Ensimmäinen lentokesä 2009

Palsta nuorille ja/tai aloitteleville harrastajille

Valvoja: junior

kartsa67
Viesti:

Ensimmäinen lentokesä 2009

Viesti Kirjoittaja kartsa67 »

Niin se talvi on lopuillaan täällä Pohjolassa. Lunta tosin vielä on, mutta kyllä se siitä sulaa. Koneita huolletaan Oulussa kovalla tohinalla, jotta ne ovat kunnossa kesän kynnyksellä. Uskollinen hinurimme saanee ensi kesäksi kätevän vinssin peräänsä, joten köyden pudottaminen ja haku ovat menneen talveln lumia.

Purjelentokausi alkoi minun osaltani kliinisillä testeillä kuten esim. sydämen UÄ ja rasitustesti. Jep - rahaa paloi, kuten sopii oletaakin :) mutta tekee hyvää käydä vuosihuollossa tässä iässä. Testien tulos ei kardiologin mielestä olleet hälyttävät - samaa kuin edellisenä vuotena. Käynti paikallisella ilmailulääkärillä varmistanee asian, ja jäämme jännittyneenä odottamaan Ilmailuhallinnon lääkärin lausuntoa. Josko saisin medikaalin jopa kolmeksi vuodeksi :D

Iltaisin olen lukenut edellisvuoden kurssimateriaalia ahkerasti. Muistiinpanoissa on nyt entistä vähemmän asioita, joita en tuolloin ymmärtänyt. Työ tekijäänsä opettaa, kuten tavataan sanoa. Varsinkin sääopin kirja on ollut ahkerassa käytössä - mutta on se aikamoinen tieteenala meikäläiselle 8)

Suurin remppa koulukoneellemme lienee korkeusvakaajan tangon kannatinlaakereiden vaihto, jonka vuoksi teimme muutaman "luukun" Junnun takarunkoon. Rempan aikana opin kovasti lisää purjekoneen rakenteesta - varsinkin siitä "lasikuidusta" mistä kone on tehty. Koulukoneemme Puhku katsastettiin viime viikolla, ja on piakkoin iskukunnossa seuraavaa peruskurssia ajatellen.

Ei ole purjelentokoneen huolto tällaiselle noviisille helppoa. Useasti olo on kuin olisin tientukkona huoltotiloissa, jossa ympärillä häärävillä ilmailijoilla on kullakin omat tehtävänsä :oops: Kokemattomalle kun ei oikein voi antaa vaativia tarkastustehtäviä, koska jokin vika voi mennä helposti silmien ohi. Mutta onneksi löytyy niitä helppojakin nakkeja, joita voimme tehdä hyvällä omatunnolla ja olla hyödyksi :D

Tästä se kokemus ja tietämys karttuu - hyvässä opissa olemme edelleenkin täällä Pohjoisessa. Odotan myös paljon ensi kesältä, koska mielestäni oppiminen lentämisestä vasta silloin alkaakin..

Aamuja laskiessa,
-Kari Kangasluoma-

kartsa67
Viesti:

Re: Ensimmäinen lentokesä 2009

On se mukavaa kun minulle niin rakas harrastukseni, purjelento, etenee myötätuulessa :D Kävin viime viikolla Oulussa ilmailulääkärin tutkittava toistamiseen lyhyen ajan sisällä. Asiantuntevasti minua analysoitiin ja tutkittiin :) Lääkityksen ansiosta, verenpaineeni on saatu normaalille tasolle, joten medikaalin pitemmäksi aikaa myöntämiselle oli toivetta.

Ja kas, eilen postiluukusta tipahti saapumisilmoitus medikaalista!! Pöristelin KIAlla kohden Tyrnävää ja siellä olevaa postikonttoria. Odotin jännittyneenä kun kauniimpi osapuoleni avasi kirjeen ärsyttävän hitaasti. "Ohhoh!", hänen tuumatessaan, pelkään jo pahinta - prkl, taas vuoden päästä tutkimuksiin. Mutta eipä mitään!! Sain kuin sainkin medikaalin seuraavaksi viideksi vuodeksi - voi tätä onnen päivää :D Elämä hymyilee jälleen - lupasin hiljaa itselleni pitää huolta kehostani ainakin seuraavat viisi vuotta :P Olin myös aidosti hämmästynyt näinkin nopesta päätöksestä?!

