Nuorisoleiri Räyskälässä 3.-11.8.2013

Kokemuksia purjelentomatkailusta niin Suomessa kuin maailmallakin.

Valvoja: Alfalima

Riikka
Viestit: 3
Liittynyt: Pe 16.09.2011 22:19

Nuorisoleiri Räyskälässä 3.-11.8.2013

Viesti Kirjoittaja Riikka » To 20.06.2013 00:41

Vielä yksi purjelentoleiri tälle kesälle!

Suomen Ilmailuliiton purjelentotoimikunta (PT) kutsuu nuoria, lentoharrastuksessaan korkealle ja pitkälle pyrkiviä leirille Räyskälään 3.-11.8.2013.

Ohjelmaa laaditaan ilmoittautuneiden toiveiden perusteella. Matka- ja kisalentämiseen tarjoaa oppia tuore Suomen mestari Markku Kuusisto Suomen Urheiluilmailuopiston Duo Discuksella. Muuta kalustoa ja opettajia järjestetään tarpeen mukaan ja omiakin (kerhojen) koneita saa tuoda. Kelin mukaan voidaan hioa maaliinlaskutaitoja ja lentää vaikka leko-kelppareita. Mahdollisuutta taitolentoesittelyyn selvitellään. Kiinnostavia teoriatunteja on tekeillä myös. Leirin tarkoituksena on kerätä yhteen nuoria purjelentäjiä ja näyttää, miten harrastuksessa voi kehittyä.

SIL tukee leirijärjestelyjä, joten osallistuminen tulee olemaan leiriläisille edullista. Alustavasti leirimaksu 100e sisältää konevuokrat ja majoituksen. Hinausliput ja ruokailut jäävät leiriläisten kustannettaviksi.

Leiri järjestetään jos ilmoittautumisia tulee vähintään neljä. Osallistujia toivotaan erityisesti opiskelijoista ja Räyskälän ulkopuolelta. Pääsyvaatimuksena on innostus ja vähintään HC-ajan pitäisi olla lennettynä.


Ilmoittautumiset allekirjoittaneelle ja lisätietoja lisäksi Markulta, täältä pulinajaksolta ja FB:n Nuoret purjelentäjät –ryhmästä.

Aurinkoisin terveisin,
Riikka Marjamaa
etu.suku ät gmail.com

*****
ETA:
Ilmoittautuessasi kerro ainakin seuraavat tiedot:
nimi, syntymäaika, osoite, puhelinnumero, kerho ja kotikenttä, tiimamäärä, tyypit, odotukset leiristä, tuotko oman koneen, onko leko-kelpparia, tarvitsetko kyytiä...

WS
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 368
Liittynyt: Su 18.09.2005 09:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nuorisoleiri Räyskälässä 3.-11.8.2013

Viesti Kirjoittaja WS » Ti 06.08.2013 07:37

Nuorten leiri Räyskälässä on lähtenyt mukavasti käyntiin tällä viikolla. Pieniä muutoksia alkuperäiseen suunnitelmaan on tullut kun Kuusiston Markku opiskelukiireiden takia ei ehtinytkään paikalle,niinpä opettajina toimii Pekka Marjamaa ,Martti Sucksdorff ja Riikka Marjamaa joka myöskin on leirin vetäjä. Koneina käytetään opiston ja EIK:n Duo Discuksia sekä leiriläisillä on omassa käytössään ainakin ASW-19, LS-8 ja ASG-29e. Säät ovat suosineet ainakin tähän asti ja on lennetty 100-450km tehtäviä vaihtelevissa säätyypeissä. Leiriläisiä on kaikkiaan viisi kappaletta ja kaikki vaikuttavat innostuneilta ja motivoituneilta asiaan. Mielestäni tämänlaatuinen nuorten leiri on hyvä tapa innostaa ja kannustaa nuoria harrastuksessa eteenpäin ja tutustuttaa eri kentillä lentäviä toisiinsa. Toivottavasti ensi vuonna voidaan järjestää vastaava tapahtuma ja saataisiin useampi nuori mukaan leirille. Kiitos PT ja Pyörteen Sakke ideasta ja tuesta.
8) 8) :D 8)
WS

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Nuorisoleiri Räyskälässä 3.-11.8.2013

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Ke 07.08.2013 09:57

Kiva kuulla. Aina oppii uutta kun on kotoa poissa - sanonta sopii kaikille mutta erityisesti nuorille!

