LS4a lentojarrun kotelon laakerin vaihto

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
Marko Virtanen
Viestit: 32
Liittynyt: Su 02.12.2007 20:40
Paikkakunta: Lohja

LS4a lentojarrun kotelon laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Marko Virtanen »

Onko joku vaihtanut jarrukotelon lentojarrun saranalaakeria? Miten vaihtotyö kannattaa tehdä? Siipeen ei haluttaisi porata reikää.
Liitteet
LS4a.JPG
LS4a.JPG (33.82 KiB) Katsottu 430 kertaa
Avatar
Rami RH
Viestit: 74
Liittynyt: Ma 28.04.2003 09:45
Paikkakunta: EFNU

Re: LS4a lentojarrun kotelon laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Rami RH »

Toki tuommoinen tehty aikoinaan OW hen.
Hieman työläs muttei mahdoton
Rami

AVIACCIONE NECESSE EST!
Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 163
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: LS4a lentojarrun kotelon laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Ventti »

Tuosta hommasta on olemassa ihan Rolladen-Schneiderin ohje, numero näyttäisi olevan EB-4 / I-B16, löytyy netistä myös Australian versiona GFA AD 531.

Sen perusteella LS4:lle on ainakin teoriassa mahdollista tehdä jarrukoteloon molemmmille puolille reiät, joidan kautta sitten erilaisilla, todennäköisesti modatuilla lenkki/holkki vehkeillä pääsee irroittamaan pulttimutteriyhdistelmän.

Tiedän kyllä ainakin yhden seiskan, jossa otettiin sitten lusikka kauniiseen käteen ja tehtiin reikä sinne siiven alapinnalle, kun lukuisia kertoja työkalut oli siellä siiven sisässä. Kuutosella on pakko tehdä reikä siipeen, kun jarrukotelon toinen seinä on itse siipisalko.

Homman toteutusta kyllä helpottaa, jos ujuttaa vaikka usb-kameran siiven tyvestä pelipaikoille, näkee edes hiukan mitä siellä tapahtuu.
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK
Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 500
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: LS4a lentojarrun kotelon laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Antti K »

Minä olen ollut mukana tekemässä kahteen LS8 -koneeseen muistaakseni yhteensä kolme laakerinvaihtoa. Tästä on kyllä jo yli 15 vuotta aikaa. Luulen, että se oli syksyllä 2003.

Hommat tehtiin jarrukotelon kautta. Kotelon sisään sahattiin Dremelillä aukot, mistä työ tehtiin. Tuota kautta tekemisen yksi huono puoli oli se, että pultin/mutterin avaamiseen saa vain hyvin pienen liikkeen, eli tavallinen räikkäväännin ei naksahda hampaan yli. Työkaluja oli kaksi:
(1) hyvin tiheähampainen ja pienikokoinen räikkä. Hampaita muistaakseni 60 vai oliko vielä enemmän. Ostettiin kai Biltemasta ja se saattaa löytyä vielä Räyskälästä. Varren pituus on vain noin 60mm, pitempi ei olisi mahtunut siitä aukosta.
(2) sopiva kiintoavain, joka valmistettiin katkaisemalla ja hitsaamalla varsi sopiville kulmille niin, että se mahtui siitä jarrukotelon aukosta. Vasemman ja oikean siiven töiden välillä piti muistaakseni katkoa ja hitsata uudestaan.
Aukkojen peittämiseen laminoitiin lasikuidusta suoraa levyä, josta leikattiin sopivat palat ja ne liimattiin balloonilla sinne jarrukoteloon.

LS8 koneessa jarrukoteloon menee helposti vettä, jos kärkitankista on vielä tulossa ja samalla avaa lentojarrut. Jos ei kuivaa kotelon sisältä ja toisen siiven laskee alas niin ylemmässä siivessä tyven puoleinen lentojarrun laakeri on veden peitossa. Ruostuuhan se laakeri siitä. Muissa LS-koneissa rakenne lienee saman tapainen, mutta kärkitankin puuttuessa sinne koteloon voi mennä lähinnä sade- tai pesuvettä. Nekin kannattaa kyllä kuivata.

Antti
Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 359
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: LS4a lentojarrun kotelon laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

On se raakaa hommaa. Libelleen vaihdettiin (kolme laakeria per siipi, kuusi yhteensä) pari vuotta sitten.
Liitteet
reikä 1.jpg
reikä 1.jpg (293.2 KiB) Katsottu 147 kertaa
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...
Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 359
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: LS4a lentojarrun kotelon laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

Libellessä ne mutterit oli viel laminoitu sinne jarrukoteloon...
Liitteet
reikä 2.jpg
reikä 2.jpg (259.81 KiB) Katsottu 147 kertaa
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...
Kaitsu M.
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 359
Liittynyt: To 10.04.2003 22:23
Paikkakunta: Suomen Kerava

Re: LS4a lentojarrun kotelon laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kaitsu M. »

:-/
Liitteet
reikä 3.jpg
reikä 3.jpg (270.7 KiB) Katsottu 147 kertaa
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...
Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 163
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: LS4a lentojarrun kotelon laakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Ventti »

Joo, sydän itkee verta aina kun sahaa hyvää siiven pintaa...

Kolmantena työkaluvarianttina voi tuoda hylsyn, josta on 2/6-osa särmää hiottu pois. Tällaisen sai ujutettua jarrukotelon reiästä sinne mutteriin, joka oli kahden koko tankosysteemin koteloon kiinnittävän mutterin välissä. Ainakin kuutosessa oli hankala löytää lenkkiä, jonka olisi saanut mahtumaan siihen keskelle. Eli vilkkaasta mielikuvituksesta on apua tässäkin hommassa :-)
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK
Vastaa Viestiin