Purjelentokauden alkuun on Oulussa enää muutama hassu viikko. Ja minullehan aina sattuu ja tapahtuu jotain hassua - niin myös tänä keväänä. Meillä kun ollaan pieniin päin, joten tottakai laskettu aika on juuri samana päivänä kuin purjelentokauden alku :lol: Mutta meidän perheessä ei olla aiemminkaan tultu maailmaan juuri laskettuna päivänä - pikemminkin viikkoja myöhemmin. Uskon perinteiden jatkuvan, ja saanen ottaa osaa minulle tärkeään tapahtumaan kuin lentokauden alkajaisiin. No, Ahmosuoltahan ei ole kuin pöräys kotiin, jos lähtö tulee. Ei muuta kuin laput pihalle ja laskuun jos on tarvis :)

Aamuja laskellessa..
-Kari Kangasluoma-

kartsa67
Viesti:

Siitä se sitten lähti - lentokesä nimittäin :D Itseasiassa aloittelin jo viime viikonloppuna, mutta jäi niin paha mieli, joten en kehdannut kirjoittaa. Ensimmäinen kosketus purjekoneeseen talven jälkeen oli, öh, sanoisinko haparoivaa :oops: Keli oli mainio koululentoja ajatellen, mutta jännitystä ja termiikin poikaset riittivät saamaan pakkini sekaisin :mrgreen: Ohjaaminen oli vähän sitä sun tätä, koska ajatukset olivat jossain muualla - missä lie?

Ilmoitukset Tornille ja Ahmosuon liikenteelle menivät onneksi totutun kaavan mukaan. Laskukin oli siedettävä, mutta jotenkin odotin hieman enemmän. "Suoritus" oli omasta mielestäni ala-arvoinen. Se veti mielen matalaksi moneksi päiväksi. Ajattelin siis yrittää uudestaan Wappupäivänä...

Päivän lentojutskat aloitettiin perinteisellä WappuPuljalla, jossa tällä kertaa oli mukana vain kolme konetta neljästä, yhden jääden hetkeksi remppaamaan katkennutta sokkaa. Kuten jo arvaakin, jännitin vaihteeksi sitä pahaa oloa :oops: Keli rynkytti pikku Cessnaa melkolailla, ja koettelin tyynesti vihellellä ja katsella maisemia. Oulun kaupungin päällä meno rauhoittui mereltä puhaltavan kylmän ilman vuoksi. Huh, nyt ennättäsin rauhoittua. Oli mukavaa!! Puljamme kävi merellä kääntymässä, ja suuntaisi nokat kohden kaupunkia, josta matka jatkuisi Ahmosuolle.

Prkll.. termiikki alkoi heiluttamaan konetta uudelleen kun olimme metsän ja peltojen päällä. Sitten se iski - järkyttävä laskeva virtaus :shock: Kone tippui monta metriä alaspäin, ja minulle tuli huono olo. Miehekkäästi kestin sen, ja salaa pyyhin hikeä otsalta :P Laskukierrokseen pääseminen kesti AIVAN liian kauan :) Hassua mutta totta, heti kun olimme finaalissa, olokin parani. Kokonaisuudessaan oli todella mukavaa olla vaihteeksi moottorilla varustetun lentokoneen kyydissä.