Ajatus ja idea oli muistaakseni alunperin Riikalta, niin että kiitokset Riikalle!
papafox-Sakke

nuutti1997
Viestit: 3
Liittynyt: Su 28.10.2012 17:50

Re: Nuorisoleiri Räyskälässä 3.-11.8.2013

Viesti Kirjoittaja nuutti1997 » Ti 27.08.2013 20:54

Junnuleiri Räyskälässä 3.-9.8.2013

Pyörin kesäkuun alussa Facebookissa kun silmiin osui ilmoitus junnuleiristä Räyskälässä. Saman tien päätin olevani mukana, ja ilmoittauduinkin saman tien mukaan. Muutama viikko meni ja aloin miettiä yksinlentämistä leirin aikana. Koska minulla ei ollut leko-kelpparia vielä silloin, olisi minun lennettävä se ennen leiriä jotta saisin kerhon ASW-19 mukaan leirille. Suostuttelin sitten Pinken opettamaan, ja sainkin kelpparin mukavasti kolme päivää ennen leirin alkua.
No sitten päivää ennen lähtöä ASW:llä ensimmäinen lento lekon perässä ja sen jälkeen kone putkeen ja aamulla matkaan.

Lauantai: Perillä sopivasti ennen briefingiä, päätän jättää ASW:n putkeen ensimmäiseksi päiväksi. Opiston Duo Discus kasaan ja lähtöjonon jatkoksi. Sain ensimmäisen lentovuoron ja päätimme Sucksdorffin Martin kanssa lähteä kokeilemaan pääsyä Vesikselle. No kun pääsimme 500 metriin selvisi meille että pilvenpohjat ovat vain hiukan yli 800 metriä. No silti lähdimme yrittämään. Kyllä pelotti toista kesää lentävää, ensimmäiset matkalennot juuri lentänyttä keltanokkaa tuupata kone liukuun 900 metristä mutta takapenkiltä kuuluneet rohkaisevat kommentit pistivät jatkamaan. Ja hyvinhän se matka menikin Vesijärvelle asti. Siinä huomasimme Päijänteen kehittävän aukon emmekä lähteneet yrittämään Vesikselle, vaan käännyimme pois. Hyvää jonoa pitkin Lammille, matka taittui oikein mukavasti. Ehkä siitä syystä takapenkillä keskittyminen hieman herpaantui kun löysimme itsemme 450 metristä etupenkkiläisen huonon noston etsinnän tuloksena. Siinä vaiheessa “Suksi” ottikin ohjat, ja etsi varsin nopeasti noston jossa kelasimmekin sitten pohjiin, ja matka jatkui kommelluksitta Räyskälään.
Räyskälässä ohjelmassa oli etupenkkiläisen vaihto, toinen leiriläinen Janne Sääski tarttui puikkoihin ja itse suunnistin syömään. Janne ja Suksi tulivat alas kuuden aikaan ja sen jälkeen kone yöpuulle ja lentäjät saunaan. https://www.skylines-project.org/flights/20209/


Sunnuntai: Aamulla aikainen herätys koska ASW oli tarkoitus saada kasaan ennen briefingiä, joka alkaisi kello 10. No se tietenkin venyi hieman koska ohjainten kiinnitys vei aikaa ja hermoja taas luultua enemmän. No kyllä se lopulta saatiin kasaan. Keliksi oli luvattu kuivatermiikkiä, joten monen koneen keoista varoiteltiin. Eikä turhaan, koska ensimmäisessä nostossa oli heti kolme konetta ympärillä. Ja lisää tuli. Mutta on sitä Hyvinkäälläkin tullut harjoiteltua ja katse seurasi automaattisesti muita koneita. No tunnin lennon jälkeen alkoi pilviä ilmaantua Forssan suuntaan, ja sinnehän suunnistin saman tien.
Mutta. Forssan edessä olevat järvet tekivät varsin suuren aukon ympärilleen, ja jouduin hetken aikaa pyöriä löytääkseni reitin käännepisteelle. Ja lopulta lintujen avustuksella pääsin kääntämään käännepisteen.
Ja tietenkin silloin oli muodostunut oikein nätti jono suoraan Hämeenlinnaan. Ja ei tarvinnut kauaa miettiä lähteäkö kääntämään Hämeenlinna heti perään. Matka meni juuri niin nätisti kuin arvelinkin. Hämeenlinnasta olisi vielä voinut käydä jossain lännempänä mutta nälkä vei voiton, palailin suoraan takaisin Räyskälään. Nätti lasku, ja kone takaisin platalle. Ehkä vanhaa mestaria (ASW) arvostetaan vielä niin paljon Räyskälässä että sille tarjottiin hallipaikkaa, joten sitä ei tarvinnut purkaa. No se helpotti huomattavasti omaa toimintaani, koska konetta ei tarvinnut joka aamu kasata ja illalla laittaa putkeen. https://www.skylines-project.org/flights/19903/

