Kisasäännöt ja lentoturvallisuus

Keskustelua ja informaatiota purjelennon turvallisuudesta

Valvoja: Alfalima

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Kisasäännöt ja lentoturvallisuus

Viesti Kirjoittaja kristian » Ke 30.11.2011 10:15

Isoissa kv. kilpailuissa lentoturvallisuus on ollut vuosikaudet onnettomalla tasolla. Pidetään safety-briefinkejä, puhutaan nostolentämisestä ym. Silti melkein joka kisoissa rikotaan koneita maastolaskuissa tai ajetaan ilmassa yhteen. Mitään parannusta turvallisuuteen ei ole tullut, päinvastoin vaaratilanteita tulee sitä mukaa enemmän mitä enemmän kisoissa on osallistujia.

Sen sijaan että etsitään laastaria oireisiin, pitäisi muuttaa kisasääntöjä, jotka paitsi mahdollistavat tällaisen lentoturvallisuustason, niin suorastaan ajavat siihen. Kun pilotti pannaan kisaamaan, unohtuu turvallisen lentämisen perusteet viimeistään siinä kohtaa kun sieltä männynlatvoista noston kaivamalla tarjolla on 600 pisteen palkinto. Ainoastaan säännöillä ohjaamalla tällainen lentokulttuuri saadaan pois.

Miksi meillä on säännöt joiden perusteella kannattavin taktiikka on pyöriä ennen starttia 50 koneen kanssa samassa keossa pari tuntia, odottamassa kunnes joku lähtee reitille? Tai pyöritään puoliksi pilvessä?

Miksi meillä on säännöt jotka palkitsevat, antavat suorastaan jättipotin, noston löytämisen pinnasta, vaikka alla ei olisi laskupaikkaa, tai korkeus ei riitä minkään valtakunnan laskukierroksen tekemiseen?

Miksi meillä on säännöt jotka palkitsevat maaliin tulon puiden latvoja väistellen? Mitä enemmän loppuliu'ussa pelottaa, sen paremmin menee.

Nämä ihan yleisinä ajatuksina kilpalennon turvallisuudesta. Kaikki nuo ylläolevat asiat olisi säännöillä helposti korjattavissa. Nämä ajatukset eivät ole uusia tai edes omiani (jokainen kisalentäjä kyllä tunnistaa yllä olevat riskipaikat), ne olen lainannut John Cochranen erinomaisista turvallisuusartikkeleista. Kannattaa lukea:

http://faculty.chicagobooth.edu/john.co ... /index.asp

Hansa
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 140
Liittynyt: To 30.01.2003 13:00
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Re: Kisasäännöt ja lentoturvallisuus

Viesti Kirjoittaja Hansa » Ke 30.11.2011 15:18

Kisoissa kuultua:
...blaa blaa blaa... :twisted: varoitus vaarallisesta lentämisestä blaa blaa blaa.........
... :lol: mutta näytti todella upealta.

http://www.youtube.com/watch?v=Rb9qmeMG ... ture=share

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 403
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Kisasäännöt ja lentoturvallisuus

Viesti Kirjoittaja Matts » Ke 30.11.2011 15:44

Leikattu Cochranen yhdestä artikkelista (löytyy täältä http://soaringcafe.com/2011/05/the-futu ... and-rules/ ) "A recent Sailplane and Gliding interviewed Hans Werner Grosse, and asked why he gave up flying competitions. He answered, “I still hate gaggles, tactical start‐line games, and low approaches in close company with other pilots who have not been to enough funerals.” All of those come from the rules, and all can be changed."

Matts

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kisasäännöt ja lentoturvallisuus

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Ke 30.11.2011 20:27

Moi,

Hyvä artikkeli aiheesta vuodelta 1993.

http://www.dg-flugzeugbau.de/safety-comes-first-e.html

Kannattaa lukea,

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Markku K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 21.01.2004 14:58

Re: Kisasäännöt ja lentoturvallisuus

Viesti Kirjoittaja Markku K » Ke 30.11.2011 23:05

Loppuliu'uissa ollaan kansainvälisesti ja miksei Suomessakin menty pikkuhiljalleen parempaan suuntaan - käsittääkseni IGC on linjaamassa sääntöihin maaliympyrää ainoaksi sallituksi maalilinjaksi. Vielä kun sille saadaan riittävä alaraja ja riittävä sakko alarajan rikkomisesta niin loppuliu'ut alkavat olemaan melko hyvällä nojalla.