Seuraavaksi hinasimme purtsikat Ahmosuon kiitoradalle 30, ja homma käyntiin. Kevättarkkareita ja harjoituslentoja tehtiin urakalla. Muutenkin flunssainen oloni ei ollut kovin hyvä, joten en meinannut lentää ollenkaan tuona päivänä. Mutta noin kuuden aikoihin kun kaikki muut olivat lentäneet, hiipi hiljaa mieleeni ajatus, josko minäkin kokeilisin? Keliä tuskin enää on, joten mahani pysynee omalla paikallaan. Takapoksiin istahti kerrankin eri lennonopettaja kuin tavallisesti - hmm, jännitys tiivistyi. Mutta kuten arvelinkin, keliä ei ollut, jolloin kyyti oli rauhallista ja pehmeää enkä jännittänyt enään. Tutut manööverit ja pyöriskelin hiljaa siellä sun täällä. Sain arvokasta palautetta lentokäsialastani, ja jarrujen käytöstä. Koetan painaa nämä mieleeni, jotta kehittyisin paremmaksi lentäjäksi.

Lasku oli ihan OK. Finaalissa tosin takapenkiltä kuului muutama kehoitus liukukulman käytöstä :D . Mitä mahtavinta - uskon taas itseeni, ja kestävyyteeni purjelennossa. Seuraavan kerran otetaan mahasta mittaa termiikkikelissä - tuskin maltan odottaa!!

Lämmintä lentokesää toivoen,
-Kari Kangasluoma-

Samu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Samu »

Täällä aloiteltiin kanssa noin viikko takaperin. Ensin kevättarkkarit ja sitten taas yksinlentoa. Homma tuntui olevan ihan kohtuu hyvin muistissa pitkän talven jälkeen ja jopa perinteiseen huonoon oloon päästiin (kyllä se siitä taas tasoittuu, kun lentoja tulee lisää). Wappuna myös termiikkien etsimistä, mutta eihän siellä tällainen amatööri pysynyt (kokeneemmat kaverit pysyivät). Nostojen vierestä löytyi aina se ammottava kuilu, joka oli helpompi löytää kuin itse nosto. :wink:

Pasi Haanpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi Haanpää »

Tervehdys!

Myös Selänpäässä on ensimmäinen kurssikesän jälkeinen kausi avattu vappupäivänä. Kevättarkkari/kauden eka lento ei ihme kyllä jännittänyt juurikaan normaalia starttijännnitystä enempää. Keli on Vapun aikaan aloittelijalle vallan mainio, vaikkakin täysin kuiva, nostot olivat vähän heikkoja ja ryppyisiä. :) Pisimmällä, vajaalla parituntisella, keikalla takki meni kyllä jo aika tyhjäksi, sen verran paljon keskittymistä lentäminen vielä tuntuu vaativan.

Lentointoa kaikille muillekin noviiseille ja kurssilaisille!

-Pasi

kartsa67
Viesti:

Lauantaina 16.5. OIK:n kalusto siirrettiin Pudasjärvelle. Ennen siirtoa, täytyi osa kalustosta katsastaa ja viimeistellä kesää varten. Paikalle oli saapunut mukavasti jäseniä, jolloin koneiden purkaminen ja kasaaminen tapahtui näpsäkästi.

Katsastushenkilö suoritti työtään ammattitaitoisesti koko pitkän päivän, ja jatkoi toimenpiteitään vielä Pudasjärvellä. Mukavin uutinen oli Juniorin valmistuminen pitkään kestäneestä rempasta, jossa vaihdettiin takarunkoon korkeusperäsimen ohjaustangon laakerit. Kone todettiin lentokelpoiseksi, joten se oli valmis kesän lentoja varten Pudiksella

Pakkasimme suurimman osan kerhon koneista putkiin, paitsi Puhkun ja DG-500:sen, jotka siirrettiin siirtohinauksessa lähelle Pudasjärveä. Itse pakkasin autooni niin paljon roinaa, mitä KIA:n peräkonttiin mahtui :D Kaluston lähdettyä kohti Pudista, jäi Ahmosuolle sekalainen varuskunta lähettämään koneita siirtohinauksessa kohden Pudista. Ensimmäiseksi lähetettiin DG-500:nen, joka hinattiin jonnekin Kipinänä seutuville. Sen jälkeen hinuri takaisin, ja Puhku taivaalle.

