Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Ti 16.10.2012 23:49

Ilmailuliitto järjestää pikapuoliin kaksipäiväiset avainhenkilöpäivät. Paikalla on hallitus, toimikunnat ja toimiston väki. Tai ainakin suuri osa porukasta.

Kuten kaikki varmaan ovat huomanneet, liitto on kriisissä, tai vähintäänkin suurten muutosten edessä.

Se on jo kerrottu, että tilaisuudessa valmistellaan liiton organisaation muuttamista; organisaatio tulee jatkossa vastaamaan strategian neljään pilariin eli
1 Edunvalvonta
2 Urheiluilmailu
3 Palvelut
4 Viestintä

Tilaisuudessa tullaan varmaan puhumaan myös muista periaatteellisista asioista, esimerkiksi SIL Shopista, Malmin talosta, Ilmailu-lehdestä ja lajirahoista. Ei niistä ehkä päätetä, mutta keskusteluilla on suuri vaikutus myöhempiin linjauksiin.

Nämä jutut on nyt nostettu hyvin nopeasti pöydälle, niin ettei tässä oikein ole ehtinyt kuulostella "yleistä mielipidettä", ei edes pikkusaunaa... :wink:

Henkilökohtaisesti uskon hallituksen linjaan (lyhyesti: Organisaatio rukataan, SIL Shopista ja talosta voidaan luopua, Ilmailu jatkaa nykymuodossa ja lajirahat säilyvät nykyisellään), mutta mitäs mieltä ihmiset yleensä ovat? Minkälaisia eväitä haluatte antaa avainhenkilöpäiville?

Laittakaa tähän mitä on mielessä, tai lähestykää minua tai muita tilaisuuteen menijöitä privaattiviesteillä, miten vaan. Koetetaan sitten pitää evästykset mielessä. Helpompi siellä kokouksessakin sitten jyrähtää että "PURJELENTÄJÄT ovat tätä mieltä!".
papafox-Sakke

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja JTH » Ke 17.10.2012 11:12

Minä taas kommentoin... Tässä olisi kolme asiaa, joista voisi keskustella.

1.) Mikä noista strategian neljästä kohdasta sisältää uusien eri ilmailulajien harrastajien värväämisen ja houkuttelun ? Mitä keinoja ja paljonko SIL:n henkilö- ja raharesursseja siihen on tarkoitus käyttää ?

2.) Ilmailu-lehden pakollisuus jäsenmaksun osana pitää poistaa heti. Ilmailualan yleislehti (=seiska) ei ole mikään SIL:n aito jäsenlehti. Ne saavat tilata, jotka lehden haluavat.

3.) Talousselvityksen sivulauseessa todetaan, että omista toimitiloista luovutaan. Onko tämä jo päätetty ? Joskus oltiin ylpeitä, kun SIL sai oikein oman talon. Se ajattelu taitaa nyt sitten olla mennyttä ja ehkä hyvä niin. Mutta jos SIL muuttaa vuokratiloihin, ei niitä tiloja tietenkään kannata hommata pääkaupunkiseudulta, jossa on maan kovin vuokrataso. Tämä nyt pitäisi olla kaikille heikommillekin talousihmisille selvä asia.

t. Jyrki

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Ke 17.10.2012 19:27

Tähän kiihkeänä vellovaan keskusteluun voisi vielä heittää aiheena ryhmävakuutuksen.
Helppo kysymys: Mitä se maksaa liitolle?
Vaikea kysymys: Mitä hyötyä siitä on?
papafox-Sakke

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja JTH » To 18.10.2012 09:08

papafox-Sakke kirjoitti:...ryhmävakuutuksen.
Helppo kysymys: Mitä se maksaa liitolle?
Vaikea kysymys: Mitä hyötyä siitä on?
Ekaan kysymykseen löytyy vastaus tiedotuskalvojen sivulta 30: 140000 eur. Kun se jaetaan siinä laskelmassa käytetyllä jäsenmäärällä, tekee se n. 13,50 eur per jäsen.
Hyödyn mittaaminen on sitten vähän vaikeampaa. Helppo se ainakin on, mutta esim. lennokkipuolella on keskusteltu siitä, että SIL vakuutus on kuitenkin ns. toissijainen jos itsellä on muita koti- ym. vakuutuksia. Itse olen tykännyt tästä vakuutuksesta ja samoin SIL tapahtumajärjestäjien vakuutusturvasta, mutta onneksi en ole joutunut testaamaan vakuutuksen toimivuutta.

