Kysymys PL-opettajille/tarkkareille medikaalista Class 2 !!

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
MiMutru
Viestit: 80
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Kysymys PL-opettajille/tarkkareille medikaalista Class 2 !!

Viesti Kirjoittaja MiMutru » Ke 04.07.2018 22:18

Purjelentäjän lupakirjaa ja kelpoisuuksia koskevat uudet EASA-vaatimukset esiteltiin ehdotuksen muodossa ja niistä keskusteltiin EASA Workshop Sailplanes'ssa Kölnissä 26.6.2018. Suomesta SIL/PT edustajana oli Mika Mutru ja Trafista osallistui Helena Pietilä.

Tilaisuudessa oli n.35 edustajaa sekä harrastajapuolelta (mm. EGU:n asiantuntijat ja aktiivisia purjelentoliittojen toimijoita eri maista) että viranomaisista. Keskustelujen myötä EASA tulee vielä ehdotusta säätämään. Tavoitteena on että purjelennon lupakirjavaatimukset keskitetään omaksi kokonaisuudekseen SFCL (Sailplane Flight Crew Licencing) ja käyttöön tulee vain yksi lupakirja, SPL. Sen käyttöalueena olisi EASA-maat kun haltijalla on LAPL-MED ja jos haluaa kauemmas, pitäisi tarvittaessa olla ICAO:n tason täyttävä medikaali (so. class 2).

Edellä mainitussa ei ole erityistä uutta, mutta palataan ehdotukseen erikseen tuonnempana koska monessa kohdin on helpottavia muutoksia. EASAn puolelta totesivat mm. "kannatatte varmaan 3-vuotisen sijasta mieluummin 5-vuotista opettaja/tarkkarikelpuutusta, kannatattehan?". EGU on julkaisemassa olennaisista asioista tiedotuskirjettä.

Asiat ovat EGU ja "Part-GLIDING" -tiimoilta kehittymässä positiiviseen suuntaan. Kuitenkin, lopullisesti EASA-työryhmä RMT.0701 missä EGU on vahvasti ollut mukana, ei lopullista versiota yksin päätä. Eikä EASA:n virkailijat vaan paljon tulee riippumaan mitä lopulta EU komission EASA-komitea sille jätettävästä ehdotuksesta päättää. Käytännössä eri maiden ilmailuviranomaisten edustajien voimin. Ehdotus eli EASA Opinion SFCL-vaatimuksista on ilmestymässä tulevana syksynä. Sen petraamiseksi vielä työtä EASA tekee em. Workshopin palautteiden jäljiltä. Mutta eipä tässä kuitenkaan kaikki:

KYSYMYS opettajille ja tarkkareille - medikaalin tasosta ??

Kölnin workshopissa EASA:n puolelta haluttiin tuoda purjelentoyhteisölle reagoitavaksi kysymys, mitä mahdollisia vaikutuksia olisi jos (ilmeisesti ilmailulääkäreiden taholta ajettu) ajatus vaatia purjelennonopettajilta FI(S) ja tarkkareilta FE(S) medikaalina Class 2 eikä LAPL-MED. Englantilaiset ilmoittivat välittömästi että se leikkaisi heti 200-300 kokenutta opettajaa pois. Ja vaikutus olisi koulutukselle aivan turmiollinen. EASAn puolelta pyysivät workshopin osallistujia pohtimaan "kotiläksynä" mahdollisia vaikutuksia jos Class 2 olisi vaatimuksena ja esittämään mielipiteensä EASA:lle 11.7.2018 mennessä. Päätöstä he eivät ole asiassa tehneet vielä, mutta se tapahtuisi heinä-elokuussa, puolesta tai vastaan. EGU aikoo asiaa reagoida ja on sen vuoksi lähettänyt jäsenmaidensa delegaateille kyselyn miten ne kansallisesti opettajiensa kannalta asian tai mahdollisennuhkan näkevät:

- paljonko opettajakelppareita FI(S) on voimassa ?
- minkä verran niitä arvellaan poistuvan jos medikaaliksi EASA lähtee vaatimaan Class ?
- samat kyssärit pl-tarkkareden FE(S) osalta.

Koska meillä Suomessa ei ole opettajakuntaan kattavaa linkitystä, tiedustelen kommentteja opettajilta tätä kautta.

Mikä vaikutus on haluunne pitää opekelppari yllä jos vaaditaan luokan 2 medikaali jatkossa eikä LAPL-MED ?

Varttuneemmille se tarkoittaisi ei vain joitakin tiukempia vaatimuksia, mutta myös vuosittaista ilmailulääkärireissua. Voimassaoloajat kun ovat erilaisia.

Kommentteja jo pe 6.7 iltaan mennessä tähän viestiin - vaikka kerhon opettajakuntaa ajatellen - kiitos !