Itse lähdin kohti Pudista hieman DG:n jäljessä. Matkaahan Ahmosuolta Pudikselle on rapiat 80 km, joten uskoin olevani perillä ennen Puhkua. Reitti ilmojen kautta on huomattavasti nopeampi ja lyhyempi kuin kuvittelinkaan :P En ehtinyt olla Pudiksella kuin reilun varttitunnin, kun Ralli olikin jo laskukierroksessa. Lähdin kuitenkin matkaan huomattavasti aikaisemmin.

Tästäpä se ilo sitten alkoikin :D Illalla oli vielä mahdollisuus muutamaan hinaukseen, jotta saisimme Rallin koelentotunnit täyteen. Yhden tarkkarin ja koululennon jälkeen pääsin puikkoihin - COOL! No, eihän tuohon kellonaikaan ollut enää termiikkejä, mutta sainpahan lentää, joka on tärkeintä. Pyörin etsien edes pientä nostoa Pudiksen kentän läheisyydessa, mutta turhaan. Löysin ainoastaan ne kolmen metrin laskevat, joita riittikin :P Koska lensin illan viimeistä lentoa sain suorittaa laskun piiiiitkän kentän toiseen päähän, mahdollisimman lähelle hallia, jottei konetta tarvitsisi työntää pitkää matkaa.

On se Pudiksen kenttä pitkä - voi video. Aluksi ahnehdin jarrujen kanssa ihan liikaa, jolloin meinasi jäädä työntämistä vielä puoli kilometriä :oops: Jarruja kiinni ja pääsin pitemmälle - hieman ylimääräistä toimintaa aiheutti viiden metrin korkeudessa oleva laskeva ilmavirtaus. Jarruja pienemmälle ja korjaus sauvalla - sain koneen noviisimaisesti kuitenkin yhdystien alkuun :D

Puhku katokseen ja paperihommiin - siinäpä se pitkä päivä sitten olikin. Nuoriso kyytiin, KIA:n keula kohden Oulua ja menoksi. Purjelentokausi on avattu Pudasjärvellä - tuskin maltan odottaa vapaata viikkoani, jonka tulen viettämään Pudiksella kesäkuun alussa. Kaiken lisäksi olen saanut käyttööni asuntoauton, joten telttaelämää en vietä ainakaan vielä silloin :wink:

Onnellinen hymy huulilla, saavuin kotiin kymmenen jälkeen. Levottomana nukkumaan, koska kesäkuun alkuun on ihan liian pitkä aika.
-Kari Kangasluoma-

kartsa67
Viesti:

Vielä muutama aamu jäljellä ennen oman "lomani" alkuu Pudasjärvellä. Mutta sain eilen niin mahtavan tarjouksen, josta en kertakaikkiaan voinut kieltäytyä :D Eräs kaimani OIK:sta lähestyi minua sähköpostilla, ja kysyi josko minua kiinnostaisi lähteä käymään Pudasjärvellä viemään hinuriin uusi akku? Matka tietenkin suoritettaisiin Cessna 170 (OH-CSO) lentokoneella. No, eihän tällaisesta tarjouksesta voi kieltäytyä :D

Matkaa lähdettiin hieman yli seitsemän Ahmosuon lentopaikalta vaihtelevan sään vallitessa. Ilmaan päästyämme ei sadekuuroja näkynyt reitillämme, joten nokka kohden Pudista.Matkan aikana minulle näytettiin paikallisia "nähtävyyksiä" kuten Sanginjoen lentopaikka, jossa olikin kaksi konetta "platalla". Myös Kiimingin suunnalla olevat valtavat radioamatöörin mastot kiinnostivat. Muutakin liikennettä oli havaittavissa - vastaan pörräsi SEPE, jonka tunnistin jo kaukaa keltaisesta väristään.