Pinnoista napattavat nostot voisi ehkäistä laittamalla alarajan minne saa kilpareitillä mennä. Ensimmäiseen fiksiin sen alapuolella napsahtaa maastolasku. Nykytekniikalla pitäisi olla ihan mahdollista, ainakin tasamailla missä maaston korkeus ei hurjan paljoa vaihtele.

Ennen lähtölinjaa olevasta keostumisesta keskusteltiin Vierumäellä melko laajalti. Periaatteessa lähtölinja korkeusrajalla ja jollain yhdistelmällä nopeus-ja aikarajoituksia voisi toimia. Mutta sitten lähtiessä katsellaan mittareita eikä ulos, mikä ei sekään ihan hirmu hyvä ole.
Miten olisi pistelaskuun kerroin joka korvaa matalampaa lähtevälle jonkun pistesumman tai ajan niin, että korkeimmalta lähtenyt saa nolla lisäpistettä ja siitä lukemasta alaspäin lisää pisteitä? Esim. Päivänvoittajan reitillä käyttämien nostojen keskinosto 2ms, 100m korkeimmalta lähtenyttä alempaa lähtenyt saa 50s pois reitilläoloajastaan? Lopulta tuolla mallilla optimi olisi etsiä lähtölinjan läheltä hyvä nosto ja lähteä mahdollisimman alhaalta ja käyttää ko. nosto reitillä, mutta no, se lienee pienempi turvallisuusriski kuin nykykeot ennen reitillelähtöä.

Toki, pistelasku muuttuisi taas entistä hämärämmäksi, mutta eihän sitä nykyäänkään kukaan tajua. Eikä tuokaan poista keossa odottelemista, mutta eipä tarvisi odotella pilvessä.

Keostuminen ja pilvilento reitillä ovatkin säännöllisesti paljon hankalampia purettavia. Ainakaan itselle ei tule ihan heti mieleen mitään pätevää keinoa suosia yksin lentäviä tai kontrolloida pilvilentoa.

Markku, lukematta tai katsomatta yhtään edellisistä linkeistä, kun kello on jo paljon.

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Kisasäännöt ja lentoturvallisuus

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » Pe 02.12.2011 07:08

Huomenta.

Aloitetaanpa läheltä ja siitä mihin me voimme vaikuttaa.

SM-kilpailusäännöt ensi kesäksi ovat suunnilleen lukossa. Jos niihin jotain huomattavia parannuksia keksitään, niin ne toki ehditään laittaa mukaan, mutta jos nyt oletetaan että suunnilleen SM-säännöillä 2011 jatketaan...

Kilpailujärjestäjät laativat parhaillaan paikallisia menetelmiä, niihin on nyt helppo vaikuttaa. Laittakaapas vinkkejä, mitä me niihin pyytäisimme. Jotakin olen täällä jo nähnyt:
* Maaliympyrä ainoa sallittu maaliintulomenetelmä. Mikä korkeus ja etäisyys, mitä sen jälkeen? Suora lasku, tai sitten niin kuin Nummelassa oli viime kesänä, maaliympyrästä tultiin myötätuuliosan keskelle, se oli hyvä, eikö?
* Huomiovärit pakollisiksi???
* Flarmin toimintatesti, organisaatio tekee?
* Organisaatiossa turvallisuuspäällikkö?
* Pakolliset turvabriefingit?
* Reitillä minimi AGL, minkä alittaminen katsotaan maastolaskuksi???
papafox-Sakke

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Kisasäännöt ja lentoturvallisuus

Viesti Kirjoittaja kristian » Pe 02.12.2011 12:15

Maaliintulokuviot ovat muuttuneet maaliympyrän myötä turvallisemmiksi, kunhan ympyrän säde on riittävän iso (2-3 km). Loppuliukujen turvallisuutta saisi parannettua maaliympyrän minimikorkeuden alittamisen oikealla rankaisemisella. Nykysäännöistä löytyvän varoitus ei paljoa pelota. Yhtä hyvin se sama minimikorkeus voisi olla käytössä myös reitillä. Esim. 250m QFE alittamisesta tuomitaan maastolasku reitillä (itse asiassa siinä olisi sääntöpykälä kokonaisuudessaan, reittihän loppuu maaliympyrän kaarelle). Maaliympyrän 3km säteellä 250m korkeutta tuo normaali loppuliukunopeuksilla kentän päälle 150 metriin. Siinä on varaa ajaa jo laskevaan ilman että tarvitsee katsella männynneulasia.