t. Jyrki

WPQ
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:23

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja WPQ » To 18.10.2012 18:23

JTH kirjoitti:
papafox-Sakke kirjoitti:...ryhmävakuutuksen.
Helppo kysymys: Mitä se maksaa liitolle?
Vaikea kysymys: Mitä hyötyä siitä on?
Ekaan kysymykseen löytyy vastaus tiedotuskalvojen sivulta 30: 140000 eur. Kun se jaetaan siinä laskelmassa käytetyllä jäsenmäärällä, tekee se n. 13,50 eur per jäsen.
Hyödyn mittaaminen on sitten vähän vaikeampaa. Helppo se ainakin on, mutta esim. lennokkipuolella on keskusteltu siitä, että SIL vakuutus on kuitenkin ns. toissijainen jos itsellä on muita koti- ym. vakuutuksia. Itse olen tykännyt tästä vakuutuksesta ja samoin SIL tapahtumajärjestäjien vakuutusturvasta, mutta onneksi en ole joutunut testaamaan vakuutuksen toimivuutta.

t. Jyrki
Helppo juttu. Selvitetään mitä vastaava vakuutus maksaisi yksittäin hankittuna (koska tuskin SIL voi tai kannattaa lainsäädännön näkökulmasta toimia vakuutuslaitoksena, jos niin olisi niin rajakustannus on tuo 140 000). Jos jäsenistön saamat vakuutuskorvaukset (kyseisestä toissijaisesta vakuutuksesta) ylittävät tuon yhteenlasketun vakuutusmaksun suuruuden, niin homma kannattaa.

Veikkaanpa yli 100 000 euron tappiota mutta alle 140 000 per vuosi. Siis jäsenistölle.

Peke
Viestit: 3
Liittynyt: Su 07.10.2012 23:00

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja Peke » La 20.10.2012 20:39

Hyvä avaus SIL:n väeltä.

Nyt pitäisi painopiste ja resurssit kohdentaa edunvalvontaan. Sille on "tilaus".
Kouriintuntuvia tuloksia saatava aikaan niin että ne näkyy lupakirja-, koulutus- ja huoltopuolella.

"Hallinto Busineksen" laajenemiselle stoppi ja sen purkaminen aloitettava.
Kyseinen business ei luo mitään lisäarvoa kenellekään.

t. Peke

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 444
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja kristian » Ma 22.10.2012 11:08

JTH kirjoitti:Minä taas kommentoin... Tässä olisi kolme asiaa, joista voisi keskustella.

1.) Mikä noista strategian neljästä kohdasta sisältää uusien eri ilmailulajien harrastajien värväämisen ja houkuttelun ? Mitä keinoja ja paljonko SIL:n henkilö- ja raharesursseja siihen on tarkoitus käyttää ?

2.) Ilmailu-lehden pakollisuus jäsenmaksun osana pitää poistaa heti. Ilmailualan yleislehti (=seiska) ei ole mikään SIL:n aito jäsenlehti. Ne saavat tilata, jotka lehden haluavat.
t. Jyrki
Eikös Jyrki tuohon ekaan kysymykseesi vastaus löydy toisesta kysymyksestä? Ilmailu-lehti on se tärkein värväys- ja houkuttelukeino suurelle yleisölle. Liiton resurssit eivät riitä lähtemään toreille ilmailun ilosanomaa levittämään, sen tehtävä on ainoastaan tukea jäsenkerhojaan, eli viime kädessä sinua, tuossa hommassa.

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja JTH » Ti 23.10.2012 15:44

Joo, ilman muuta lehteä kannattaa käyttää houkuttelukeinona. Mutta silloin se pitää myös olla toimituksella ohjenuorana, eikä vain airbus esitteitä pöydät täynnä.

Kyllähän SIL-väki on ehtinyt toreille, tai ainakin messuille ja lentonäytöksiin. Näissä tapahtumissa on SIL-shop ollut esillä houkuttelemassa ja myymässä tuotteita ilmailuharrastusta aloittaville ja kaikille muillekin.