Koetin pysyä kartalla parhaan kykyni mukaan, mutta en kyllä pärjännyt koneen ohjaajalle alkuukaan. No, olihan hän lentänyt kyseistä väliä jo vuosien ajan. Pudasjärvi lähestyi noin 90 malin tuntivauhdilla. Hieman ennen Pudista yllämme oli todella tumma pilvi, jonka alla alkoi vatkaus :oops: rynkytystä kesti muutaman minuutin, jonka aikana oli pakko tarkistaa lantiovöiden kireys :lol:

Ennen kuin ehdin kissaa sanoa, oli Pudasjärven lentokenttä aivan nokkamme edessä. Jostain kumman syystä en havainnut sitä kuin vasta kohdalla?? En ollut tottunut "näin nopeaan matkavauhtiin", koska oletin matkaa vielä Pudikselle olevan enemmän. Laskeuduttuamme, kävimme tottakai, syömässä jäätelöt toimistolla :lol: Asentelimme uuden akun hinuriin, ja suunnittelimme paluuta Ouluun. Kiersimme paluumatkalla yhden sadekuuron, joka sattui tiellemme. Paluumatkan aikana sain jälleen arvokasta tietoa maastokohteista :) Muutama "legendaarinen" maastolaskupaikka sattui reitillemme, sekä entinen pölytystoiminnassa toiminut umpeenkasvanut lentokenttä. Jälleen hämmästelin matkan lyhyyttä ajallisesti. Autollahan Oulusta ajelee Pudikselle noin tunnissa, mutta koneella matka myötätuulessa kesti noin 25 minuttia. Paluun aikana oli sumua alkanut kerääntymään alaviin maastokohtiin. Kuulinkin Ahmosuon lentopaikan peittyvän useasti pintasumuun auringonlaskun jälkeen.

Lentäminen on kyllä upeeta, oli kyseessä purtsikka tai sitten moottorikone. Nautin lentämisestä aivan hävyttömän avoimesti!!! Tunsin oloni on jotenkin etuoikeutetuksi, päästessäni moottorikoneen kyytiin. Kiitos aivan upeasta matkasta perjantai-iltana K.Aaltoselle :mrgreen:
-Kari Kangasluoma-

kartsa67
Viesti:

Ei ala hyvin, ei, tämän minun ensimmäinen lentokesäni :| Olen KOKO kevään suunnitellut omatoimista purjelentoleiriä Pudasjärvelle. Suunnitelmissani oli lennellä tämän kesän peruskurssin kanssa Juniorilla, ja kerätä kokemuksia purjelennosta. Olin varannut käyttööni oikein asuntoauton, jossa voisin asustella nämä maagiset 1,5 viikkoa. Suunnitelma oli selvä ja yksinkertainen:

- mene Pudikselle
- majoitu
- lennä.

Mutta mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma :( sain vielä karvaasti katua lähtemistäni. Jokatapauksessa - saavuin Pudikselle torstaina 28.5.2009 iltapäivästä, jolloin keli oli kauneimmillaan. Upeita cumuluksia purjehti kentän välittömässä läheisyydessä. Mitä puuttui?? No, lautturi ja kaikki muut ihmiset. Kenttä oli täysin autio ja hiljainen, mutta se ei minua haitannut. Illalla sain kaverikseni purjelennonopettajaharjoittelian, hra M.Kiutun, joka kertoi peruskurssin aloituksen siirtyneen viikolla eteenpäin?? Okei, en anna sen häiritä suunnitelmiani.

Mutta ei - mikään ei onnistunut. Lautturia ei vain saatu Pudikselle - kaikki olivat enemmän tai vähemmän kiinni työhommissa. No, ei voi mitään - joten ajattelimme tehdä muutamia talkoohommia leirintäalueella näin kesän alkajaisiksi. Jokainen homma meni jollainlailla pieleen 8) se oli suorastaan ihmeellistä, miten hra Murphy oli osallisena kaikessa touhussa. Päivän mittaan tuulikin yltyi hurjaksi - tosin suoraan radan suuntaiseksi, joten haitta ei olisi kovin suuri. Myöhään iltapäivällä saimme lautturinkin paikalle, joten kone kentälle.

