Jämäkkyyttä radioliikenteeseen

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 326
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Jämäkkyyttä radioliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja Wille »

Seuraavassa ajatuksiani purjelentotoiminnassa käytettävään radioliikenteeseen ja sanontoihin. Asiasta on ajoittain hyvä keskustella ja pyrkiä parantamaan sekä informaation kulkua, viihtyvyyttä että ennen kaikkea turvallisuutta.

Radioliikenteessä tulisi pyrkiä lyhyeen ja ytimekkääseen viestintään, jolloin ei varata taajuutta turhaan. Joskus kuulee laskukierroksessa olevan purjekoneen ilmoittavan kaikki laskukierroksen osat. Tälle ei mielestäni ole tarvetta kuin erityistapauksessa, jolloin halutaan muuta lähellä olevaa liikennettä turvallisuusmielessä pitää ajan tasalla omista liikkeistä. Samaan sortuu monet ultra- ja moottorikonepilotit.

Meillä on käytössä kaksi ns. "pulinajaksoa". Normaalisti valtaosa matkalentäjistä siirtyy samalle taajuudelle 122.025. Jonkinlainen "hajasijoitus" olisi hyvästä eli osa matkailijoista voisi käyttää taajuutta 122.750. Taajuudella kuulee välillä himppasen turhiakin "pulinoita". Tarkoitus ei kuitenkaan ole, että siellä seurustellaan, ainakaan liikaa. Lieneekö tarpeellista ilmoitella kaikki taajuudelta toiselle siirtymiset? Mielestäni ei. Lisäksi monissa radioissa on mahdollisuus kahden taajuuden kuunteluun eli toisella taajuudella voi pyytää lupaa esim. Utin TMA:lle ja samalla olla kuuntelulla siellä "tärkeällä" pulinajaksolla. Kannattaa tutustua radion manuaaliin.

Lopuksi; nykyisen radioliikenneohjeen mukaan sanontaa "purjekone 222 myötätuutliosa" ei ole. Oikeasti se sanotaan "oscar hotel 222 myötätuuliosa" ja lyhennettynä "oscar 222 myötätuulisosa". Sama koskee esim. ultria.

Sumsummarum; VFR-lennoilla valvomattomassa ilmatilassa ei ole radioyhteysvaatimusta. Missä tahansa "korpikentillä" voi yllättäen liikkua ilma-alus, jossa ei ole radiota tai se olemassa oleva ei toimi. Pidetään silmät auki ja mukaudutaan muuhun liikenteeseen joustavasti ja turvallisesti.

Kehittävin terveisin,
Wille
purjelentäjä/opettaja
moottorilentäjä
ex lennonjohtaja yms...

Jore
Viestit: 8
Liittynyt: Su 22.12.2013 12:57
Paikkakunta: Kymi

Re: Jämäkkyyttä radioliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja Jore »

Hyvä avaus Wille. Olen kaivannut ns aluejaksoa purjelentäjille silloin kun lennetään D- ja TMA-alueiden ulkopuolella. Taajuudet voisivat toimia pulinajakson lisäksi siis VFR liikenneilmoitus jaksoina. Esim D-alueelta G-ilmatilaan tullessa ilmoitus: "LS4, OH-717 Portaalta kohti Forssaa ja edelleen Oripäätä liu'ussa 1800m std."

Nuo kaksi mainitsemaasi "pulinajaksoa" voisi jakaa kahdelle eri alueelle. Alue rajana voisi olla esim itäinen ja läntinen purjelentoalue, rajana Lahden tienoo. Rajalla jakson vaihdon yhteydessä lyhyen naseva liikenneilmoitus.

Tämä vaatisi tietysti niin ryhdikkyyttä radioviestintään kuin myös sitä että kaikki noudattaisivat jaksojen käyttöä.