Vakuutuksesta vielä kommentti: sitä pohdittaessa tulee ehkä muistaa myös, että juniorijäsenillä ei varmaakaan ole omaa kotivakuutusta eikä ehkä muitakaan vastaavia omia vakuutuksia.

t. Jyrki

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Pe 26.10.2012 10:02

Jaha, näillä mennään avainhenkilöpäiville. Melko hiljaista on ollut keskustelu. Kumminkin, kun kyseessä on tärkeä tilaisuus Ilmailuliiton toiminnan suunnittelun kannalta, on oleellista, ettei sinne mennä ihan valmistautumatta.

Tästä ja muistakin keskusteluista olen voinut vain todeta, ettei meillä ole oikein selvää kuvaa mitä SIL meidän hyväksemme tekee ja mitä pitäisi tehdä. Noo, sitähän me juuri olemme menossa keskustelemaan.

Pointteja:
* Ilmailu-lehden tarkoitus ja asema pitää vielä kirjoittaa auki
* Vakuutuksesta pitää taas tehdä hyöty-kustannusanalyysi
* SIL talosta voidaan luopua, tai ainakin toimiston voi sijoittaa kustannustehokkaammin
* Hallitus on oikeilla jäljillä organisaatiouudistuksen suhteen - organisaation pitää vastata strategiaan
* Strategiatyötä pitää jatkaa niin että saadaan kirjoitettua auki, mitä nuo neljä sanaa sisältävät, edes vähän konkreettisemmin:
1 Edunvalvonta
2 Urheiluilmailu
3 Palvelut
4 Viestintä
papafox-Sakke

Hansa
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 140
Liittynyt: To 30.01.2003 13:00
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja Hansa » Pe 26.10.2012 11:33

Sakke,
eikö tuossa ole kuitenkin tavallaan kuusi sanaa jos oikein lähdetään avaamaan...
1) Etu
2) Valvonta
3) Urheilu
4) Ilmailu
5) Palvelut
6) Viestintä

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 444
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja kristian » Pe 26.10.2012 14:15

papafox-Sakke kirjoitti:Jaha, näillä mennään avainhenkilöpäiville. Melko hiljaista on ollut keskustelu. Kumminkin, kun kyseessä on tärkeä tilaisuus Ilmailuliiton toiminnan suunnittelun kannalta, on oleellista, ettei sinne mennä ihan valmistautumatta.

Tästä ja muistakin keskusteluista olen voinut vain todeta, ettei meillä ole oikein selvää kuvaa mitä SIL meidän hyväksemme tekee ja mitä pitäisi tehdä. Noo, sitähän me juuri olemme menossa keskustelemaan.
Minun mielestäni edunvalvonta on ykkösasia. Pitää pyrkiä kaikkiin mahdollisiin neuvottelupöytiin ja ytimiin niin Suomessa kuin Kölnissä. Minusta on uskomatonta, että ilmatila-asiosta Suomessa päättävät vain kaupalliset toimijat, ilmavoimat sekä Finavia, ilman liiton äänivaltaista edustajaa. Tai näin olen ymmärtänyt.

WPQ
Viestit: 78
Liittynyt: Pe 27.01.2006 22:23

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja WPQ » Pe 26.10.2012 17:26

kristian kirjoitti:Minun mielestäni edunvalvonta on ykkösasia
+1


Toisena ykkösasiana nousee väistämättä esiin ei ehkä ilmailun kannalta yleensä mutta erityisesti purjennon kohdalta aktiivisten harrastajien lukumäärä. Trendi pitää kääntää laskevasta nousevaksi. Valitettavasti tämä ei sisälly visioon priorisoituna.

Jouni Laukkanen
Viestit: 22
Liittynyt: Ti 20.09.2005 11:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja Jouni Laukkanen » Su 28.10.2012 21:01

kristian kirjoitti: Minun mielestäni edunvalvonta on ykkösasia. Pitää pyrkiä kaikkiin mahdollisiin neuvottelupöytiin ja ytimiin niin Suomessa kuin Kölnissä. Minusta on uskomatonta, että ilmatila-asiosta Suomessa päättävät vain kaupalliset toimijat, ilmavoimat sekä Finavia, ilman liiton äänivaltaista edustajaa. Tai näin olen ymmärtänyt.
Finavia on täss kuviossa palveluntarjoana ja sen tehtävänä on koordinoida ilmatilan käyttö. Tällä hetkellä puolustusvoimat on ilmatilan käyttäjänä sellainen, että se kyykyttää niin reittilentoyhtiöitä kuin harrasteilmailua. Harrasteilmailun osalta tilane on kuitenkin huomattavasti parempi kuin 20 vuotta aiemmin, jolloin ilmatilan käyttöä säädeltiin lähinnä mutuperiaatteella.

