Leko vai vintturi

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
Kettu
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 09.05.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Leko vai vintturi

Viesti Kirjoittaja Kettu » Ma 19.05.2003 14:50

Aloitan purjelentokurssini Kesäkuussa. Mahdollisuus on sekä Leko- , että vintturihinaukseen. Vintturi huomattavasti halvempi. Mitä mieltä olette, oppiiko vintturihinauksessa homman yhtä hyvin, kuin lekohinauksessa?

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 416
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hannu N » Ma 19.05.2003 18:06

Yksi ääni vintturille.

Ei kai homman oppimisessa mitään eroa ole. Hinaushan on vai tapa päästä taivaalle.
Siinä mielessä oppimisen kannalta vintturi on parempikin, että kurssin käytyäsikin sinulle tulee halvemmaksi lentää harjoituslentoja ja niitä tulee lennettyä enemmän, kun ei tarvitse maksaa niin kallista hinausta. Sitten kun homma on jo hanskassa voit hankkia lekohinausopit.

Harri Heikkilä
Viestit: 2
Liittynyt: To 20.02.2003 07:40
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Harri Heikkilä » Ma 19.05.2003 18:53

Toinenkin ääni vintturille. Vaikka näyttääkin olevan vahvasti Kymiläiset taustat äänestäjillä....:-)

Se on sitäpaitsi urheilurillisempaa.

//Harri

Jappervokki
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 19.05.2003 18:11
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Jappervokki » Ma 19.05.2003 19:03

Olen tällä hetkellä purjelentokurssilla, jossa purjekoneen lentoonlähtötapana on vintturi. Runsaan 30 koululennon jälkeen voin sanoa, että olen erittäin tyytyväinen vintturihinaukseen, koska se on melko yksinkertainen ja edullinen lentoonlähtötapa. Lennot tosin ovat aika lyhyitä, 5–7 minuuttia, mutta yllättävän hyvin vintturista pääsee myös nostoihinkin. Korkeutta hinauksissa on tullut tuuliolosuhteista riippuen 400–500 metriä, pakkotilanteissa (esim. hinauslangan katkettua) paljon vähemmän.

Vintturihinaus on kuitenkin melko raju lentoonlähtötapa lekohinaukseen verrattuna (olen ollut muutaman kerran matkustajana lekohinauksessa): kiihtyvyydet ovat suuria ja kone tärisee ja tutisee pelottavasti nousun aikana. Lisäksi koneen pitäminen suunnassa nousu aikana on epätavallisen hankalaa, koska koneen nousukulma on niin jyrkkä, että eteenpäin tuijottamalla ei näy muuta kuin sinistä taivasta: koneen asentoa täytyy arvioida kurkkimalla koneen kummallekin sivulle. Hinauslangan irrottamiskohdankin arvioiminen on melko hankalaa, sillä vintturi on koko ajan piilossa koneen alla. Oikeastaan näistä ongelmista ei kannata kuitenkaan olla huolestunut, sillä vintturihinaus on niin nopea toimitus, että ennen kuin ehdit ajatella tekeväsi jotain, olet jo huomannut nousseesi lakikorkeuteen ja sinulla on aika irrottaa hinauslanka. Tyypillisesti hinaus kestää 35–40 sekuntia!

Mielestäni purjelentoharrastus kannattaa aloittaa lento-osalla vintturista, jonka jälkeen voi sitten suorittaa seitsemän koululennon jälkeen kelpuutuksen myös lekohinaukseen. Niin ainakin minä aion tehdä. Lekohinaus on nimittäin paljon helpompi oppia kun osaa jo lentää luotettavasti ja tarkasti purjekonetta. Yksi ääni siis lisää vintturille.

Mikko Suokas
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 20.05.2003 16:12

Viesti Kirjoittaja Mikko Suokas » Ti 20.05.2003 16:18

Täältäkin tulee yksi ääni vintturille. Lekohinaus ei koskaan ole ollut halpaa, ja erilaisten, jo näköpiirissä olevien seikkojen (mm. lekobensan haittavero ja valmistuksen mahdollinen loppuminen) vuoksi siitä tullee lähivuosina entistä kalliimpaa. Uskon vintturihinausta käyttävien kerhojen porskuttavan edelleen kuten ennenkin.

-Mikko-

Juffe
Viestit: 56
Liittynyt: La 15.03.2003 21:21
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juffe » Ti 20.05.2003 17:32

Yksi ääni LEKO:lle. Nostot löytyy helpommin ja nopeammin, eikä hinauksia tartte ottaa päiväs niin montaa. 8)

smy
Viestit: 12
Liittynyt: Su 16.02.2003 11:37
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smy » Ti 20.05.2003 20:43

Ääni vintturille.

