uusia härpäkkeitä PIKiin

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
tapio k
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 10.12.2013 08:32

uusia härpäkkeitä PIKiin

Viesti Kirjoittaja tapio k » Pe 13.12.2013 12:17

Saksalainen ystäväni, onnellinen eemelipikin omistaja suunnittelee 833-radion ja transponderin hankintaa. EASA-sääntöjen mukaan tähän täytyy saada ”minor modification”-lupa. Konetta on vuosien varrella modailtu vastaavilla radiolaitteilla, esim. flarmeilla, loggereilla ja kämmenmikroilla. Ja kuinkas on akkuasennusten luvanvaraisuus? Meidän koneessamme vaihdettiin moottorin nesteakku lyijyhyytelöakkuun ja asennettiin hattuhyllylle uusi avioniikka-akku. Kaikki tietenkin ennen vuotta 2004, jolloin säännöt kiristyivät. Käsittääkseni kaikki muutokset vaativat nykyisin luvan easalta.

Minor modification-hakemukseen tarvitaan vähän suunnittelutyötä ja 300 euroa rahaa. Samaan hakemukseen voi niputtaa ainakin muutaman vähäisen muutoksen ja haettaessa muutosta esim. PIK20A,B,C,D ja E –tyypille eikä vain tietylle rekisteritunnukselle, voisivat kaikki halukkaat tehdä muutoksen omaan koneeseensa.

Löytyisikö vaivaa ja kustannuksia jakavaa talkooporukkaa PIKin omistajien piiristä?
Ystäväni kyselee samaa segelflug.de –keskustelupalstalla lähiaikoina. Jos mukaan saadaan 10 – 20, eivät kustannukset huimaa laihialaistenkaan päätä. Aluksi olisi hyvä kartoittaa se, mitä halutaan ja mihin kaikkeen viranomainen vaatii luvan.

tapio k
0400 727 183

tapio k
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 10.12.2013 08:32

Re: uusia härpäkkeitä PIKiin

Viesti Kirjoittaja tapio k » Su 15.12.2013 16:11

Nopeimmat ovat vastailleet suoraan minulle ja pari radio- ja sähkömodifikaatioihin halukasta on löytynyt. Tietääkö joku, onko ylimääräisen akun asentaminen hattuhyllylle pelkästään avioniikkakäyttöön luvanvaraista? Tietääkseni Eemeliin on asennettu Trafin luvalla kokonaan uusi sähköjärjestelmä, jossa on tavaratilassa kaksi 17 Ah akkua. Toistaiseksi 833-radiolla ja ponderilla ei ole Suomessa kiireellistä tarvetta, mutta kohta saattaa olla.

Yksi yhteydenotoista koski pyöräjarrun muutosta joko hydraulisella tehostimella tai sitten TOSTin levyjarrulla. Tämä tuskin onnistuu niputtamalla samaan sähkö- ja radiolaitteiden kanssa. Se olisi kuitenkin varsinkin Eemelissä erittäin tarpeellinen muutostyö. Ihan vain ratavaloihin rullanneena suosittelen jarrujen parantamista. Löytyisikö tähän lisää osallistujia?

Avatar
Matts
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 407
Liittynyt: Ti 18.02.2003 21:12
Paikkakunta: Mustasaari

Re: uusia härpäkkeitä PIKiin

Viesti Kirjoittaja Matts » Su 15.12.2013 16:20

Kai kaikki nuo kannattaa tehdä ennen vuotta 2004? 8)

Markku Hiedanpää
Viestit: 66
Liittynyt: Pe 22.01.2010 14:55
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: uusia härpäkkeitä PIKiin

Viesti Kirjoittaja Markku Hiedanpää » Su 15.12.2013 18:11

tapio k kirjoitti:Nopeimmat ovat vastailleet suoraan minulle ja pari radio- ja sähkömodifikaatioihin halukasta on löytynyt. Tietääkö joku, onko ylimääräisen akun asentaminen hattuhyllylle pelkästään avioniikkakäyttöön luvanvaraista? Tietääkseni Eemeliin on asennettu Trafin luvalla kokonaan uusi sähköjärjestelmä, jossa on tavaratilassa kaksi 17 Ah akkua. Toistaiseksi 833-radiolla ja ponderilla ei ole Suomessa kiireellistä tarvetta, mutta kohta saattaa olla.
Yksi yhteydenotoista koski pyöräjarrun muutosta joko hydraulisella tehostimella tai sitten TOSTin levyjarrulla. Tämä tuskin onnistuu niputtamalla samaan sähkö- ja radiolaitteiden kanssa. Se olisi kuitenkin varsinkin Eemelissä erittäin tarpeellinen muutostyö. Ihan vain ratavaloihin rullanneena suosittelen jarrujen parantamista. Löytyisikö tähän lisää osallistujia?
PIK-20 E:n SAS löytyy: http://easa.europa.eu/certification/doc ... 110428.pdf
Muiden PIK:en SAS:t löytyvät: http://easa.europa.eu/certification/pro ... p#aircraft

Niihin on listattu ne isoisän oikeudella Suomessa tehdyt muutostyöt, jotka ovat ilmailuviranomaisen ennen syksyä 2003 erillisluvalla hyväksymät. Lisääkin voi vielä löytyä jos osaatte yksilöidä koneen johon on tehty kaipaamanne muutostyö, näissä tapauksissa kannattaa ottaa yhteyttä Trafiin.
Markku Hiedanpää
harrasteilmailija
http://www.ilmasiltahml.fi

Vastaa Viestiin