Tällä hetkellä eräillä purjelentokeskuksilla on AA-oikeudet eli heillä mahdollisuus varata edellispäivänä ilmatilaa käytettäväksi. Tässä kohtaa nousee harrasteilmailu sotilaspuolen veroiseksi tekijäksi.

Kaikesta huolimatta pyritään ilmatilan käytössä ainakin Finavian ilmatilan käytön suunnittelun puolelta siihen tilanteeseen, että myös harrasteilmailun edut ovat turvatut sopimuksin, ettei yksittäisten lennonjohtojen "mukavuusperusteet" estäisi ilmatilalohkojen varaamista.

Tulevaisuudessa tilanne tulee muuttumaan varsinkin Pirkkalan ympäristössä, kun kaiken todennäköisyyden mukaan MIL CTA poistuu.


Mutta liiton asioihin palatakseni... mitähän mahtaa tuo Ilmailu-lehden ulkoistaminen todellisuudessa maksaa? Paljonko pistämme MCI Press Oy:lle rahaa ja paljonko firma tekee voittoa? Jostakin syystä en tahdo oikein uskoa, että heppoinen harrastuslehti toisi kentän reunalle yhtään sen enempää uusia harrastajia. Luulisin vaikutuksen olevan mielummin päinvastainen.

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Ma 29.10.2012 06:40

Terveisiä avainhenkilöpäiviltä.

Paikalla oli noin 60 henkeä. Laskuvarjohyppääjät olivat yliedustettuina, heitä oli lähes kolmannes.

Meidät ohjattiin keskustelemaan organisaatiouudistuksesta eli lähinnä toimikuntarakenteesta, vähän myös toimiston tehtävistä. Vakuutus, Ilmailu-lehti, toimitilat ym. ovat ilmeisesti niin operatiivisia asioita että hallitus päättää niistä sen kummemmin keskustelematta. Vein meiltä terveiset nuorisotyön tärkeydestä, miten meidän tulisi saada lisää harrastajia mukaan.

SLU:n Timo Laitinen piti vierasesitelmän SLU:n muutoksista vuosien varrella. Urheilun keskusjärjestöjä/järjestöä on muokattu rankasti vuosien kuluessa. Erityisesti minulle jäi mieleen Timon esityksestä se, että muutokseen pitää käyttää aikaa. Ihmisille pitää puhua ja perustella niin kauan, että muutokset voidaan tehdä yksimielisesti.

Strategian neljää nimikettä (edunvalvonta, urheiluilmailu, palvelut ja viestintä) avattiin jonkin verran. Esimerkiksi edunvalvontaa halutaan tehdä korkeammalla profiililla, niin että pystytään puuttumaan asioihin jopa lainsäädännön tasolla; vrt. Porvoon case, missä kunta rajoittaa kaikkea häiritsevää lentämistä tietyllä alueella.

Porukka jaettiin ryhmiin. Viidelle ryhmälle annettiin tehtäväksi miettiä toimikuntien rakennetta ja tehtäviä sekä toimiston tehtäviä. Oli vielä erikseen hallituksen ja toimiston ryhmä, jolla varmaan oli paljon puhuttavaa, mutta sieltä ei tullut raporttia.

Ryhmätöiden purussa suurin osa esitti ratkaisuja, joissa lajitoimikunnat säilytetään. Erityisesti hyppääjät olivat sitä mieltä että laji on niin erilainen että oma toimikunta on säilytettävä. Mika Mutrun ryhmällä (eipä yllättänyt) oli selkein esitys eräänlaisesta matriisista, jossa lajitoimikunnista kootaan ristiin yhteistyöryhmiä hoitamaan yhteisiä, strategian mukaisia erityistehtäviä. Lajitoimikunnat pitäisi myös organisoida niin, että jokaisessa toimikunnassa löytyy "yhteyshenkilö" kuhunkin strategian neljään pääryhmään. Yhteyshenkilön ei kuitenkaan tarvitse olla huippuasiantuntija; sellaista olisikin vaikea löytää edunvalvontaan tai viestintään.