Vintturi:
+ Vintturi on turvallisempi
+ Ympäristöystävällisempi (ei meluhaittoja)
+ Edullisempi
+ Nopeampi
+ Jopa tarkoituksellinen mäenlasku on kukkarolle mahdollista
- Lankasotkujen selvitys
- Ei yhtä varmaa nostoon pääsy. Tosin kyllä vintturistakin hyvin kiinni pääsee.

Itse lensin vintturista kurssin viime kesänä. Nyt on kyllä leko-lähtötapa kelpuutuskin olemassa

--
Sami

Avatar
ht
Viestit: 59
Liittynyt: Pe 28.03.2003 14:03
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja ht » Ke 21.05.2003 01:04

Missä mielessä vintturi on turvallisempi?

smy
Viestit: 12
Liittynyt: Su 16.02.2003 11:37
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smy » Ke 21.05.2003 09:07

Vintturi on turvallisempi koska ollaan kokoajan kentän päällä hinauksen aikana. Jos tulee hämminkiä niin kentälle pääsee varmasti. Lentokonehinauksessa tulee helposti tilanne että ei ole mahdollisuutta palata kentälle ja on pakko laskea etusektoriin kenttäalueen ulkopuolelle. (Hyvinkäällä ainakaan ei liikoja houkuttele)

--
Sami

Mikko Suokas
Viestit: 17
Liittynyt: Ti 20.05.2003 16:12

Viesti Kirjoittaja Mikko Suokas » Ke 21.05.2003 09:38

Jappervokki kirjoitti:Vintturihinaus on kuitenkin melko raju lentoonlähtötapa lekohinaukseen verrattuna (olen ollut muutaman kerran matkustajana lekohinauksessa): kiihtyvyydet ovat suuria ja kone tärisee ja tutisee pelottavasti nousun aikana. Lisäksi koneen pitäminen suunnassa nousu aikana on epätavallisen hankalaa, koska koneen nousukulma on niin jyrkkä, että eteenpäin tuijottamalla ei näy muuta kuin sinistä taivasta: koneen asentoa täytyy arvioida kurkkimalla koneen kummallekin sivulle. Hinauslangan irrottamiskohdankin arvioiminen on melko hankalaa, sillä vintturi on koko ajan piilossa koneen alla.
Nämäkin ovat asioita, joihin tottuu, ja kokemuksen karttuessa homma ei tunnu sen enempää hankalalta kuin pelottavaltakaan. Suunnan pitämisessä muuten voit aluksi koettaa käyttää pilviä apuna, jos niitä on juuri silloin, kun olet lähdössä. Ne liikkuvat kuitenkin maahan nähden niin hitaasti verrattuna vinttauksen nopeuteen, että voit verrata koneen nokan asentoa johonkin sopivaan kohtaan pilvessä ja näet heti, jos kone pyrkii kiemurtelemaan. Totuttuasi touhuun et tarvitse niitäkään enää.

Hinauslangan irrottamiskohdan arvioinnissa auttaa huomattavasti, jos vinttaaja ymmärtää selvästi löysätä vetoa silloin, kun kone saavuttaa lakipisteen. Ollessani itse vinttaamassa päästän moottorin jopa tyhjäkäynnille silloin, kun purjekoneen on aika irrottaa. Valitettavasti vain monet vintattavat eivät malta odottaa tällaista, vaan työntävät nokan alas liian aikaisin ja irrottavat ennen aikojaan, jääden siten jopa kymmeniä metrejä alemmas kuin olisi ollut mahdollista päästä. Toisaalta olen kyllä usein ollut sellaisten vinttaajien kyydissä, jotka kiskovat vielä silloinkin, kun kone on jo laella. Tällöin irrotushetken arvioinnissa voi käyttää apuna mm. variometriä, sillä eihän se kone enää laella nouse. Pitää kuitenkin muistaa, että niissä on aina viivettä, näyttävät hieman nousua vielä silloinkin, kun nouseminen on jo loppunut. Kentän läheisyydessä olevien maamerkkien avulla näkee sijaintinsa vintturiin nähden myös suunnilleen, ja toisaalta korkeusmittarikin kertoo paljon. Jos korkeutta on jo 400-500 metriä ja vilkaisu sivuille kertoo, että ruvetaan olemaan vinssin päällä, niin parempi irrottaa jo, vaikka vinttaaja ei tajuaisikaan löysätä vetoa. Niin, ja sitten monet purjekoneet alkavat nyökkiä lähestyttäessä lakipistettä. Tällöin löysätään vetoa sauvasta, jolloin nyökkiminen rauhoittuu, ja irrotushetki on lähellä.

