Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
juliethoo
Viestit: 90
Liittynyt: To 18.05.2006 18:48

Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja juliethoo » To 13.10.2011 18:15

Purjelentokursseille on tulossa mielenkiintoisia vaatimuksia mikäli uskomme Paavon kirjoituksia Ilmailussa ja miksi emme uskoisi.

Hessu

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 409
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja Matts » To 13.10.2011 18:53

Todelliset vaatimukset tulee luultavasti olemaan vielä homattavasti "mielenkiintoisemmat" :x

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja viper » To 13.10.2011 21:12

juliethoo kirjoitti:Purjelentokursseille on tulossa mielenkiintoisia vaatimuksia mikäli uskomme Paavon kirjoituksia Ilmailussa ja miksi emme uskoisi.

Hessu
Luin äsken Paavon jutun läpi ja jo aiemmin oli tiedossa nämä tulevaisuuden ongelmat. Samassa jutussa oli lupakirjojen määristä tai lähinnä siitä, miten paljon niitä on nyt vähemmän kuin vuonna 2005. Jos EASA:n vaatimukset toteutuvat, niin viiden vuoden päästä niitä on lienee vielä vähemmän :cry: Huolestuttavaa kehitystä pystyvät saamaan aikaiseksi. Ihmettelen myös sitä vaatimusta 50km matkalennosta yksin tai 100km opettajan kanssa. Jos 15 tunnin tai alle kokemuksella tehdään 50km matkalentoja koululentona yksin, niin tuskin se parantaa ainakaan koulutusturvallisuutta :?: 100km opettajan kanssa varmaan tulisi ainoaksi käytännön mahdollisuudeksi toteuttaa tuo vaatimus. Käytännössä myöskin 15h voi olla noiden matkalentovaatimusten kanssa lyhyehkö aika ja kurssit saattavat venyä 20h asti.

WPQ
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:23

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja WPQ » To 13.10.2011 21:39

Lupakirjojen ja aktiivisten lentäjien vähäisyys johtuu juurikin koulutusohjelman puutteista ja tuontyyppiset vaatimukset ovat tervetulleita, ne edesauttavat harrastajamäärien kasvua ja tervehenkistä lentämistä. Niin. Lentämistä.

Purjelentokurssi nykymuodossa on kuin autokoulu joka valmentaa ajamaan pysäköintihallissa. Turvallisesti, kolaroimatta, ruutuun pysäköiden ja yhtä mielenkiintoisesti.

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 409
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja Matts » To 13.10.2011 23:17

Jos toistakymmentä tuntia lentäneiltä ruvetaan vaatimaan HC-matkalentoa, niin en usko että se mitenkään voi edesauttaa harrastajamäärän kasvua.

O.H
Viestit: 48
Liittynyt: Pe 10.10.2008 09:29
Paikkakunta: Oulu

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja O.H » Pe 14.10.2011 19:12

WPQ kirjoitti: Purjelentokurssi nykymuodossa on kuin autokoulu joka valmentaa ajamaan pysäköintihallissa. Turvallisesti, kolaroimatta, ruutuun pysäköiden ja yhtä mielenkiintoisesti.
Tätä en nyt kyllä ihan allekirjoita. Kyllä purjelentokurssista saa mielenkiintoisen kun sekä opella että oppilaalla on tähän mahdollisuuksia eli aikaa ja innostusta. Joka koululennolla riittää jotain mielenkiintoista jos asetetaan lennolle jokin tavoite mitä opitaan tai opetellaan. Tarkoitushan purjelentokurssilla on nimenomaan opettaa lentämään turvallisesti ja vasta kurssin jälkeen kun ollaan opittu lentämään turvallisesti yksin aloitetaan varsinaisesti harjoittelemaan purjelentoa ja kokemuksen myötä siirrytään sitten pikkuhiljaa matkalentoihin.