Yksi organisaatioon vaikuttava asia on ihmisten motivaatio. Kuten Mika asian hyvin esitti, hän haluaa harrastaa purjelentoa eikä edunvalvontaa. Niinpä, suurimmalle osalle se oma laji on rakas eikä niinkään järjestötyö.

Toimikuntien työmäärä kasvaa. Toimikunnille siirtynee tehtäviä joita toimisto on hoitanut. Ihan pikku esimerkkinä minulle tuli mieleen merkkisuoritukset (HC, KC), jotka Suksi on pitänyt hyvässä järjestyksessä - ei taida toimisto jatkossa keretä? Mihin mahdetaan laittaa fyysinen mappi? Vai pitääkö luottaa liiton serveriin? Ihan esimerkkinä.

Odotukset toimistolle olivat (ainakin minusta) vielä selkiintymättömiä. Toimistolla pitäisi olla joidenkin juttujen huippuja; edunvalvonta? Toisaalta toimiston pitäisi tehdä palvelutyötä. Ristiriitaa nähtävissä. Toimistolla ei sitten niin tarvitakaan lajituntemusta?

Seuraavassa vaiheessa hallitus, lähinnä Mäkinen, koostaa esityksistä jonkinlaisen yhteenvedon. Se kiertää toimikunnat, ja me kerromme, olimmeko tosiaan tätä mieltä. Sitten tehdään kerhokierros. Kerhot lausuvat uudesta organisoinnista sanansa. Tämä kaikki tapahtuu ennen liittokokousta. Liittokokouksessa kerhot hyväksyvät esitetyn organisaation (vaikea kuvitella etteivät hyväksyisi).

Hallitus kovasti toivoi että kerhot ovat aktiivisempia kuin strategiasta keskusteltaessa. Omasta kerhosta pitäisi siis tulla yhteydenotto joskus joulun jälkeen, jossa kysytään kantaa näihin asioihin.

Ylläoleva on siis se, mitä minä ymmärsin avainhenkilöpäivillä tapahtuneen.
papafox-Sakke

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 155
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja Ventti » Ma 29.10.2012 11:16

Kiitos yhteenvedosta Sakke!

Nyt siis loppuvuoden aikana on todellakin kerhojen syytä saattaa äänensä kuuluville, oliko tuo aikataulu jatko työstöön vielä tarkemmin selvillä.

t: Ventti
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 444
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja kristian » Ma 29.10.2012 11:59

Jouni Laukkanen kirjoitti: Tällä hetkellä eräillä purjelentokeskuksilla on AA-oikeudet eli heillä mahdollisuus varata edellispäivänä ilmatilaa käytettäväksi. Tässä kohtaa nousee harrasteilmailu sotilaspuolen veroiseksi tekijäksi.
Jos tarkoitat purjelentoalueita, niin käytännössä niitä ei varata juuri koskaan Räyskälässä seuraavista syistä:

-varattavissa on käytännössä valvomatonta ilmatilaa väylien ja FL95 alapuolella, joten miksi vaivautua?
-se ainut Pirkkalan millillä oleva alue on matkalentämisen kannalta väärän muotoinen, millin etelälaitaa itä-länsi-suunnassa lentävä ei voi käyttää sitä hyväkseen lainkaan.
-edellisenä päivänä varaajalla ei ole mitenkään selvää, pääseekö lentämään haluttuun suuntaan kelin puolesta, saati että saako edes kerholta konetta.
- ilmatilan varaajan täytyy jäädä kentälle päivystämään puhelimen ääreen koko päiväksi, joten hän ei voi edes teoriassa käyttää varausta hyväkseen lentämällä.

Tärkein varaus mitä voisi tehdä, on Helsingin TMA:n ulkokaarre. Nythän sitä varaavat Nummelalaiset ja Hyvinkääläiset, mutta Räyskälässä tästä ei luonnollisesti ole mitään tietoa, ellei sitten mene alueen jaksolle kysymään. Itse asiassa pitäisi tehdä tätä usein ja vielä ruuhka-aikoina, ehkä se tiedotuskanava sitten löytyisi.