Jore, EFKY
Puhtaus on puoli ruokaa ja lentäminen toinen puoli...

rookie
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 20.09.2019 11:48

Re: Jämäkkyyttä radioliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja rookie »

Wille kirjoitti:
Su 14.06.2020 16:19
Lopuksi; nykyisen radioliikenneohjeen mukaan sanontaa "purjekone 222 myötätuutliosa" ei ole. Oikeasti se sanotaan "oscar hotel 222 myötätuuliosa" ja lyhennettynä "oscar 222 myötätuulisosa". Sama koskee esim. ultria.
Virallisesti näin. Hyvin vähän käytännön järkeä tuossa kuitenkin on mielestäni. Täällä Suomen korpikentillä lentää melko vähän härveleitä, joiden rekisteritunnus alkaisi jotenkin muuten kuin "oscar hotel", joten tuon kertominen on juurikin sitä turhaa jakson kuormittamista. Sen sijaan tilannekuvan hahmottamisen sekä näkemänsä ja kuulemansa yhdistämisen helpottamiseksi on ihan hyvä erotella purjekone, mopu ja ultra toisistaan. Ehkäpä sitten "purjekone oscar hotel 222 myötätuuliosa", jos halutaan vähemmän poiketa säännöstä mutta kuitenkin vihjata minkätapaisella laitteella ollaan tulossa. Ihan sääntöjen mukaan saisi kai sanoa "Ka-6 oscar hotel 222 ...", mutta sehän ei sitten välttämättä enää kaikille kerrokaan mistä on kysymys.

AkiSuokas
Viestit: 29
Liittynyt: La 23.12.2006 09:48
Viesti:

Re: Jämäkkyyttä radioliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja AkiSuokas »

SERA.14050 tuntee täydellisen kutsun (a kohta)
joka olisi siis "oscar hotel 222"
ja lyhennetyn muodon (kohta b)
joka olisi minimissään "oscar 22"

Tämä virallinen lyhennys sopii siis koneille: OH-222, OH-U222, OH-G222. Varsin erinäköisiä laitteita.

pyörrevanaluokan etuliitettä (SERA.14065 a)2)) mukaellen etuliite; "purjekone", "ultra", "gyro", "mopu", "cessna" parantaisi kyllä tilanteen hahmoittamista. Sekä selkeyttäisi väistämissääntöjen noudattamista. Grob 109 tai Grob 102 kun ovat eriarvoisia väistämisen suhteen.

Noista viimeinen on melkein GM1 SERA.14050 mukainen. Cessna OH-COD kutsun kun saa ihan virallisestikin lyhentää muotoon "Cessna OD"

SamiM
Viestit: 61
Liittynyt: Pe 06.05.2005 11:09
Paikkakunta: KAUHAJOKI

Re: Jämäkkyyttä radioliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Onko mitään erityistä syytä olla kertomatta tulevansa korpikentän päälle käännepisteelle? Muutamia kertoja Jämillä on purjekone pyörinyt yläkentän päällä hyppysektorissa eikä ole ollut jaksolla? Ei luulisi olevan ylivoimaisen vaikeaa ilmoittaa aikeistaan edes kerran, vaikka se korpikenttä hiljaiselta näyttäisikin. Ilmassa samalla korkeudella voi olla liitäjiä, ultria tai hyppykone odottelemassa sektorin vapautumista.

Jore
Viestit: 8
Liittynyt: Su 22.12.2013 12:57
Paikkakunta: Kymi

Re: Jämäkkyyttä radioliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja Jore »

SamiM kirjoitti:
Ti 16.06.2020 09:11
Muutamia kertoja Jämillä on purjekone pyörinyt yläkentän päällä hyppysektorissa eikä ole ollut jaksolla? Ei luulisi olevan ylivoimaisen vaikeaa ilmoittaa aikeistaan edes kerran, vaikka se korpikenttä hiljaiselta näyttäisikin. Ilmassa samalla korkeudella voi olla liitäjiä, ultria tai hyppykone odottelemassa sektorin vapautumista.
Miten se on? Onko purjekoneilla "VFR ilmoittautumis velvollisuutta" tullessaan esim D-alueelle? Moottorikoneet tuntuvat kyllä noudattavan ilmoittautumisperiaatteita ja kyselevät liikennettäkin usein.