Tuuli oli sen verran kova, jotta noviisina lupasin pysytellä maadoitettuna. Tosin kyytiin menemistä se ei estänyt :) Kävimme kerran ilmassa - ja se oli kyytiä se!!! 500 metrin korkeudella tuuli niin paljon, että hinausyhdistelmä pysyi käytännössä paikoillaan maahan nähden?? Ja irroituksen jälkeen näin kävikin Puhkulle :shock: Enpä ole moista kokenut lyhyen urani aikana. Pysyttelimme aivan radan 08 pään tasalla, vaikka nopeusmittari näytti 75 km/h - aika jännittävää. Nostoja ei ymmärrettävästi ollut - siis laskuun aikanaan.

Seuraavat kolme päivää olivatkin suorastaan katastrofaaliset :cry: Tuulta riitti, riitti ja riitti. Aivan liikaa noviisille - muut kyllä kävivät, mutta minä en uskaltautunut kuin katselemaan. Kaikenlisäksi poltin oikean käteni kämmenselän saunassa kiehuvalla vedellä :oops: (selvinpäin..)!!?? Viisi minulle surkeaa ilmailupäivää - onneksi seura oli mahtavaa, ja juttua riittikin iltanuotiolla :lol: Niin, ja oli mukavan lämpöistä ja kotoista nukkua kunnon patjalla asuntoautossa - se oli upeaa se!

Sunnuntaina jaksoin iltapäivään saakka manata jo lähes 17 m/s puhaltavaa tuulta - nyt ei muutkaan lentäneet! Tämä oli se sama viikonloppu kun Kalajoella sattui ikävä ilmailuonnettomuus, jossa pilotti menehtyi :cry:

Ajelin myrtyneenä miehenä kotiin, ja vetasin kauhukännit.. Olin pahalla tuulella kaksi päivää, ennenkuin jaksoin ajatellakaan lentämistä.

Mutta ei kun lisää vaan - siis lentämistä. Suunnittelin pikaista päiväkeikkaa maanantaille 8.6.2009. Sää ei ollut mitä parhain, mutta pakko yrittää. Ajelimme lautturin kanssa aamupäivästä Pudikselle, jossa oli 8 astetta lämmintä ja satoi vettä - ei voi olla totta!! Odotellaan, neuvoi toinen uusista opettajaharjoittelijastamme - odotimme... ... ... odotimme... ... ...

SITTEN TAPAHTUI!!! Taivas aukeni, ja Junnu äkkiä kentälle!!! Päivätarkastus ja narun nokkaan!! Ilmassa - pitkä odotus on päättynyt :D No, keliä oli, mutta noviisi kun olen, en osannut sitä hyödyntää. Minulle riitti kun sain lentää - vaikkakin lyhyitä mäenlaskukeikkoja :mrgreen: Olihan se välillä sähläämistä. Junnulla olen lentänyt viimeksi viime kesänä, joten piti palauttaa jutut mieleen. Kyllä se siitä, kolmannella keikalla olikin jo mukavan rentoutunutta ohjaamista. Lautturimme M.Tikkanen vei minut tummanpuhuvan pilven alle, jossa nosti reippaasti. Minä pysyin siinä jopa muutaman kierroksen, ennenkuin hukkasin sen :P Ei ole helppoa olla aloittelija..

Mutta siinä se - oli mukavaa, todella mukavaa. Kello olikin jo pitkällä iltapäivässä, jolloin osan porukasta (ainoa jolla oli peräkoukku..) piti palata kotiinsa. Viimeinen lasku, ja kone katokseen. Kiitos!!! Paperityöt ja vehkeet laturiin. Istahdin KIAn etupenkille iloisin mielin, ja sompailin kohti Tyrnävää..