Voisi myös esittää kysymyksen että jos Nummelan ja Hyvinkään alueet saa aina varattua, niin minkä takia Hesan TMA:ta ei ole suoraan lohkottu 1000 jalan korkeusporrastuksin valvomattomaksi ko. kenttien vierestä? Näinhän Saksassa tehdään jokaisen TMA:n reunoilla.

Nykyisellään kaikki valvomattomassa ilmatilassa olevat purjelentoalueet voisi oikopäätä lakkauttaa selvyyden vuoksi.

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 344
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala » Ma 29.10.2012 12:39

kristian kirjoitti: Nykyisellään kaikki valvomattomassa ilmatilassa olevat purjelentoalueet voisi oikopäätä lakkauttaa selvyyden vuoksi.
Jospa näin ei kuitenkaan tehtäisi?
Siellä on sitä muutakin ilmatilan käyttöä joka tapahtuu valvotun ilmatilan ulkopuolella (pyssy-yhtiön lennokkikerho).
Tokivoisimme sopia että sotakoneet lentävät kesällä ylempänä...

Miten niin varaajan tarvitsisi olla maassa puhelinpäivystämässä? Olenko jättänyt jotain lukematta?

-M-

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja JTH » Ma 29.10.2012 12:48

Kiitos Sakke. Lennokitnetissä oli valokuva siitä aikataulukalvosta:
- 11/2012 organisaatiokysely toimikunnille
- 11/2012 organisaatiokysely jäsenkerhoille
- 01/2013 tapaaminen jäsenkerhoille
- 02-03/2013 hallituksen päätökset ja esitykset liittokokoukselle
- 03/2013 liittokokous

Kyllähän joku lajin suoritusmerkkien valvonta voisi olla toimikunnilla. Ja samoin esimerkiksi SM-kisakalentereita on turha kierrättää SIL:n kautta.

Mutta mutta. Ainakin meilläpäin on koko ajan vaikeampaa ja vaikeampaa löytää niitä vapaaehtoisia erilaisiin talkoohommiin. Joten kyllä siinä toimikuntamallissakin saattaa olla isoja haasteita.

t. Jyrki

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 155
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja Ventti » Ma 29.10.2012 13:50

Matti Huoviala kirjoitti:...
Miten niin varaajan tarvitsisi olla maassa puhelinpäivystämässä? Olenko jättänyt jotain lukematta?

-M-
Kyllä tällainen tarve on AMC:ltä ilmaistu siltä varalta, että on tarvetta tehdä nopeita muutoksia (peruutus?) varauksiin. Sitähän sitten ei kukaan ole keksinyt kuinka 100% varmuudella tällainen tieto välitetään ilmassa oleville...

EFME olemme ajatelleet toimia niin, että varaus tehdään "kenttäpuhelimesta", joka on sitten joko maa-aseman tai hinaajan läheisyydessä.

Niin, ja meille tämä ASM toimintamalli on erittäin arvokas ja kokemukset ovat hyviä. Kun vielä saataisiin ratkaistua miten ennakkoilmoituksista voitaisiin saada tieto näkyville, jottei tarpeettomasti yritetä eri paikoista tehdä päällekkäin varauksia. AMC alkoi kyllä oma-aloitteisesti jo informoida tilanteesta. Kiitokset sinnepäin!

t: Ventti
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

Matti Huoviala
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 344
Liittynyt: Ma 11.09.2006 11:23

Re: Ilmailuliiton avainhenkilöpäivät 27 - 28.10.2012

Viesti Kirjoittaja Matti Huoviala » Ma 29.10.2012 14:21

Ventti kirjoitti:
Kyllä tällainen tarve on AMC:ltä ilmaistu siltä varalta, että on tarvetta tehdä nopeita muutoksia (peruutus?) varauksiin. Sitähän sitten ei kukaan ole keksinyt kuinka 100% varmuudella tällainen tieto välitetään ilmassa oleville...
Tuosta asiasta on keskusteltu mm. palautekokouksessa. Vastaan vielä itselleni, eli puhelinpäivystystä ei ole mainittu kirjallisissa ohjeissa.

-M-

Vastaa Viestiin