Ystävällisesti
Mika Mutru SIL/PT vpj.

papafox-Sakke
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 314
Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
Paikkakunta: HKI

Re: Kysymys PL-opettajille/tarkkareille medikaalista Class 2

Viesti Kirjoittaja papafox-Sakke » To 05.07.2018 06:59

Moi, pitäydyn LAPL-medikaalissa, opekelpuutukselle sitten käy miten käy.
papafox-Sakke

WS
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 366
Liittynyt: Su 18.09.2005 09:24
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kysymys PL-opettajille/tarkkareille medikaalista Class 2

Viesti Kirjoittaja WS » To 05.07.2018 07:09

Jos vaaditaan medical 2 jatkossa en tule pitämään voimassa opettajakelpuutusta/tarkastuslentokelpuutusta. Eli en aio hommata 2 luokan medicalia enään.
WS

Ventti
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 154
Liittynyt: La 22.02.2003 10:55
Paikkakunta: hyvinkää

Re: Kysymys PL-opettajille/tarkkareille medikaalista Class 2

Viesti Kirjoittaja Ventti » To 05.07.2018 07:58

Samoin, valitettavasti opettajakelpuutus tulee jäämään historiaan, mikäli luokka 2 vaaditaan ja lääkärikäyntien määrä tuplautuu.

T: Veli-Matti
Ventti / PIY, OIK, VLK, ISK, HYIK

Joakka
Viestit: 4
Liittynyt: Su 10.02.2008 17:48
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kysymys PL-opettajille/tarkkareille medikaalista Class 2

Viesti Kirjoittaja Joakka » To 05.07.2018 14:48

Hei,

Ei tulisi vaikuttamaan minuun. Tällä hetkellä on SPL+TMG FI (sekä pursiin että mopuun) ja luonnollisesti se Class-2 -medikaali sen kyljessä.
Tosin, edustankin tätä nuorempaa sukupolvea, joten lääkärikäynnitkin ovat vain viiden vuoden välein.

Jos kuitenkin joutuisin tilanteeseen, jossa lääkärikäynnit tiivistyisivät vuosittaisiksi ja opettaisin pelkästään purjelentoa, saattaisin hetken miettiä asiaa (ainakin taloudellisen tilanteen kannalta).

T. Joakim

Hurja
Viestit: 80
Liittynyt: Su 20.10.2013 20:06

Re: Kysymys PL-opettajille/tarkkareille medikaalista Class 2

Viesti Kirjoittaja Hurja » To 05.07.2018 15:56

Meiltä lopettaisi ainakin 2-3opettajaa/ tarkastuslentäjää.

jyri
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 23.11.2011 21:06

Re: Kysymys PL-opettajille/tarkkareille medikaalista Class 2

Viesti Kirjoittaja jyri » To 05.07.2018 17:05

Tunnenpa itseni kerrankin päteväksi vastaamaan, jos kysytään ikääntyvien (tai jo ikääntyneiden) purjelennon opettajien reaktiota tähän. Jos medikaali pitää uusia vuosittain, oma opekelpuutukseni jää ilman muuta uusimatta, ihan jo kustannussyistä (lääkärintarkastusmaksu ja Trafin kirjaamismaksu). Eläkkeitä tuskin lähdettäisiin tästä syystä nostamaan.
Kiinnostavinta olisi kuitenkin tietää, mitä tällaisella toimella kuvitellaan saavutettavan? Eli koetaanko jossakin viranomaisportaassa, että nykysysteemi uhkaa jollakin tavalla lentoturvallisuutta ja onko tällaiselle pelolle mitään asiaperustetta? Turvallisuudenhan pitäisi kaikissa muutoksissa olla se villakoiran ydin.
Jyri

Jore
Viestit: 5
Liittynyt: Su 22.12.2013 12:57
Paikkakunta: Kymi

Re: Kysymys PL-opettajille/tarkkareille medikaalista Class 2

Viesti Kirjoittaja Jore » To 05.07.2018 21:57

Karhulan Ilmailukerhon poistuma ko. muutoksen jälkeen tulee olemaan ennakkotiedon mukaan viisi opettajaa ja kaksi tarkastuslentäjää. Ei lennonopettaminen sentään niin hauskaa ole, että kaikkeen alistuu. /Kari Onikki, koulutuspäällikkö

kristian
WGC-2006 Team
Viestit: 442
Liittynyt: Ma 03.03.2003 14:27

Re: Kysymys PL-opettajille/tarkkareille medikaalista Class 2

Viesti Kirjoittaja kristian » La 07.07.2018 16:51

Täällä ainakin opepahvi happanee tämän myötä, ellei sitten tule joka vuosi Tallinnaan asiaa. Trafille 120 euroa vuodessa medikaalin "ylläpidosta" on täysin yksiselitteinen EI.

vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 130
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Kysymys PL-opettajille/tarkkareille medikaalista Class 2

Viesti Kirjoittaja vostok » La 07.07.2018 20:34

Ei ole mulle mikään ongelma seuraavaan 20 vuoteen, kun kakkosmedikaali kuitenkin on. Sen jälkeen voi hyvinkin olla ongelma.