Toivottavasti tästä oli edes vähän apua.

-Mikko-

Kettu
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 09.05.2003 20:52
Paikkakunta: Helsinki

leko vai vintturi

Viesti Kirjoittaja Kettu » Ke 21.05.2003 12:33

Kiitos kovasti vastauksista. Taidan kallista vintturin puolelle. Kurssi tulee halvemmaksi ja rahaa jää sitten vaikka sen lekonhinauksen harjoitteluun.

CharlieVictor
Viestit: 5
Liittynyt: Ti 01.04.2003 23:45

Viesti Kirjoittaja CharlieVictor » Ke 21.05.2003 22:09

Vielä yksi ääni vintturille.

Lensin itsekin alkeiskurssin aikoinaan vintturista. Jo mainittujen
plussien ja miinusten lisäksi:
+ Lyhyitä lentoja, eli paljon laskuja, joita alkuvaiheessa nimenomaan
tarvitsee harjoitella.
+ Langan katkeamisen (oikeat ja harjoitetut) yhteydessä harjoiteltavat
pakkotilanteet antavat alusta asti enemmän varmuutta koneen
käsittelyssä kun joutuu kurvailemaan ja temppuilemaan matalalla.
+ Vintturi kasvattaa paremmaksi nostolentäjäksi - kun on pakko.
- Vaatii vähän enemmän työtä ja porukkaa.
Be alert! Lerts live longer.

junior
Viestit: 71
Liittynyt: Su 16.03.2003 12:02
Paikkakunta: EFLA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja junior » Ti 27.05.2003 15:41

Ääni Lekolle
(vaikka liekö sillä enää on merkitystä).
Hinta on aina suhteellista. Mikäli olet käynyt golffaamassa, (kuka nyt sellaseen rahansa laittaa!?) kierros maksaa jopa 50 e (sillon jos käyt toisella kentällä kuin sillä glubilla jossa olet jäsen) + vuosimaksut + jäsenmaksut.

Ja ainahan sekin pitää muistaa että myös pursikoneella on vuosivuokrat...
junior

Alfa
Viestit: 4
Liittynyt: Pe 08.08.2003 19:02
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Alfa » Pe 08.08.2003 21:44

Tälläkään ei varmaan merkitystä ole mutta kirjoitampa kuitenkin.

Ääni vintturille.
Olen tämän kesänkurssilaisia ja lensin koko kurssin vintturista. Olin sitä ennen lentänyt pari lentoa lekosta ja kyllä vintturi on minusta parempi. Vaikka ei nostoja niin helposti sillä lähtötavalla löydäkään niin oppii ainakin paremmin tunnistamaan ne paikat lähialueella joista saattaisi nostoja löytyä. Eli vintturi on opettavaisempi lähtötapa.
Sitä paitsi hyvä esimerkki on kun eräs kenttämme opettajista joka ei pidä kovin paljon vintturista lähti kuukausi sitten lekosta ja irrotti "vintturinostoon." :P

tuomas
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 26.11.2003 18:44
Paikkakunta: Järvenpää

Ääni vintturille

Viesti Kirjoittaja tuomas » Ke 26.11.2003 18:48

Sellanen juttu vielä, että jokatapauksessa taidat lentää kelpuutuksen molempiin lähtötapoihin jossain vaiheessa uraa, niin opettele ensin vintturistartti, koska on helpompaa siirtyö vintturista lekoon kun toisinpäin.
Tuomas

Avatar
HOTAS
Viestit: 12
Liittynyt: Ma 10.03.2003 20:52
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Ääni vintturille

Viesti Kirjoittaja HOTAS » Pe 28.11.2003 13:01

tuomas kirjoitti:Sellanen juttu vielä, että jokatapauksessa taidat lentää kelpuutuksen molempiin lähtötapoihin jossain vaiheessa uraa, niin opettele ensin vintturistartti, koska on helpompaa siirtyö vintturista lekoon kun toisinpäin.
Pitää täysin paikkansa. Itse lensin lekokelpparit 250+ vintturikeikan jälkeen ja kokemuksesta voin sanoa että lekokoulu oli silkkaa nautintoa ja erittäin mielenkiintoista kun pystyi keskittymään itse lähtötavan opettelemiseen eikä siihen että kone pysyy jotenkuten käsissä kuten aivan tuoreille piloteille voi käydä.
- There's no place like cloudbase -

Vastaa Viestiin