujäljen. Sekin on aika hyvin piilossa. Periatteessa sen olisi pystynyt näkemään osia irrottamatta jos olisi tiennyt mitä etsiä, mutta jäipä vain mielikuvituksen puutteessa huomaamatta. Käsikirjan mukainen laakerivälystesti oli edelleen kirkkaasti sallitun rajoissa (luonnollisesti, kun ei laakereissa koskaan mitään vikaa ollutkaan). Vasta kun sihtaili indeksinastan ja induktiivianturin välistä rakoa ja puristeli hammashihnasta, oli havaittavissa muutama kymmenesosamilli ylimääräistä liikettä. Sitten napa auki ja tilanne olikin heti ilmiselvä.

Ilmeisesti tuossa on käynyt niin, että potkurissa oli heti uudesta lähtien laminointivirhe, joka käytössä alkoi pikkuhiljaa levitä. Lapa menetti kiertojäykkyytensä ja vääntyi aerodynaamisten voimien alaisena eri lapakulmalle kuin toinen, seurauksena epäsymmetrinen työntövoima lapojen välillä. Tästä aiheutui potkurin akseliin/kiinnityslaippaan syklinen taivutuskuorma, joka sitten repi laippaan väsymismurtuman.

Jälkiviisaana on helppo nähdä että kaikki oireet oikeiden johtopäätösten tekemiseen oli nähtävissä jo hyvissä ajoin ennen kuin tilanne kehittyi niin pahaksi ettei mielikuvitukseton idioottikaan voinut olla niitä huomaamatta. Mutta human factorit toimii juuri näin. Ei tässä voi muuta kuin ottaa opikseen ja olla tyytyväinen edes siitä ettei mitään varsinaista vahinkoa ennättänyt tapahtua.

Jives
Viestit: 33
Liittynyt: Pe 01.01.2016 22:52

Re: Mielikuvituksen puutetta

Viesti Kirjoittaja Jives » Su 16.06.2019 09:48

Hieno juttu, että tällaisistakin asioista kirjoitetaan ja kerrotaan. Vieläpä näin selkeästi ja seikkaperäisesti.

Monesti vian selvittyä, olipa se sitten sähköinen tai mekaaninen, tulee tunne, miksen heti tajunnut, tämähän oli ihan selvä juttu, mutta eihän se siinä vikaa etsiessä oikeasti ole laisinkaan selvä juttu.

Vastaa Viestiin