Mikä oli se kilpapursikone ?

Palsta vanhojen purjekoneiden käyttäjille ja kunnostajille.
Lukittu
Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ke 05.06.2013 09:39

Eli se jossa melkein maattiin pitkällään..olisiko ollut viimeinen kokopuinen kotimainen kilpakone ?

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ke 05.06.2013 09:52

Hei nyt muistin sen ...olisiko se ollut IKV-3 Kotka. :wink:

Onko siitä missään valokuvaa ?

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ke 05.06.2013 10:15

Jännä tää internet...kaiken löytää kun jaksaa etsiä.

Kuva

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 409
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja Matts » Ma 10.06.2013 11:02

Kokopuinen ja kokopuinen 8) , taisi olla huomattavasti enemmän Araldiittiä kuin puuta tuossa koneessa :mrgreen:

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » To 27.06.2013 22:26

Olisko muuten joku retrohenkisen pursikoneen suunnittelu järjetön idea...siis vaneria puurimaa ja kangasta ?

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 409
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja Matts » To 27.06.2013 23:47

Jos sellaiseen lähtisi, kannattaisi varmasti suunnitella se ultrakevytluokkaan.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Su 30.06.2013 22:52

Voisiko alle 70 kiloisella liitimellä lentää ilman voimassa olevaa lentolupakirjaa ?

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » Ma 01.07.2013 22:39

topspeed1 kirjoitti:Voisiko alle 70 kiloisella liitimellä lentää ilman voimassa olevaa lentolupakirjaa ?
Voi, katso OPS M2-9;

4.3.4 Ryhmään B tai C kuuluvan kolmen akselin suhteen aerodynaamisesti ohjattavan liitimen ohjaajana voi toimia voimassaolevan tai vanhentuneen purje-, moottoripurje-, ultrakevytlentäjän lupakirjan tai lentokoneen luokkakelpuutuksen haltija lentoonlähtötapaoikeuksiensa puitteissa.

4.3.5 Muiden kuin kohdassa 4.3.4 mainittujen ryhmän C liitimen ohjaajana voi toimia myös henkilö, jolla on tai on ollut lentäjän lupakirja tai on liitimen ohjaajan koulutustodistus.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ma 01.07.2013 22:50

Okei..oikeista paikoista vahvistettuna kuidulla ( hiilikuitu ja tai lasikuitu riippuen kohdasta ) se voisi todellakin toimia ja esimerkiksi 2 x 80 cc DA-80 moottoreilla hinta pysyisi tuossa 3-4 t€ pinnassa tarvikkeiden osalta. Kuka haluaa sellaisen jos se on turvalliseksi todettu ja cool ( viileä ) riittävästi ? :arrow: Ajattelin viedä asiaa eteenpäin.

Speksit olisivat kv 7.8 m ja pituus 4.5 m ja paino ilman fuilia 60 kg. Liitoluku ilman moottoreita ( ballasti nokalla ) noin 1/20. Siipiala 6.5 m2 ja lentoonlähtonopeus 80 kiloisella noin 45 km/h ( 55 km/h 110 kiloisella ).

Samalla varmaan voisi tähytä USAn FAR part 103 luokkaa jossa ei tarvita minkään valtakunnan lupia lentämiseen USAssa.

:|

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ti 02.07.2013 10:31

3-tahot olisivat kutakuinkin valmiit. Olisiko joku veteraani tai nuori teekkari jolla kokemusta kuitujen liittämisestä puurakenteisiin kiinnostunut olemaan mukana tässä jollakin tasolla ?

Ajattelin käydä näyttämässä esitystäni jossain vaiheessa Business-Oulun osaajille teknologiakylässä. Mahdollisesti teen 1/2 mallin ( tai jonkun vastaavan ) jossa rakenteet skaalattuna ½ oikeasta.

Avatarini pieni ( 1:72 ) häivekonemalli lensi Jämillä mahtavasti kuukausi pari sitten ( blogissa lisää jos kiinnostaa ). Tosin sen häiveominaisuudet oli poistettu..eli malli oli yksinkertaistettu vaan lentämisen testaamiseksi uudella konseptilla.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ti 02.07.2013 12:20

Kertomatta lisää yksityiskohtia koneesta niin voin kuitenkin valaista että koneen mittasuhteet ovat samaa luokkaa kuin Grunay Baby IIBssä ( siis pituuden suhde kärkiväliin )..tosin pituutta hieman enemmän suhteessa. Siipi lyhyempi sen takia että tuki/tuet sadaan pois siiven alta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Schneider_Grunau_Baby ja http://www.scalesoaring.co.uk/VINTAGE/D ... 20Baby.htm

Aikoinaan tein tällaisen Grunau Babyn R/C koneeksi ( koossa 1/8 ) ja sain sen lentämään normaaliservoin 0.333 ccm Coxin mikro moottorilla.

