PT tiedottaa: Uusi Suomen ennätysluokka "Paras OLC matka"

Vinkkejä ja keskustelua suorituslennoista ja kilpapurjelennosta.

Valvoja: Alfalima

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 488
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

PT tiedottaa: Uusi Suomen ennätysluokka "Paras OLC matka"

Viesti Kirjoittaja kristian »

PT on päättänyt kokouksessa 13.4.2021 perustaa uuden ennätysluokan nimeltä "Paras OLC matka". Kyseessä on kansallinen ennätysluokka.

Ennätys myönnetään parhaasta OLC PLUS pisteet saaneesta lennosta. Lennon pisteet lasketaan 2021 OLC PLUS pistelaskukaavan mukaisesti (ml. DAeC tasoituskertoimet).

Ennätyksiä voi lentää seuraavissa luokissa

1) Purjekoneet - lennetty Suomessa tai lennetty muualla kuin Suomessa
2) Apumoottorilla varustetut purjekoneet - lennetty Suomessa tai lennetty muualla kuin Suomessa

PT käsittelee ennätyshakemuksia ensimmäisen kerran syksyllä 30.9.2021 jälkeen, jolloin parhaille suorituksilla myönnetään Suomen ennätys. Muistattehan tehdä ennätyksistä normaalin ennakkoilmoituksen 7 vrk sisällä lennosta. Huomatkaa myös että vaikka ennätyslento ei vaadi ennakkosuunnitelmaa, valvoja pitää silti olla.

Tarkempia tietoja ennätyksestä löytyy päivitetyistä ennätyssäännöistä:

https://www.ilmailuliitto.fi/laji/purje ... oritukset/
vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 169
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: PT tiedottaa: Uusi Suomen ennätysluokka "Paras OLC matka"

Viesti Kirjoittaja vostok »

Moi,

Pitääkö lennon olla myös ilmoitettu OLC:hen? Kysyn koska OLC-sivustolla on aikaraja jonka jälkeen ilmoittamalla voi jäädä pisteet saamatta.

Lisäksi OLC-sivuston oma laskuri laskee toisinaan matkan vähän väärin, erityisesti tilanteissa joissa irroitetaan suoraan nostoon eikä OLC:n oma algoritmi hanskaa irroituskohdan tunnistusta, tuottaen siis pistetuloksen joka on ristiriidassa OLC:n omien pistesääntöjen kanssa.

XCSoarin laskentamoottori ja sitä hyödyntävä Skylines on tiedossa olevista laskureista tarkimpia tässä suhteessa.

Edit: Pieni tarkennus: OLC:n laskentatulos ei siis välttämättä ole varsinaisesti väärin. Joskus se kuitenkaan ei ole paras optimointitulos, vaan träkistä on löydettävissä vielä paremmat pisteet tuottava ratkaisu, joka silti täyttää OLC-säännöt.
hnpilot
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 459
Liittynyt: Ma 21.04.2003 06:55
Paikkakunta: Lahti

Re: PT tiedottaa: Uusi Suomen ennätysluokka "Paras OLC matka"

Viesti Kirjoittaja hnpilot »

vostok kirjoitti: To 15.04.2021 23:33 Pitääkö lennon olla myös ilmoitettu OLC:hen? Kysyn koska OLC-sivustolla on aikaraja jonka jälkeen ilmoittamalla voi jäädä pisteet saamatta.
Ennätyssäännöt kohta 9 (viimeinen kappale):

Ennätystä “Paras OLC matka” haettaessa kilpailijan tulee liittää myös linkki OLC
suoritukseen. Ennätys voidaan myöntää myös lennosta jota ei ole ilmoitettu
OLC:hen.

Sinänsä tuo kappale kuulostaa kyllä hiukan ristiriitaiselta...

h
haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 175
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: PT tiedottaa: Uusi Suomen ennätysluokka "Paras OLC matka"

Viesti Kirjoittaja haapajarvi »

Moi,
Tästä varmaan on jossain Räyskälän saunassa juteltu...
Kysymys ...Luokat... "2) Apumoottorilla varustetut purjekoneet - lennetty Suomessa tai lennetty muualla kuin Suomessa"
Miten tämä tulkitaan? Eli mennäänkö tähän luokkaan heti jos koneessa on turbo, fessi tai vastaava? - vaikuttaako se käytetäänkökö moottoria vai ei?

-Juha
vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 169
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: PT tiedottaa: Uusi Suomen ennätysluokka "Paras OLC matka"

Viesti Kirjoittaja vostok »

hnpilot kirjoitti: Pe 16.04.2021 08:58
Ennätyssäännöt kohta 9 (viimeinen kappale):

Ennätystä “Paras OLC matka” haettaessa kilpailijan tulee liittää myös linkki OLC
suoritukseen. Ennätys voidaan myöntää myös lennosta jota ei ole ilmoitettu
OLC:hen.
Kiitos, yritin sääntöjä zoomailla mutta puusilmä skippasi tuon.

Odotan innolla tulevia vääntöjä siitä ylittääkö suorituksen OLC-pisteet vanhan ennätyksen vai ei. ;)

Tosi hyvä lisäys ennätysluokaksi joka tapauksessa!
kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 488
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: PT tiedottaa: Uusi Suomen ennätysluokka "Paras OLC matka"

Viesti Kirjoittaja kristian »

vostok kirjoitti: To 15.04.2021 23:33 Edit: Pieni tarkennus: OLC:n laskentatulos ei siis välttämättä ole varsinaisesti väärin. Joskus se kuitenkaan ei ole paras optimointitulos, vaan träkistä on löydettävissä vielä paremmat pisteet tuottava ratkaisu, joka silti täyttää OLC-säännöt.
Sama (?) ongelma on tunnistettu myös SeeYou:ssa 3kp vapaa matka -ennätyksiä ihmetellessä, ja näitä on jouduttu laskemaan käsin uudestaan. Harmaiden hiusten sekä hiuspohjan ohenemisen välttämiseksi joudumme vain elämään näiden digimaailman ongelmien kanssa. Varmaan helpointa on hakea sitä OLC:n laskurin tuottamaa ennätystä, jos haluaa lisämetrejä niin sitten todistustaakka on hakijalla. Yleensä niitä ei ole paljoa tarjolla tarkistuslaskennassa.