Tosin ei tuo matkalentovaatimus purjelentokurssilla kuulosta niin pahalta, kyllä siihen nimittäin kaipaisi jotain tutustumismatkalentoa että tulee se purjelennon todellinen suola eli matkalentäminen tutuksi jo heti alkuun. Ongelman näen siinä, että kun kyttäillään sopivia matkalentokelejä, niin voi olla että jää kesä kesken, koska sopivan ja aloittelijalle hyvän matkalentokelin sekä opettajan ja oppilaan aikataulujen sovittaminen yhteen voi olla aika hankalaa ja tällöin voi olla vaarana, ettei oppilaalla enää riitä kiinnostusta odottaa sitä sopivaa matkalentokeliä kovin pitkään jos ei lupakirjaa muuten saa. Omien aikataulujen sovittaminen on monelle kurssilaiselle jo nytkin tarpeeksi hankalaa.
There are old pilots and there are bold pilots, but there are no old bold pilots!

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja viper » La 15.10.2011 10:39

Samalla näiden lupakirjavaatimusten kanssa purjelennon opettajakoulutus muuttuu. Huhujen mukaan enää se 9 päivää+teoriat ei enää riittäisi, vaan kurssista tulisi mahdollisesti huomattavasti pitempi(1,5-3viikkoa). Toteutuessaa se tuskin lisää opettajakurssille lähtevien määrää, koska kurssin hinta nousee ja kurssilainen tarvitsee töistä entistä enemmän vapaata. Tämä yhdessä peruskurssin vaikeutumisen ja hinnannousun kanssa tuskin ovat hyvä yhdistelmä purjelentoharrastuksen tulevaisuuden kannalta. Ajan kuluessa sitten näkee miten nuo asiat toteutuvat ja miten ne vaikuttavat, mutta noiden asioiden tulevaisuus ei ainakaan minusta kuulosta kovinkaan lupaavalta tai hyvältä. Onneksi UPL-touhu on ainakin vielä toistaiseksi kansallinen :)

Pertti Pääsky
Viestit: 45
Liittynyt: La 02.04.2005 22:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja Pertti Pääsky » Su 16.10.2011 12:38

Jo 30 v sitten purjelentikursseillani lennettiin jokaisen oppilaan kanssa yli 100 km matkaa. Takatoosaan en hakeutunut kouluttamaan kentänkiertäjiä. Oma motivaatiokin parani, kun pääsi välillä matkalennolle. Opettajilla on paras mahdollisuus vaikuttaa opetuksen tulevaisuuteen ja onkin syytä miettiä, miten purjelennosta saadaan nuorisolle ykkösharrastus. Menetelmiä voisi hyvin opettaa simulaattoreilla, samoin vaikkapa maastolaskuja. Oikeiden valintojen opetteluun ei aina tarvita liveympäristöä.
Säätä voi ennustaa vuorokausiksi eteenpäin, jolloin aikataulujen tekeminen on helpompaa ja turha seisoskelu kentällä vähenee. Itsestarttaavia suorituskykyisiä kaksipaikkaisia pitää ottaa mukaan opetuskäyttöön jne. Hallit täyttyvät yksipaikkaisista, mutta kunnon kaksipaikkaisia näkyy liaan vähän. Juuri niillä saadaan kurssilaisia motivoitua seuraavaan vaiheeseen. Kaupallisuuden lisääminen toivottavasti lisää palvelujen tasoa ja saatavuutta.

Aku
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 199
Liittynyt: La 30.07.2005 22:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja Aku » Ma 17.10.2011 09:48

Pertti Pääsky on erittäin oikeilla jäljillä asiassa. Purjelentokursseja pitää kehittää jotta lajin kiinnostavuus paranee, niin oppilaille kuin opettajille. Matkalentojen lisääminen ja muutaman pidemmän keikan vaatimus ei ole ollenkaan huono. Nyt on valitettu, että oppilaat ovat vähentyneet. Tämän tarkoittaa sitä, että aikaa pitäisi olla paremmin per oppilas ja nämä vaatimukset eivät olisi ongelma.

En tunne Saksan koulutusjärjestelmää sen tarkemmin, mutta siellä taitaa olla vastaavia vaatimuksia jo nyt käytössä. Jos joku muistaa voisi valaista hiukan miten purjelennon mahtimaassa asiat hoidetaan. Harrastajamääristä katsottuna meillä ei ainakaan ole onnistuttu aivan 100%:sesti...