Jännää, että Hütter Hü-17 oli jo tällainen pienennelmä jossa samat suhteet mutta siipikuormitus jo 22 kg/m2 kun Babyssä 17-18 luokkaa.

https://en.wikipedia.org/wiki/H%C3%BCtter_H%C3%BC_17

Kuiduilla+puurakenteilla ( = komposiitti ) ja oivallisella lay outilla uskon että koneen massa saadaan 60 kiloon ja siipikuormitus Hütter -17 luokkaan.

Moottori esim tämä; http://www.desertaircraft.com/engines_d ... Page=DA-85 eli kulutus n. 7.4 l / tunnissa noin 120-125 km/t nopeudessa.

Mahdollisesti tämäkin; http://www.desertaircraft.com/engines_d ... ge=DA-50-R mutta kulutuksen pudotessa 4.1 litraan on cruisenopeus jossain 90-100 km/t luokassa myös. Nousunopeus heikko.

----

Kasvatin siiven 8.4 m kärkiväliin jolloin aspect ratio AR on 9.5:1. Siipiala tarkalleen 7.62 m2, jolloin 110 kiloisella pilotilla kuormitus 22.3 kg/m2 ( 80 kiloisella 18.4 kg/m2 ).

Eli kone on puhdas mopu silloin ja hyvä liitäjä jolla sakkausnopeus 42-50 km/t pinnassa ( siiven max cl 2.15 ).
Viimeksi muokannut topspeed1, Su 07.07.2013 08:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ti 02.07.2013 14:53

Tässä kommentoitavaksi koneen ohjausauvan periaate.

Se on originaali mutta toiminee kuten pitää yleisesti sovittujen normien puitteissa ( toisin kuin eräät ). :wink:
Liitteet
TWIN-BABY_CONTROL-STICK65.jpg
TWIN-BABY_CONTROL-STICK65.jpg (122.16 KiB) Katsottu 10990 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ti 02.07.2013 16:26

Ihan mielenkiinnon vuoksi tässä Cox 0.02 cu in.

http://www.youtube.com/watch?v=MZCcUMIDpJI

Yritän määritellä sen moottoritehoa selvittääkseni mahdollisen minimitehon aiemman mallin kautta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cox_model_engine

The famous Cox Tee Dee .049 and .051 1961 Tee Dee 049 (Cat#170 - Manufactured Nov 1960-Jan 1996)

This is without a doubt, Cox's greatest and most famous engine. This engine was "THE" engine to use in competition for many years. It was designed by Bill Atwood who had been hired by Cox specifically to produce the Tee Dee line of competition engines. The important features of the Tee Dee are as follows:
Tapered cylinder and a lightened and tapered piston Result: tighter piston fit at TDC and less piston mass = more performance.

Two deep bypass ports with two bypass booster grooves, known as "side flutes" on each bypass port, extending slightly above the main bypass groove Result: significantly better air fuel mixture induction = more performance

True peripheral venturi Result: more efficient fuel intake, fuel draw and induction = more performance

Precision balanced and milled crankshaft Result: better fuel intake, better balanced engine = more performance

The Tee Dee was tested by Aeromodeller Magazine in 1962 and the output power was recorded to be .105 bhp (78 watts) @ 22,000 rpm with a max torque of 5.5 oz.in. at 18,000 rpm on 25% Nitro.[15] (Note: The modern Norvel AME 049 engine which has an aluminum piston running in a ceramic coated cylinder, outputs .14 bhp (100 watts)@ 20,000 rpm). In 1973 the bypass porting, crank shaft timing and venturi were modified slightly and a mesh screen was added to the venturi to keep out dirt. This resulted in a minor performance improvement over the earlier versions.


Päättelen tilavuuden kautta mootoritehoksi 1/8 kokoisessa Grunau Babyssä käyttämäni o.33 cm3 myllyn tehoksi 0.04 hp

1/8 osa taas on tilavuutensa puolesta 1/512 osa oikeasta.

Eli 512 x 0.04 edellyttäsi 20,5 hp tehoa ( oikean kokoiselle Grunau Babylle ). Uusi malli on kuitenkin vain noin ½ siipipintalaltaan "oikeasta".