Tälläistä pykälää voisi ihan hyvin kokeilla jossain yksittäisessä kisassa Suomessa. Luulen että alkujupinan jälkeen suuri osa kisapiloteista ihmettelisi miksi tälläistä sääntöä ei ole aina käytetty. Näinhän kävi maaliympyrän kanssa.

Värimerkinnöistä en muuten usko olevan Suomessa hyötyä. Vastaantulevaa konetta ei näe oli se minkä värinen tahansa. Metsää vasten parhaiten näkyy täysin valkoinen kone, ja taivasta vasten täysin musta (mm. RAF Hawkit ovat tästä syystä kiiltävän mustia). Punaiset raidat siivissä auttavat vain silloin kun konetta tähyilee ylhäältä vasten lumipintaa, sen vuoksi ne kai ovat Ranskassa pakolliset.

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 208
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kisasäännöt ja lentoturvallisuus

Viesti Kirjoittaja JTH » Pe 02.12.2011 14:31

Kisajärjestäjät ottavat mielellään vastaan hyviä ehdotuksia ja/tai PT:n päätöksiä turvallisuuteen liittyvissä asioissa.

"Maaliympyrän 3km säteellä..." Teoriassa jos maaliympyrää kasvattaa kovin paljon, on mahdollista tulla maaliin, vaikka ei laskeutunutkaan kentälle. Tietysti silloin voi tulla niitä sakkoja siitä minimikorkeuden alituksesta.

Lisää kysymyksiä:
- onko lähtölinja parempi kuin lähtöympyrä ? Mikä on sen sopiva pituus/säde ?
- onko parempi, että kaikki kilpailijat ovat koko ajan samalla radiojaksolla, vai onko parempi olla erikseen pulinajakso reitille ?

t. Jyrki

Markku K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 21.01.2004 14:58

Re: Kisasäännöt ja lentoturvallisuus

Viesti Kirjoittaja Markku K » Pe 02.12.2011 17:51

JTH;

Maaliympyrästä; Jep, ja juuri tuon kentällepääsemättömän maaliintulon estämiseksi sääntöihin tarvitaan kunnollinen rankaisu liian alhaalla olevasta maaliintulosta, esim juuri tuo maastolasku. Nythän esim. eräs maailmanmestari voitti arvokisat rikkomalla koneensa viimeisenä päivänä 2,9km päässä kentästä olevaan peltoon ja sai siitä täydet pisteet, varoituksen ja tittelin. Itse sanoisin että noin liitosuhde 1:20 antaa parhaan tuloksen, kun koneita on paljon, on mielestäni kuitenkin turvallisinta että mahdollisimman moni laskeutuu suoraan eteen ilman turhia mutkia ilmassa. Eli mun ääni menisi 3km ympyrässä 150m agl-korkeudelle. Kyllä se siitäkin kotiin tulee ilman että pitää nitroja ottaa, vaikka pieni laskevakin matkalla olisi.

Lähtöympyrän ongelma taitaa tällä hetkellä olla tuloslaskennan softapuolella, muistaakseni joku (VML?) asiaan perehtynyt näin totesi Vierumäellä. Kokeiluna se voisi olla vähintäänkin mielenkiintoinen.

Muita mahdollisia sääntökohtia lähtölinjaan liittyen on reitin suunnalta lähtölinjaa kohti lentämisen kieltäminen, eli jos käy tutkimassa keliä etukäteen, pitää takaisintullessa kiertää niin, ettei aja suoraan lähtölinjaa kohti vastakkaiseen suuntaan kuin reitille lähteneet koneet. Lisäksi nyt pari päivää mietittyäni en ainakaan itse näe suurta ongelmaa alhaisemman lähtökorkeuden kompensoinnissa, näkeekö joku muu?

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Kisasäännöt ja lentoturvallisuus

Viesti Kirjoittaja kristian » Pe 02.12.2011 18:43

Markku K kirjoitti: Maaliympyrästä; Jep, ja juuri tuon kentällepääsemättömän maaliintulon estämiseksi sääntöihin tarvitaan kunnollinen rankaisu liian alhaalla olevasta maaliintulosta, esim juuri tuo maastolasku.
Jannenkisoissa 2010 ilmoitin että maaliintulon jälkeen peltoon menijät saavat rangaistuksen pykälän "hazardous flying" perusteella, ja kerroin siitä koituvan pistemenetyksen vastaavan hyvin tarkkaan maastolaskua maaliympyrän rajalle. Kaikki tulivat kentälle. Esimerkkinä siiitä että asioita voi myös toteuttaa ilman että niitä välttämättä kirjataan sääntöihin, jos niin haluaa. Lukeehan siellä mm. näin:

"1.4.1 Järjestäjän on otettava kilpailussa turvallisuusnäkökohdat ja oikeudenmukaisuus kaikin mahdollisin tavoin
huomioon.