Aku

kaitynkkynen5
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 13.06.2011 17:04

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja kaitynkkynen5 » Ti 18.10.2011 15:14

Ei syytä masennukseen. Tässä voi olla purjelentomme uusi alku jos toimeen tartutaan. Saksassa on vuosikymmenet kuulunut lupakirjavaatimuksiin matkalento ja laskuja vieraillle kentille. Niinpä Saksassa tyypillisesti koulutus on jaettu jaksoihin: 1) Yksinlentoihin tähtäävät kurssit (A-C). 2) Jatkokurssi, joho kuuluu termiikkilentoa, radiokurssi, lentokonehinauskelpuutus. 3) Lupakirjakurssi, jossa lisää teoriaa, matkalento (50 km), laskuja vieraille lentopaikoille (vähint. 3) ja valmennus lupakirjatarkastuslennolle. Aikaa tähän kuluu 2-4vuotta oppilaan innokkuudesta, ajankäytöstä ja rahankäytöstä riippuen. Tuloksena on selkeästi valmiimpa pilotti kuin meidän nykyisen järjestelmän tuotos. KTY

juliethoo
Viestit: 90
Liittynyt: To 18.05.2006 18:48

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja juliethoo » Ke 19.10.2011 12:53

Pitäisikö tähän asiaan reagoida jotenkin ja kenen tulisi reagoida vai jäädäänkö odottelemaan kunnon kelejä...

RR
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 262
Liittynyt: Ti 04.02.2003 10:30

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja RR » Ke 19.10.2011 15:48

Tervehdys,

Keskustelussa on tullut hyviä pointteja esiin. Itse en usko, että lisätiimat - ja keikat olisivat huono asia- sitoutumistaso olisi kaikilla erilainen.

No, toistaiseksi mennään ns. vanhalla systeemillä. Räyskälä-Säätiön peruskurssiohjelma kaudelle 2012 julkaistaan hyvissä ajoin. Tarjolla on ainakin kolme peruskurssia, ensimmäinen (viikonloppukurssi) starttaa jo 24.3.2012. Seuratkaa siis tiedotusta mm. tältä palstalta, Ilmailu & Siivet - lehdistä ym.

Tervetuloa kurssille!

Riku / Räyskälä-Säätiö

Avatar
viper
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 116
Liittynyt: To 10.03.2005 09:49
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja viper » Ke 19.10.2011 16:08

RR kirjoitti:Tervehdys,

Keskustelussa on tullut hyviä pointteja esiin. Itse en usko, että lisätiimat - ja keikat olisivat huono asia- sitoutumistaso olisi kaikilla erilainen.

No, toistaiseksi mennään ns. vanhalla systeemillä. Räyskälä-Säätiön peruskurssiohjelma kaudelle 2012 julkaistaan hyvissä ajoin. Tarjolla on ainakin kolme peruskurssia, ensimmäinen (viikonloppukurssi) starttaa jo 24.3.2012. Seuratkaa siis tiedotusta mm. tältä palstalta, Ilmailu & Siivet - lehdistä ym.

Tervetuloa kurssille!

Riku / Räyskälä-Säätiö
Nimenomaan sitoutumisen lisääntymistä hintojen kasvun kanssa pidän huonona asiana. Vaarana voi olla se, että moni ei halua aloittaa kurssia, koska se on niin pitkä projekti -----> vähemmän kurssin aloittavia lentäjiä. Aloituskynnys kasvaa helposti liian isoksi. Purjelennosta on kuitenkin kiinnostunut niin pieni ja rajallinen ihmismäärä kaikkine muine kiireineen.

ape
Viestit: 12
Liittynyt: La 05.01.2008 17:20
Paikkakunta: Pori

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja ape » Ke 19.10.2011 21:26

Meillä Piikajärvellä on jo vuosia ollut käytössä käytäntö, että jokaisen peruskurssilaisen kanssa on lennetty Januksella jonkinlainen matkalento. Tietysti vain jos kurssilaiset ovat olleet siihen halukkaita. Tähän asti kaikki ovat halunneet.

