En oikein näe miten tuo NPA tarkoittaisi rumban alkamista alusta. Oikein hyvä ja tervetullut uudistus ja askel oikeaan suuntaan. Vielä jos ARCt joskus muuttuvat syklille kerran kolmeen vuoteen, ollaankin aika lähellä "entistä" sääntömaailmaa.
Muutokset lyhyesti, mikäli NPA tulee voimaan esitetyssä muodossa:
Jos koneella on jo huolto-ohjelma, ei tarvi tehdä mitään niinkauan kuin päivitystarvetta ei ilmaannu. Mikäli ohjelma pitää päivittää, voi hyväksytyn huolto-ohjelman päivittämisen sijaan siirtyä itsejulistettuun huolto-ohjelmaan. Itsejulistettuun ohjelmaan voi toki siirtyä milloin tahansa tuon voimaanastumisen jälkeen - ei tarvi odottaa päivitystarvetta. Samalla ottaa itse vastuun ohjeiden toimivuudesta ja ajantasaisuudesta. Valmistajan ohjeistakin saa poiketa, omalla vastuulla. Saattoi olla että pitää myös pystyä tarvittaessa perustelemaan miksi haluaa poiketa.
Lisäksi voi halutessaan käyttää ns. Minimum Inspection Programmea, joka on kaikille purjelentokoneille samanlainen. Sitä käytettäessä purjelentokoneen huoltoon kuuluu vuosihuolto tietyn kaavan kautta, eikä sitten juuri muuta.
Jos koneella ei ole huolto-ohjelmaa, voi huolto-ohjelman yhä tehdä ja hyväksyttää viranomaisella, teettää G-organisaatiolla tai sitten voi edellä kuvatun kaltaisesti itse julistaa ohjelman omalle koneelleen.
ARC-toimintoihin ei tule isoja muutoksia ja ne jotka tulevat ovat vapaaehtoisesti käyttöönotettavia ja tietyissä olosuhteissa hommaa helpottavia. Esim. F- tai 145-organisaatio saa tehdä Minimum Inspection Programmen mukaan tehdyn vuosihuollon yhteydessä ARC-tarkastuksen.
EASA NPA:
http://hub.easa.europa.eu/crt/docs/viewnpa/id_177