Kyllä nauratti. Saatanpa ottaa huomenna uusiksi, jos suinkin pääsen kotoa lähtemään.
-Kari Kangasluoma-

kartsa67
Viesti:

Hyvää kannattaa aina odottaa, kuten sanotaan :mrgreen: Sain koko kentän ja koneen aivan omaan käyttööni keskiviikkona 10.6.2009. Kuten arvelinkin, paikalla ei ollut muita pilotteja minua, Reijoa ja Marttia lukuunottamatta - ja tietysti lautturi. Lepojärven Martti hinattiin ensin taivaalle, ja eipä aikaakaan kun miestä ei enää näkynyt Pudasjärven ilmatilassa :D Lienee suunnisti Ranuaa kohden...

Ja minä seuraavana!! Keli oli taas aivan mahtava. Nostoja oli tuhka tiheään, ja vielä niin laajoja, että riitti kun lenteli sinnepäin. Variometri näytti 2 - 3 m/s ja kohta olikin korkeutta vajaat 1500m. Ajattelin ajelle kohden Pudiksen keskustaa. Mutta oikaistuani koneen kaarrosta, iski paha olo :oops: Ei prkl.. eikös tähän oltu jo totuttu!!?? Sinnikkäästi jatkoin lentoa - koukkasin seuraavaan nostavaan, ja puhaltelin "paksuja". Olo oli samalainen kuin rankan ravintolaillan jälkeen. Aikani pyörittyäni, oli pakko suunnitella alas menoa :x Sompailin 120 km/h kentän suuntaisesti vajaassa kilometrissä. Variometri näytti edelleenkin +2 m/s - voih!! Onko pakko poistua? On, olo oli karsee.

Korkeutta oli pakko ottaa pois nopeasti jollain keinolla, joten vetasin "laput selälleen". Mitä ihmettä!!? Variometri oli edelleenkin plussan puolella?? Apua!! Mää en pääse alas täältä :D mietin. No, loppui se nosto, ja tulin korvat paukkuen 400 metriin. Jarrut kiinni ja nokka länteen. Tässä vaiheessa iski paniikki!! Variometri näytti yli 5 metrin laskevaa, ja korkeus hupeni nopeasti. Maakin näytti olevan järkyttävän lähellä, kun silmä oli "tottunut" kilometrin korkeudesta näkyvään maisemaan. Sompailin satasta myötätuuliosalla, silmäillen hermostuneena korkeusmittaria ja variometria, joka onneksi asettui tasaiseen metrin laskevaan.

Lasku nolla-kasille ja kuomu auki. Huh, happea ja äkkiä. Työntelin koneen kentän laitaan, ja aselin pyörällä toimistolle huilimaan. Olipas se kauheeta, tuumailin. Söin hieman evästä ja päätin mennä uudestaan. Tilaisin lautturin paikalle, ja istahdin ohjaamoon. Ai joo, meillä ei olekaan siipimiestä paikalla!!?? Joudun siis starttaamaan toinen siipi maassa - osaankohan?? Mutta juuri silloin Nurmen Reijo laskeutuikin ja sain kuin sankin henkilön siiven päähän. Menoksi ja sillee.. Keli oli tällä välin ärjyyntynyt oikein kunnolla. Muutaman kymmenen metrin korkeudessa alkoi käsittämätön rynkytys. Junnua heiteltiin kuin höyhentä - meinasi paikat hampaista irrota sellaisessa kyydissä :lol: Näin jälkeenpäin naurattaa, mutta silloin ei...

Noviisina en jostain syystä tarttunut nostoon, joten lento oli aika lyhyt, mutta laskukiito pitkä :shock: Myötätuuleksi kääntynyt tuuli vei minut lähes kentän puoleen väliin. No, ei kuulemma haitannut - startataan siitä. Nyt sitten ei ollutkaan siipimiestä kentän puolessavälissä, joten erikoinen startti oli edessä. Hieman jännitti, mutta mitä turhia, startti onnistui oikein hyvin. Tartuin heti hyvään nostoon ja kohtapa olikin vajaa kilsa mittarissa. Pakotin itseni rennoksi, ja nautin maisemista. Koetin kuunnella nopeuksia koneen suhinoista, ja vertasin nokan asentoa horisonttiin. Ei ihan onnistunut