Ja todentotta, he ovat olleet poikkeuksetta lentoon erittäin tyytyväisiä. "Voiko purjelento tosiaan olla tällaista?" "En olisi ikinä voinut kuvitella tällaista". "Vähän on siistii".
Innostuksen- ja motivaation lisääntymisen lajia kohtaan on voinut havaita ihan silmissä. Eli jos ette tahdo saada oppilasta kentälle jatkamaan kurssilentoja, käykääpä lentämässä hänen kanssaan matkalento ja katsokaa mitä tapahtuu...

Ei kerhon, joka kouluttaa itselleen toimivia jäseniä, tarvitse olla "ylimääräisestä" koulutuksesta murheissaan. Se on kaikki eteenpäin pienen lentäjänalun taipaleella. Ja ennenkaikkea kerhoon ja kerhoporukkaan sitouttamisessa sillä on suuri merkitys.
Asia on eri jos on tavoitteena vaan kouluttaa mahdollisimman monta. Eli 50 keikkaa vikkelään, ja kassan kautta ulos.

Meillä oli v.2007 koulutettavana vain yksi oppilas. Sen takia hän saikin hyvin yksilöllistä opetusta. Lensin hänen kanssaan yhden 500km:n sekä pari lyhyempää matkalentoa. Hänestä saimme oikein aktiivisen lentäjän sekä kerhoaktiivin riveihimme.
Eli ainakin tässä tapauksessa laatu korvasi määrän hyvin. :D

Terv. Ari

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 208
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja JTH » To 20.10.2011 10:24

"Aikaa tähän kuluu 2-4 vuotta..."

Onnea vaan kaikille (meille) joiden pitää yrittää markkinoida tuollaista harrastusta uusille harrastajille.

Ajatus jatkokoulutuksesta on täysin oikea purjelennon kannalta, mutta kyse on siitä miten se toteutetaan. Mielestäni mitään pakollisia osuuksia ei saa kasvattaa, päinvastoin. Mukaan pitää päästä helposti, eli ensin tutustumiskurssilla houkutellaan mukaan ja sen jälkeen mahdollisimman tiivis peruskurssi, joka antaa lupakirjan. Sen jälkeen voi olla erilaisia vapaaehtoisia jatkokursseja. Tai se "pakko" voi tulla kerhon kautta, esim. maastolasku- ja matkalentokurssi ennen kuin saa kerhon koneen matkalennoille.

Se mitä voisi ehkä jo tehdä on yhteisiä koulutusohjelmia noille jatkokursseille.

t. Jyrki

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 346
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala » Pe 21.10.2011 09:50

Pitkäjänteisen ja nousujohteisen tavoitteita tarjoavan harrastuksen markkinointiko olisi sitten hankalaa?
Varmaan vanhoilla argumenteilla kyllä. Jotain uutta on keksittävä. Sen mitä olen uusia harrastajia viime aikoina kouluttanut on usein kurssin lupakirjatarkkarin jälkeen kysymys ollut että "tässäkös tämä nyt sitten oli?"
Olisivat olleet (ja ovat edelleenkin) valmiita pidempäänkin ohjaukseen ja ymmärsivät vasta olevansa ohjaajia, eivät lentäjiä.
Ehkä ne ei siellä Saksassa sitten ole osanneet hommaa ollenkaan...

-M-

haapajarvi
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 170
Liittynyt: To 03.09.2009 00:49

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja haapajarvi » Pe 21.10.2011 11:17

"tässäkös tämä nyt sitten oli?"

Tähän pitää nyt kohtuu tuoreena pilottina(08/2009) tarttua: Tässä on sitten se kerhojen haaste. Kouluttaja on sen 2-4 vk lentänyt uuden pilotin kanssa ja holhonnut joskus vähän liikaakin ja lupakirja on ansaittu ... No nyt sitten tämä tuttu kouluttaja onkin sitten muissa hommissa.
Yksinäiseksis tuloo olo!