Tee Dee oli kuitenkin kilpamoottori joten lienee syytä ottaa 10% puis...eli 18.45 jää GB IIBlle.

Tekemäni kokovertailu kertoo GB IIn olevan 42.5 % isompi eli 57.5 % 18.45 hp:stä jättää 10.61 hp minikehitelmälleni ( nimi keksimättä ) minimitehoksi. Eli DA-50R ei ehkä aivan riitä ( 2 x 5 hp ). Mikäli muistaisin ammoisen GB IIseni painon olisi asia selvä nyt ei aivan ole. Veikkaan että se oli 0.6 kiloa eli 512 x 0,6 = 307 kg. Grunau Baby IIn Mtow on kuitenkin vain 250 kg eli voinen silti ottaa 15% edelleen pois tuosta teho/koko vertailusta. Eli .57 x 15.7 hp = 8.95 hp...eli nipin napin saattaisikin DA-50R riittää. Kun minikone edelleen on samalla siipikuormituksella niin luulen tosiaan 80 kiloiselle pilotille 10 hv riittävän.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » To 04.07.2013 12:04

Primääritarkoitus olisi kuitenkin tehdä rento helppo kone jolla myös 110 kiloinen mahtuu lentämään 192 cm varrella ( sotilaspassissa 193 cm ).

http://gamma.nic.fi/~wilpu/finspecs.htm

Tuo Mini-Sytky kiinnostaa muuten mutta on aivan minipiloteille tehty.

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Pe 05.07.2013 13:40

Jos joku ihmettelee mitä "horisen" näistä suhdeluvuista ja skaalan sidotuista tehoista niin tässä esimerkki.

Oikea F-15 painaa tyhjänä 12 700 kg; http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_ ... F-15_Eagle

Alla oleva malli painaa 7 kg ja työntöä 5,5 kg mittakaava 1/11.

11x11x11 = 1331 eli 1331 x 7 kg = 9317 kg.

Tehot ovat suhteessa 1331 x 55 N = 73,2 kN ( eli alle puolet oikeasta ilman JP:tä ).

Mikä näistä R/C malleista tekee jänniä ja vaikuttavia on se, että ne lentää paremmalla tehopainosuhteella kuin täyteen lastattu oikea kone JP:llä !
Liitteet
agressor-F-15.jpg
agressor-F-15.jpg (131.36 KiB) Katsottu 10824 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Su 07.07.2013 07:31

Tästä 85-90 kiloa pois; http://www.j2mcl-planeurs.net/dbj2mcl/p ... p?code=650

GÖ535 on herättänyt keskustelua; http://scalesoaring.co.uk/cgi-bin/yabb2 ... 3657190/85

GBII on 18 kiloa raskaampi ( sama GÖ535 foili ); https://en.wikipedia.org/wiki/Schneider_Grunau_Baby

Kehittämäni foili on lähellä tätä GÖ 535 foilia;
Liitteet
Go_1_Wolf_rajz-133.jpg
Go_1_Wolf_rajz-133.jpg (253.13 KiB) Katsottu 10755 kertaa

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Su 07.07.2013 08:32


Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ma 22.07.2013 20:02

Miltäs tämä HIPPIÄINEN näyttää ?
Liitteet
RegulusHI_1zx76.jpg
RegulusHI_1zx76.jpg (113.51 KiB) Katsottu 10473 kertaa

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 409
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja Matts » Ma 22.07.2013 20:27

4.5 hp tuntuu vähän alimitoitetulta :?

Avatar
topspeed1
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 05.06.2013 09:10
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä oli se kilpapursikone ?

Viesti Kirjoittaja topspeed1 » Ti 23.07.2013 05:52

Joo se on aika mini, mutta aikoinaan USAssa lensi kone 3.5 hp teholla. Muistaaseni kone oli herra Stitsin Skeeto. Alunperin oli tarkoitus kirjoittaa siihen 18-25 hv, mutta 17 kg/m2 siipikuormituksella ja tuolla siipiprofiililla kertoo speksit 4.5 hv:n riittävän.
Mikäli alla on isommat pallot ja nurmikenttä niiden alla se tarviikin jos sitten sen 2 x 9 hv tai yhden kerran 18 hv. 2 moottorisena moottorit olisivat rungossa kiinni mutta siiven edessä ja hieman alla.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stits_SA-8_Skeeto

http://www.greenhobbymodel.com/skeeto1.jpg

Lukittu