Maanantai: Leirin käyttöön saatiin EIK:in Duo Discus XL (HD) ja Pekka Marjamaa tuli toiseksi opettajaksi, joten minä ja Pekka otimme opiston 007:n ja Janne ja Martti ottivat EIK:in Duon. Keli oli 12 aikaan erittäin mielenkiintoista. Räyskälä näytti asettuneen kongervenssirintaman kohdalle, joten kentästä itään pilvet olivat alle 800 metrissä kun taas kentällä pilvet olivat jo 1300 metriä. HD lähti etelään kun taas minä jäin Pekan kanssa harjoittelemaan termiikkilentämistä. http://www.youtube.com/watch?v=8Sfwzqj3SYE
Kun aukko Forssan vieressä alkoi pienentyä uskalsimme lähteä länteen ja siellä oli oikein kovaa keliä; pohjat 1700 metriä ja monta >4m/s nostoa. Loimaalla tapasimme HD:n ja heidän matkaansa lähteneen Sucksdorffin Petrin ASG-29:n. Lähdimme heidän mukanaan kohti kenttää. Martti ehdotteli kisaa mutta omalta takapenkiltäni kuului kieltävä vastaus. Mutta ei siinä kauaa mennyt kun täysi kisa oli käynnissä. Ja kyllä sen huomasi kuinka paljon Pekan neuvot jonojen alla ajamisesta auttoivat… Uudempi HD jäi jälkeen... :) No päästiin takaisin kentälle ja Pekka sanoi tekevänsä minulle tehtävän ASW:lle seuraavalle päivälle ja uhkaili jopa kolmisatasella… https://www.skylines-project.org/flights/20073/

Tiistai: 300 km tehtäväksi!! Käännepisteet Räyskälä- Iso Evo- Tervakoski- Hollola-Forssa- Räyskälä. Onneksi mukana tulisi olemaan sekä Pekka ja Janne 007:lla että Pikiläisten ls-8 ohjaimissaan Antti Rinne, joten matka tuntui ihan mahdolliselta. Koneet päähän ja ilmaan. 007:n sain kiinni 15 km kentästä ja Antti sanoi jatkavansa kohti Evoa. Tuttujakin näkyi matkalla kun Huvilinnan Juha näkyi JU:lla ilmassa sekä Turengin että Lammin kohdilla ja Oleg Zavarzinin kanssa höpöttely pulinajaksolla sai Martin suosittelemaan keskittymistä enemmän lentämiseen… :) Kun pääsimme Lammille olimme saaneet Antin kiinni. Mutta päätimme jättää Evon sikseen, koska keli oli siellä täysin lautassa. Käännyimmekin siis jo Lammilta länteen. Sieltä matka sujui nätisti kohti Räyskälää. Räyskälästä päätimme vielä jatkaa Somerolle. Siellä keli näytti menevän heikommaksi yläpilvestä johtuen ja 007 ilmoitti kääntyvänsä takaisin itään. Minä ilmoitin käyväni kääntämässä Kosken käännepisteen, ja Antti lähti ls-8:lla mukaan. Kn käännepiste lähestyi, alkoi tilanne vaikuttaa jo uhkaavalta. Käännepisteen käänsimme kilometrin korkeudesta ja päätimme lähteä samaa reittiä takaisin, koska siellä olivat alueen ainoat pilvet. Matka takaisin Räyskälään oli aikamoista rämpimistä. Huonoissa nostoissa kuitenkin päästiin takaisin Räyskälän tasalle ja pois yläpilven alta. 007 oli ehtinyt jo Hämeenlinnaan ja päätimme Antin kanssa lähteä vielä itään päin. Kun pääsimme kolmostielle oli 007 jo lähdössä kotia kohti mutta päätimme käydä vielä kääntämässä Saloisten käännepisteen. Siellä kelattiin loppuliukulaskimet plussalle ja sitten Hämeenlinnan eteläpuolitse kohti Räyskälää. Antti sanoi lähtevänsä heti moottoritien ylityksen jälkeen loppuliukuun. Itse päätin ottaa varman päälle ja pyörin taas pohjiin asti jotta loppuliukua ei tarvitsisi nipistää juuri ja juuri viimeisten puiden yli. Pilvien alta lähdin kohti kenttää. Rengon tasalla huomasin variometrin akun virtavaroittimen vilkkuvan ja ilmoitin lähestyväni kenttää ja radio ei tule välttämättä kuulumaan. Vaaputtelin kiitoradan jatkeella ja liityin koulukoneen eteen myötätuuleen, ratkaisu josta koulukoneessa ollut opettaja ei ollut mielissään. Muuten nätti lasku, kone halliin ja yöpuulle. https://www.skylines-project.org/flights/20119/