Tähän tarvitaan nyt sitten muilta kerholaisilta aktiivisuutta: Auttekee uutta, pistäkää vähän jalkaa hänen puolestaan kiilausjonoon, jos ei ite vielä uskalla. Ottakaa mukaan se hiljainenkin vähän eksyssissä oleva lentäjä joka kuitenkin sai aikaseksi tulla kentänreunalle kurssin jälkeenkin vielä.
Kertokaa hälle, että nyt taivaalle siitä, keli alkaa just!!

Kyllä hän osaa, mutta kaipaa rohkaisua... Ottakaa mukaan myös muuhun sosiaaliseen toimintaan.

Lupakirjakurssin läkeen haaste purjelentoharrastuksessa ei ole lentämiseen liittyvä. On opittava ne toimintamallit ja miljoonat vanhat käytänteet, joita ei taatusti ole misään kirjoitettuna ylös, vaan asiat on aina vaan tehty niin. Ei tarvi kuin pari reissua kentälle ja huomata jäävänsä ilman konetta koska ei osannut oikealla hetkellä oikeassa paikassa ääntänsä avata ja paino sanalla OSANNUT.

Olen onnekas... OIK:ssa oli ja on hyvä henki, mutt otettiin mukaan ja jäin koukkuun... Ja kun alkuun päästiin, niin kyllä sitä jatkokoulutusta ja muuta on saanut kun on hiukan kysellyt.


-Juha

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Su 23.10.2011 21:28

Pitää oikein kompata noita Kaitsun ja Matin viestejä. Kyllä se voisi olla hyvä, että lupakirjaan tähtäävä koulutus tuottaisi valmiimpia lentäjiä. Lupakirjalentäjällä periaatteessa on kyvyt ja taito lentää matkalentoja. Kuinka monella todella on? Meidän (ainakin tähän päivään asti) hyvä kerhokulttuurimme on tosin taannut, että aloittelijoita on jonkin verran seurattu.

Muuttaisiko se sitten kurssitusta juurikaan? Räyskälän kolmea moduulikurssia vaan pitää jatkaa parilla kurssilla. Jos (kun) joku haluaa käydä vain kolme modulia niin sitten käy. Nykyiseltä lupakirjakurssilta saa lupakirjan, sen mitättömän läpyskän... ennen vanhaan kun oli komea punainen kirja, niin se oli edes statussymboli.

Muuttuisiko aloittelijan lentäminen? Nykyään lupakirjan saamisen jälkeen saa periaatteessa lentää mihin tahansa, millä koneella tahansa. Käytännössä kerhot valvovat vielä muutaman vuoden, laittavat kiertämään kenttää harjoituskoneella kunnes uusi lentäjä on jollain epämääräisellä kriteerillä "valmis" matkalentoihin. Olisihan se selvempää, jos lupakirja tosiaan kertoisi, että nyt sinä olet valmis lähtemään matkalennolle.
papafox-Sakke

MiMutru
Viestit: 81
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja MiMutru » To 01.12.2011 21:59

"Huhujen mukaan enää se 9 päivää+teoriat ei enää riittäisi, vaan kurssista tulisi mahdollisesti huomattavasti pitempi(1,5-3viikkoa). Toteutuessaa se tuskin lisää opettajakurssille lähtevien määrää, koska kurssin hinta nousee ja kurssilainen tarvitsee töistä entistä enemmän vapaata".

Itkettävän surettavaa on se, että tuollaiseen tilaan on opettajakoulutuksessa vain reilun viikon pikakurssien muodossa ylipäänsä jouduttu tai ryhdytty muutamana viime vuonna. Ja se jälki on nähty myös opettajakurssien lentokokeiden tasossa.