Jore, EFKY
Puhtaus on puoli ruokaa ja lentäminen toinen puoli...

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 326
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Jämäkkyyttä radioliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja Wille »

Ilmoittamisvelvollisuutta ei ole, koska alueella ei vaadita radioyhteyttä (eikä näin ollen radiota). MUTTA; Tässä tulee peliin se "HYVÄ ILMAILUTAPA", jolla myös pidetään huolta turvallisuudesta. See and Avoid on tärkeä menetelmä ja lentopaikan lähellä liikenneilmoituksilla lisätään tilannetietoisuutta.

Pertti
Viestit: 8
Liittynyt: Su 06.01.2019 12:28

Re: Jämäkkyyttä radioliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ihan helppo ja hyvä tapa on ilmoittautua jokaista kenttää lähestyttäessä...."Jämin liikenne, oskarhotel-XXX tulossa jostakin suunnasta ja matkalla jonnekkin korkeus jotakin".
Jos ei vastausta kuulu, kone lähestyy oletuksella, ettei muuta liikennettä ole.
Eikö tällainen ilmoittautumiskäytäntö olekaan virallinen?

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 322
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Jämäkkyyttä radioliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke »

Pertti kirjoitti:
Ti 16.06.2020 22:51
Ihan helppo ja hyvä tapa on ilmoittautua jokaista kenttää lähestyttäessä...."Jämin liikenne, oskarhotel-XXX tulossa jostakin suunnasta ja matkalla jonnekkin korkeus jotakin".
Jos ei vastausta kuulu, kone lähestyy oletuksella, ettei muuta liikennettä ole.
Eikö tällainen ilmoittautumiskäytäntö olekaan virallinen?
Tuskinpa on virallinen. Henk koht toimin täysin päinvastaisella tavalla: harvemmin ilmoitan mitään, ja aina oletan, että muuta liikennettä ON.

Purjelennon D-alue on jokseenkin yhdentekevä matkalentäjälle, paitsi Hyvinkään ja Nummelan ympäristössä, missä ne voivat olla samalla korkeusvarauksia. Kaikki eivät taida edes aktivoida D-alueita, kun niillä ei ole mitään käytännön merkitystä VFR-lentämisen kannalta. Lentäessä en huomioi purjelennon D-alueen rajoja. Mutta, D-alueita onkin erilaisia; droneja tai sotilaslennokkeja on varottava niin että noudattaa AIP:n määräystä: D-alueelle lentävän on koordinoitava toimintansa alueella toimivan tahon kanssa.

TMA on sitten asia erikseen. Mikkeli ja Pori, Hallikin iltapäivisin ovat kiinni mutta jaksolla on oltava ja ilmoitukset tehtävä.

Tietyt paikat pitää osata varoa. Oripäähän mennessä pidän radion Oripään jaksolla niin että kuulen jos joku lentää taitolentoa; varon menemästä boxin läpi, ja ilmoitan, kun olen kentän lähellä. Jämillä pitää siis varoa hyppääjiä. Hyvä muistutus. Mutta on niin paljon muutakin johon ei osaa varautua. Keskiviikkona Päijänteen itäpuolella kaksi varjoliitäjää paineli mennä etelää kohti. Olivat varmaan lähteneet Leivonmäeltä? Voiko Leivonmäellä (missä kohtaa tarkemmin?) olla kilometri dyneemaa pystyssä? Millä jaksolla toimivat? (Jos millään...)

Hankala mutta onneksi hyvin harvinainen ongelma on keskellä päivää aktivoitava R-alue. Tiedon välittäminen kaikille purjelentäjille (liitäjille jne) on mahdotonta. Kaksi kertaa olen kuullut näistä ja suuresti ihmettelin mitä aktivoija kuvitteli saavuttavansa.