8.5.2 Rikkomuksista, jotka eivät sisälly listaan, voidaan silti rankaista kilpailunjohtajan harkinnan mukaan"


Ymmärrän tuon siten että kilpailunjohtajalla on turvallisuusperustein erittäin vapaat kädet tehdä mitä lystää. Mutta toki olisi hyvä pohtia joku kirjattu linja jossain vaiheessa.

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kisasäännöt ja lentoturvallisuus

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Pe 02.12.2011 20:42

Moi,

Maaliympyran kokoon ja minimikorkeuteen vaikuttavat kaksi seikkaa:

Maaliintulon jalkeinen laskukierros, tai lasku suoraan, voidaan tehda ilman kisalentamisen paineita ja kiiretta. Jos ajatellaan laskua suoraan Markun mainitsemalla 1:20 liitosuhteella 3km ja 150m lienee sopiva, jos ennen kenttaa on peltoja.

Toinen nakokohta turvallisuuden kannalta on laskukelvottomat alueet ennen maalia. Esim Rayskalassa on suuntia (tulo Kiikalasta tai Lietsasta), missa ei ole viimeiseen 10 km matkalla laskupaikkoja. Naista suunnista tultaessa maaliympyran koko ja korkeus tulisi valita siten, etta maaliin asti voi turvallisesti yrittaa. Jos ei ylla maaliviivalle - on edes pelto tarjolla. Eli etaisyys ja korkeus Kiikalasta tultaessa pitais olla niin, etta maaliviivalta ylettaa Portaan pelloille - vaikkapa 5 km ja 400m.

Tuo minimikorkeus reitilla ei ihan heti saa omaa kannatustani. Korkeus riippuu niin paljon paikasta, missa ollaan. Suomalaisesta kisamaisemasta loytyy paljon paikkoja, missa vallitevissa olosuhteissa 500m ei ole enaa turvallinen korkeus. Ja toisaalta jossain muualla peltoaukion kulmalta voi ihan turvallisesti napata noston 150m AGL korkeudesta.

Matalalla lentelyyn on suurin vaikutusvalta kilpailujen johtajalla. Liian huonoon keliin ja huonolle alueelle annettu tehtava nostaa kokonaisriskia huomattavasti. Viime vuosina tassa asiassa on Suomessa tapahtunut todella hienoa kehitysta ja siita kaikki kunnia tehtavanantajille ja saamiehille. 80 ja 90-lukujen kisoissa ajeltiin usein pitkia patkia alle 600m risteilykorkeuksissa. Viime vuosina en ole ollut sellaissa tilanteissa kotosuomessa - maailmalla kyllakin. Aina ei ennuste mene kohdalleen ja reitilla saattaa odottamatta keli heiketa niin, ettei matkan jatkaminen ole turvallista ilman kohtuutonta riskia. Voiko tammoista tilannetta ohjata saannoilla?

Terv,

Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Kisasäännöt ja lentoturvallisuus

Viesti Kirjoittaja kristian » La 03.12.2011 12:38

Jos reitillä ei ole minimikorkeutta, mutta 3 km maaliympyrällä olisi 150m, johtaa tämä siihen että loppuliuku päättyy 3,5 km ennen maalia pintaan, josta vedetään kone nollaenergialla maaliympyrän kaarelle 150 metriin. Käytännön ero normaaliin tarkkaan (vai pitääkö sanoa optimaaliseen) loppuliukuun on siis tuollainen nokka ylös -manööveri juuri ennen maalia. Turvallisuusvaikutus lienee parhaimmillaankin lievästi negatiivinen. Tätä skenaariota pohdin itse ja jätin pari vuotta sitten minimikorkeuden pois kokonaan Jannenkisoista. Sen pitää olla huomattavasti korkeammalla, tai sitten sama kuin minimikorkeus reitillä toimiakseen halutulla tavalla.

Antillla oli hyvä pointti tuosta lähestymissuunnan vaikutuksesta.

Markku K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 21.01.2004 14:58

Re: Kisasäännöt ja lentoturvallisuus

Viesti Kirjoittaja Markku K » La 03.12.2011 17:58

Kristian, onhan nykyään jo kai lähes kaikissa kisoissa loppuliu'ussa normaalisti viimeisen kontrollikäännepisteen ja maalilinjan välillä "continuous descent"-sääntö, joka tehokkaasti estää ylösvedot pinnoista. Tai jos ei ole, niin pitäisi olla.. Kuitenkin loppuliu'un lopussa kun vaan liidetään kovaa kentälle äkillinen veto ei ole ihan kovin suositeltava juttu.