Lauri

JTH
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 206
Liittynyt: Pe 14.03.2003 15:42
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kysymys PL-opettajille/tarkkareille medikaalista Class 2

Viesti Kirjoittaja JTH » Ti 10.07.2018 10:36

Kysymyksen voisi asettaa myös niin, että: haluatko maksaa noin 300 eur joka vuosi, vai joka toinen vuosi? Ja tuo on LAPL-MED hinta, eli se class 2 taitaa olla vielä kalliimpi. Toinen vaihtoehto on, että kaikki hankkivat paljon nuoria opettajia wanhusten tilalle. Helppoa?

terv. Jyrki

Jives
Viestit: 30
Liittynyt: Pe 01.01.2016 22:52

Re: Kysymys PL-opettajille/tarkkareille medikaalista Class 2

Viesti Kirjoittaja Jives » Ti 10.07.2018 11:32

En ole ope, mutta kovasti houkutellaan opeksi. Jos jokatoisen vuoden sijaan täytyy maksaa purtsikkamedikaalia kalliimpi medikaali joka vuosi, se varmistaa päätöksen siihen suuntaan ettei minusta opea tule.

MiMutru
Viestit: 80
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Re: Kysymys PL-opettajille/tarkkareille medikaalista Class 2

Viesti Kirjoittaja MiMutru » Ke 11.07.2018 22:35

Kiitos kaikille viestin lukeneille ja kysymystä pohtineille opettajille ja tarkastuslentäjille. Ja varsinkin teille jotka ilmaisitte kantanne. Siinähän tuli läpileikkausta varttuneempin ja nuorempien kannalta niin kuin ne vaikutukset de-facto voi kuvitellakin olevan. Vaikkei vastauksia nyt kovin montaa tullut, se peilaa meidän opekelpuutus FI( GPL) ja FI(MGPL) tilastoa mitä Trafi pystyi saamaan auki kun pyydettiin tätä varten. LAPL-MED on aivan selvässä valtaosassa vs. MED Class 2. Jos olemme 50-luvulta pitäen pohtineet ns. "ukkoutumisen" ongelmaa, niin meitä on muitakin kuin vaikka nimim. Jyri joiden kantilta kustannusvaikutus iskee heti.

Olen antanut tänään meidän vastauksemme EASA workshoppia vetäneille viskaaleille, jotta LAPL-MED on riittävä, se toinen aiheuttaisi kustannusvaikutuksen mikä vie jopa kolmanneksen opettajavoimasta, tarkkareista ehkä enemmänkin. Turvallisuuspointtina olisi yhteisölle vahinko jos kokenut väli pistää kelpuutukset hyllylle ja pois kerhojen ja harrastajien käytöstä. Sehän ei mätsää turvallisuuden tukemiseen, kun näin yksinkertainen asiaa miettii.

EASA on tiettävästi lähiaikoina asiasta päättämässä kumpaa vaihtoehtoon päätyy. Niin ovat ainakin kertoneet tekevänsä. Mutta turha kenenkään on vielä pistää rukkasia naulaan, tai edes taskuun. Lentokausikin komeasti kesken !

Ystävällisesti
Mika Mutru, SIL/PT

MiMutru
Viestit: 80
Liittynyt: Ma 28.11.2011 23:24
Paikkakunta: Hyvinkää/EFRY

Re: Kysymys PL-opettajille/tarkkareille medikaalista Class 2

Viesti Kirjoittaja MiMutru » Su 12.08.2018 17:21

Saimme 8.8.2018 väliaikatiedon EASAsta että he ovat tässä medikaalikysymyksessä nyt päätyneet esittämään uusiin vaatimuksiin vähimmäistasoa LAPL-MED lupakirjan SPL, opekelpuutuksen FI ja tarkastuslentäjän kelpuutuksen FE medikaaliksi. Kuitenkin niin, että mikäli kyseessä on kaupallinen toiminta, vaaditaan luokka 2. Kaupallisella toiminta on määritelty erikseen ja sillähän tarkoitetaan (...suurinpiirtein:) yleisölle julkisesti kaupan pidettävää toimintaa ansaintatarkoituksessa. Tai jos ei ole julkisesti kaupan niin ansaintatarkoituksessa sopimuksella palvelun tarjoajan ja asiakkan kesken eikä asiakkaalla ole kytköstä ko. operaattoriin.

Ovat perustaneet päätöksensä workshopin jälkeen saamiinsa kommentteihin ja omaan näkemykseensä asiassa sekä kommunikoivansa asiasta vielä ICAOn kanssa. Mitä se sitten tarkoittaakin... Kiitos vielä kertaalleen lukijoiden näkemyksille.

Tämä on toki positiivinen askel tässä vaiheessa, mutta lopputuloshan ei ole vielä varma. EASAsta ovat nyt siis ilmoittaneet olevansa tätä mieltä ja tekevänsä esityksensä sille pohjalle. Aikanaan SFCL-vaatimuksista äänestava EU Komission EASA-komitea tulee olemaan avainasemassa ja siellä ääntä käyttävät jäsenmaiden ilmailuviranomaisten edustajat.

Ystävällisesti
Mika Mutru, SIL/PT vpj.

Vastaa Viestiin