Mutta eiköpä sitä kannattaisi katsoa tulevaisuuteen mieluummin avoimin ja rakentavin silmin. Ehkä monelle on helpompaa kaivata entisiä hyviä aikoja jolloin kaikki oli paremmin, puolikarkeat vehnäjauhotkin puolikarkeampia kuin nyt. Nykyisessä systeemissämme lupakirjajojen määrä laskee vajaan 10% vuosivauhtia, mielekkäitä jatkoportaita lupakirjan jälkeen ei oikeastaan ole ja aloittelijan avut tosiaan, hyvin sanottu, vastaavat ajo-oikeutta suljetussa parkkihallissa. Käännettäisiin nämä tulevat muutokset ja haasteet, kun ne kuitenkin muutaman vuoden siirtymällä tulevat käyttöön, mieluummin eduksi ja menestykseksi. Yhteiseurooppalaisen koulustussysteemin kautta esimerkiksi oppimateriaalia syntyy isoissa purjelentomaissa varmasti laadukkaalla tasolla ja silloin voisi saada liki käännöstyön vaivalla mainiota tukiaineistoa meillekin. Lentokalusto on parantunut entisistä ajoista peruskoulukoneidenkin osalta - ei ole pakko enää Lerchellä lennellä - eli miten matkalentoharjoitteena opettajan kanssa 100 km pituuden ajaminen olisi meille lentokoulutuksen torppaava este ? Tai että lento-oppilas sopivilla suunnilla lentäen ja tarkoituksellisella lentotehtävällään kokoaa kasaan 50 km ? Valmiuksia parantavina keinoina tuo pitäisi osata katsoa. Ja sitä kautta haasteellisina ja kiehtovina mahdollisuuksina päästä harrastukseen sisään. Purjelento tulee jatkumaan aivan varmasti. Vähän tulee näistä kauhuskenaarioista mieleen kiivaat sanasodat 50-luvun Ilmailun palstoilla kun tuli maahan peruskoulutukseen kaksipaikkaisia; nehän tyrmättiin täysin liitokonekouluttajien toimesta: kalliita eikä niillä voinut oppia lentämään "oikeasti" istumalla "sisätiloissa".

Ehkä se suurempi huoli onkin meillä peruskoulutuksen lennonopettajien omissa valmiuksissa uskaltautua itsekään siitä "parkkihallista" ulos ?

Mika Mutru

Avatar
Nikke
Viestit: 56
Liittynyt: Ke 30.11.2005 18:02

Re: Purjelentokurssit tulevaisuudessa

Viesti Kirjoittaja Nikke » To 01.12.2011 22:36

Eihän pidempi lupakirjakurssi tarkoita mitään suurempaa sitoutumista! Päin vastoin, voimme taas tarjota lyhyempiä C-kursseja niin kuin joskus ennen muinoin on kuulemma tehty. Näin pääsisi lentämiseen kiinni vielä pienemmällä sitoutumisella ja mikä parasta, halvemmalla. En nyt aivan täysin tunne tulevaisuuden koulutusmääräyksiä ja siksi kysynkin: Kuinka paljon enemmän oikeuksia vanhan systeemin mukaisella juuri lupakirjan saaneella pilotilla on verrattuna uuden järjestelmän mukaiseen 50-60 lentoa lentäneeseen oppilaaseen? Onko uuden systeemin mukaan tilanne muuttumassa vain siltä osin, että oppilas ei putoa 50 lennon jälkeen tyhjän päälle? 100km matkalentovaatimus ei todellakaan ole paljoa. Itä-Suomessa lenkin lentäminen voi olla hieman hankalampaa, mutta siellähän lentäjät ovat tavallista rautaisempia ;)

Opekurssit oli vielä muutama vuosi sitten kahden viikon mittaisia. Siellä me lensimme pitkiä päiviä ja oppia tuli aikaan nähden paljon. Siitä huolimatta minulle ei vielä kurssin jälkeen tullut suuren purjelennon gurun tunnetta. Olen kyllä siinä samaa mieltä, että kahden viikon vapaajakso voi olla vaikea sovittaa. Jonkunlainen ratkaisu olisi hyvä löytää tähän ongelmaan. Mitä jos kurssi pidettäisiin joka toinen vuosi kaksi kertaa? Toisaalta, pitäähän sitä vapaata saada peruskurssiinkin...

PPL-kurssi maksaa 10 000+ €. Kurssilla on 100h teoriaa ja 45h lentokoulutusta. Kurssi kestää kuukausista vuosiin. Silti oppilaita riittää. Ehkä se pitkä kurssi ei ole mikään este. PPL-kurssin hyvä puoli on se, että kurssia voi maksaa sen mukaan kuin lentää.

Vastaa Viestiin