Tulosuunnat ovat taas ehkä enemmän tehtäväsuunnittelun alaa. Räyskälänkin ympärillä on riittävästi pisteitä, jotta joka suunnasta voidaan porukka tuoda kotiin. Ja jos pisteitä ei ole, niin niiden luominen ei nykyaikana ole ihan mahdoton urakka. Tässä voisi olla yksi itemi Stewardin työlistalle kisojen aikana - tehtävän tarkastelu turvallisuusmielessä, nimenomaan loppuliukureittien pohdinta ja pienellä kulmalla olevien käännepisteiden poistaminen.

Avatar
Nikke
Viestit: 56
Liittynyt: Ke 30.11.2005 18:02

Re: Kisasäännöt ja lentoturvallisuus

Viesti Kirjoittaja Nikke » Su 04.12.2011 21:16

Alfalima kirjoitti:Moi,

Maaliympyran kokoon ja minimikorkeuteen vaikuttavat kaksi seikkaa:

Maaliintulon jalkeinen laskukierros, tai lasku suoraan, voidaan tehda ilman kisalentamisen paineita ja kiiretta. Jos ajatellaan laskua suoraan Markun mainitsemalla 1:20 liitosuhteella 3km ja 150m lienee sopiva, jos ennen kenttaa on peltoja.
Vai pitäisikö alarajan olla 250m? 150m alarajalla voidaan tulla sakkopisteillä 50m korkeuteen asti.

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 449
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Kisasäännöt ja lentoturvallisuus

Viesti Kirjoittaja kristian » Su 04.12.2011 21:22

Markku K kirjoitti:Kristian, onhan nykyään jo kai lähes kaikissa kisoissa loppuliu'ussa normaalisti viimeisen kontrollikäännepisteen ja maalilinjan välillä "continuous descent"-sääntö, joka tehokkaasti estää ylösvedot pinnoista. Tai jos ei ole, niin pitäisi olla..
En muista tuommoista nähneeni kotomaan kisoissa, mutta jos kv. kisoissa on noin toimittu, ja sen on koettu hyväksi tavaksi, niin levittäkää ihmeessä tietoa näistä eteenpäin.

Kontrollipisteiden perustarkoitus on ohjata maaliintulot vastatuuleen kiitoradan suuntaan. Periaatteessa riittävä maaliympyrän säde ja minimikorkeus tekee kontrollipisteet tarpeettomiksi, silloinhan korkeus riittää laskukierrokseen.

Antti K
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 390
Liittynyt: Ti 04.02.2003 09:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kisasäännöt ja lentoturvallisuus

Viesti Kirjoittaja Antti K » Su 04.12.2011 22:39

kristian kirjoitti:..mutta jos kv. kisoissa on noin toimittu, ja sen on koettu hyväksi tavaksi, niin levittäkää ihmeessä tietoa näistä eteenpäin.
Käsittääkseni Husbands Bosworthin onnettomuuden jälkeen tämä on tulkittu vaaralliseksi lentämiseksi. Ennen siitä selvisi varoituksella mutta uusimmassa Annex A:ssa siitä saa 25 pistettä sakkoa jo ekasta kerrasta.
Sporting Code on muuten päivitetty marraskuussa ja uusi Annex A ilmestyi IGC-sivuille tänään. Helppo arvata, että nuo Annex A muutokset on tulossa SM-sääntöihin ehkä jo ensi kesäksi.

Aku
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 197
Liittynyt: La 30.07.2005 22:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kisasäännöt ja lentoturvallisuus

Viesti Kirjoittaja Aku » Su 18.12.2011 20:15

On näitä jaettu Suomessakin, Junnu MM:ssä tuli yhtenä päivänä toista kymmentä kun maaliintulot oli 12:lle. Muistan itse myös saaneeni nuhteita SM-kisoissa (07 tai 08) samasta aiheesta, nyt ei mieleen palaudu tuliko ihan tuloslistaan asti varoituksen muodossa. Jossain kisoissa tätä on tulkittu todella tarkasti jopa siten, että kilpailijalla jota on sakotettu ja hänen rinnallaan tulleilla ei ollut mitään käsitystä mistä varoitus tuli, ilmeisesti loggerista korkeuksia katsomalla koska ilmassa kukaan ei huomannut mitään asiaan viittaavaa.

Aku

Vastaa Viestiin