Keskiviikko: Varsin aikaisin oli selvää ettei tästä päivästä tulisi matkakeliä, joten leiriporukan osalta päätettiin lentää Jannen leko-kelppari valmiiksi. 007 päähän, Pekka takakonttiin ja harjoittelemaan. Päällä ollut pilvilautta osoitti hajoamisen merkkejä ja Antti tarjosi mahdollisuutta tulla DG-505:n kyytiin temppukeikalle. En kauaa miettinyt ja pian oltiinkin jo hinauskoneen perässä matkalla kohti 1250 metriä. Eipä siinä Paween perässä kymmentä minuuttia kauempaa roikuttu ja sitten Antti aloitti pyörityksen. Mukavaa oli ja kun sarja oli ohi oli korkeutta vielä sen verran että kitkutettiin huonoissa nostoissa parikymmentä minuuttia. Kiitos Antille keikasta, hauskaa oli :).

Loppupäivät: Torstai ja perjantai eivät olleet lentokelpoisia, keksimme kaikenlaista oheistoimintaa mm. Iso-Melkuttimen kiertämistä. Saimme myös hyvää ja rakentavaa palautetta opettajilta.

Pieni yhteenveto: Hmm mitenkäs sen laittaisi sanoiksi… Opin niin paljon termiikkilennosa, reittien valinnasta ja lentämisestä ylipäänsä ettei sivu riittäisi. Iso kiitos opettajille ajan uhraamisesta ja Riikalle kiitos käytännön järjestelyistä. Ei valittamista mistään. Pidin leiristä todella paljon ja toivottavasti saadaan järjestettyä myös ensi vuonna, vaikka vähän isommallakin porukalla :). Itse olen ainakin mukana!

WS
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 368
Liittynyt: Su 18.09.2005 09:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nuorisoleiri Räyskälässä 3.-11.8.2013

Viesti Kirjoittaja WS » Ke 28.08.2013 08:20

Hieno kirjoitus Nuutti.
Nyt on tarkoitus perustaa nuorten purjelentäjien valmennusryhmä, jonka tarkoituksena olisi antaa valmiudet nuorille matkalentoihin ja mahdollisiin kilpailuihin. Tarkoitus olisi ensi talven aikana pitää luentoja kokeneiden kilpalentäjien toimiessa luennoitsijoina.(Raimo Nurminen on jo lupautunut pitämään kahden päivän luentosarjan). Toivoisin että kaikki nuoret purjelentäjät ympäri Suomenniemen, niin tytöt kuin pojatkin osallistuisivat toimintaan Pt on luvannut taloudellista tukea jonkin verran projektii nuorisoleirin tapaan. Ensi kesänä olisi tavoitteena pitää ainakin nuorisoleiri jossain päin Suomea ja nuorten SM kisa Kuusiston Markun ideoimana. Lisä tavoitteena olisi kartoittaa löytyisikö Suomesta innokkaita lentäjiä osallistumaan nuorten kansainvälisiin kilpailuihin.
WS

WS
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 368
Liittynyt: Su 18.09.2005 09:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nuorisoleiri Räyskälässä 3.-11.8.2013

Viesti Kirjoittaja WS » Ke 28.08.2013 08:20

Peruttu tuli kahteen kertaan Hanski tämän voi poistaa.
Sucksi
Viimeksi muokannut WS, To 29.08.2013 21:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
WS

Vastaa Viestiin