Ennätysääntöjen teksti jäi hieman monitulkintaiseksi, toivotaan että tarkoitusperä käy ilmi. Eli ennätystä voi hakea vaikka sitä ei olisi ilmoitettu OLC:hen, tai jopa silloin kun OLC olisi sen jostain syystä hylännyt (esim. aikaraja tai igc-filen katkeaminen). Tutkitaan sitten tapauskohtaisesti syntyykö tuomioistuimessamme "riittävä epäily ennätykseen syyllistymisestä" vai mikä se oikeustieteellinen termi nyt on.

Apumoottorilla varustettu purjekone on tulkitaan juuri niin kuin se on kirjoitettu. Jos moottoria ei käytä, se ei toimi tai bensa/ampeerit on loppu, ei tällä ole vaikutusta varustukseen. Jos moottorin irroittaa koneesta kokonaan, sinetöi tai irroittaa tulpan johdon? Suoraan sanoen toivoisin että tällaisia skenaarioita ei tarvitsisi miettiä, mutta jos tarvitsee niin sitten mietitään. Idea luokkajaossa on kuitenkin se että oikeilla purjekoneilla lentävät supermiehet saavat omat ennätykset. Moottoripäristimillähän pääsee illaksi kotiin ties mistä ja OLC kilsoja syntyy oleellisesti vähäisemmällä tuskanhien määrällä.
jkankare
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 22.11.2011 22:39

Re: PT tiedottaa: Uusi Suomen ennätysluokka "Paras OLC matka"

Viesti Kirjoittaja jkankare »

vostok kirjoitti: To 15.04.2021 23:33 Lisäksi OLC-sivuston oma laskuri laskee toisinaan matkan vähän väärin, erityisesti tilanteissa joissa irroitetaan suoraan nostoon eikä OLC:n oma algoritmi hanskaa irroituskohdan tunnistusta, tuottaen siis pistetuloksen joka on ristiriidassa OLC:n omien pistesääntöjen kanssa.
OLC:n sääntöjen mukaan pisteiden laskenta alkaa purjelennon alusta:
"Scoring start: Time at which the powerless flight begins"

Lentoa ladatessa OLC antaa algoritminsa tuottaman EHDOTUKSEN ("automatically determined proposal") purjelennon alku- ja loppuhetkistä. Näiden aikojen oikeellisuus tulee tarkistaa ja tarvittaessa korjata. Lentoa ei voi tallentaa, ennen kuin ruksii kohdan " I confirm that the beginning and the end of the flight without propulsion are correct."

OLC:n pisteenlaskussa pilotin korjaama alkuaika on ihan yhtä validi kuin automaatin ehdottama. Läpinäkyvyyden lisäämiseksi kommenttikenttään putkahtaa kuitenkin teksti:
"Autocomment: Automatically determined proposal of OLC ([ehdotettu aika] UTC till [korjattu aika] UTC) was changed manually."
vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 169
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: PT tiedottaa: Uusi Suomen ennätysluokka "Paras OLC matka"

Viesti Kirjoittaja vostok »

jkankare kirjoitti: Pe 16.04.2021 11:38 OLC:n sääntöjen mukaan pisteiden laskenta alkaa purjelennon alusta:
"Scoring start: Time at which the powerless flight begins"

Lentoa ladatessa OLC antaa algoritminsa tuottaman EHDOTUKSEN ("automatically determined proposal") purjelennon alku- ja loppuhetkistä. Näiden aikojen oikeellisuus tulee tarkistaa ja tarvittaessa korjata. Lentoa ei voi tallentaa, ennen kuin ruksii kohdan " I confirm that the beginning and the end of the flight without propulsion are correct."

OLC:n pisteenlaskussa pilotin korjaama alkuaika on ihan yhtä validi kuin automaatin ehdottama. Läpinäkyvyyden lisäämiseksi kommenttikenttään putkahtaa kuitenkin teksti:
"Autocomment: Automatically determined proposal of OLC ([ehdotettu aika] UTC till [korjattu aika] UTC) was changed manually."
Näin on, mutta lisäksi tuon joko automaattisesti tai manuaalisesti aloituskohdan antamissa rajoissa OLC:n optimointilaskenta ei tietyissä tapauksissa ollenkaan päädy globaaliin maksimiin vaan tyytyy johonkin lyhempään optimointiin. Epäilys on että sikäläinen algoritmi on toteutettu jotenkin naiivisti ja todella tehottomasti, ainakin päätellen siitä kuinka kauan OLC antaa odottaa niitä laskentatuloksia vilkkaan eurooppalaisen kelipäivän jälkeen. XCSoarin koodi (jonka jokainen voi käydä lainaamassa omiin tarkoituksiin githubista) laskee pitkällekin träkille tuon tuloksen millisekunneissa.

Tuon kuuden legin sovituksen annettuun träkkiin voi kuitenkin muotoilla melko klassisen tyyliseksi optimointiongelmaksi ja siihen on runsaasti valmista matikkaakin tarjolla.
Vastaa Viestiin