Aki mietti aikaisemmin radiokutsujen muotoja. Tykkäsin niistä Akin mietteistä. Vaikkei ne SERAn mukaisia olisikaan.
papafox-Sakke

Avatar
kmarkkuv
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 155
Liittynyt: Ti 14.12.2004 07:36
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Jämäkkyyttä radioliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja kmarkkuv »

papafox-Sakke kirjoitti:
Ke 17.06.2020 07:34
Keskiviikkona Päijänteen itäpuolella kaksi varjoliitäjää paineli mennä etelää kohti. Olivat varmaan lähteneet Leivonmäeltä? Voiko Leivonmäellä (missä kohtaa tarkemmin?) olla kilometri dyneemaa pystyssä? Millä jaksolla toimivat? (Jos millään...)
https://goo.gl/maps/USmrcQuUeRMcmwddA

https://aviamaps.com/map?lang=fi#p=11.1 ... 87/26.1945


Tuolta niitä hyvänä kelipäivänä varisee tuulen mukana milloin minnekkin, usein nähtyjä vieraita EFPK:n lähettyvillä.
Eivät ole ainakaan minun kuullen radiossa ilmoitelleet.
Ne on kuitenkin helpommin havaittavissa kuin suoraan vastaan tuleva purjekone.

https://www.pitkavuorenliitajat.fi/home

Markku V
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 477
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Jämäkkyyttä radioliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja kristian »

Ei tässä radioliikenteessä suurempaa ongelmaa ole, hyvän ilmailutapaa havaitsee jaksoilla päivittäin. Kakofonista pulinaa on esiintynyt lähinnä pienemmillä (hih) TMA alueilla kun torni on ollut kiinni, esim. Utissa. Tällöin joku TMA:lle saapuva saa yhtäkkiä kymmenen purjekoneen paikkailmoitukset, jokseenkin turhaan ("olen täällä lähestymisalueen pohjoisreunalla" Ahaa, niinkö). Mutta tähän ei ole juurisyynä paikkailmoituksen tekijät, hehän noudattavat sääntöjä, vaan järjettömät TMA:t jotka on paisuneet lähelle vilkkaita korpikenttiä.

Itse suosittelisin ilmoittaa korpikenttien jaksolla sen että ohittelee kentän, jos tämä tapahtuu läheltä. Esim. Oripäässä minua on kiitettävästi informoitu paristakin taitolentoboksista (toinen oli kentästä aika kaukana Alastarossa), nämä eivät olisi selvinneet mitenkään pelkästään jaksoa kuuntelemalla. Räyskälään saapuminenkin tulee ilmoitettua yleensä 5min ennen laskukierrosta. Lähes aina siellä kierrosalueella ilmaillaan.

Wille
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 326
Liittynyt: Pe 26.01.2007 20:22
Paikkakunta: Tuusula

Re: Jämäkkyyttä radioliikenteeseen

Viesti Kirjoittaja Wille »

Hyvä keskusteluhan tästä tuli. Kuten Kristian totesi, mitään suurempaa ongelmaa ei ole ollut eikä varmasti tulekaan, ainakaan purjelentotoiminnassa. Aihe on kuitenkin sellainen, että siitä on hyvä vaihtaa joskus mielipiteitä sekä muistella oikeita menettelytapoja. Radioyhteys ilmassa liikkujien välillä on hyvä lisä turvallisuuteen ja hyödyllinen monessa muussakin mielessä. Tietty "kuri ja järjestys" on kuitenkin hyvästä.

Tänne palstalle asia ei sinänsä kuulu, mutta joillakin potkurin voimin liikkuvilla tuntuu radion merkitys nousseen turhan korkealle. Jokainen liike ilmoitetaan ja myös yhteentörmäykset vältetään käyttämällä radiota. "See and Avoid" on unohtunut tai sitä ei ole koulutettu.

Turvallista kesän jatkoa!
Wille

Vastaa Viestiin