Termiikkimittarit

Yleistä purjelentoon liittyvää keskustelua ja informaatiota
jyri
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 23.11.2011 21:06

Termiikkimittarit

Viesti Kirjoittaja jyri » Ti 28.08.2018 13:41

Termiikki-indikaattori tulee - onko purjelento siihen valmis?

Airbus-yhtymä kertoi tiistaina tiedotteella, että yhtiön sponsoroima Perlan II-purjekone on saavuttanut uuden korkeuslennon maailmanennätyksen. Jim Payne ja Morgan Sandercock lähtivät Argentiinan El Calafatesta ja nousivat aallossa 62 000 jalan eli 18 900 metrin korkeuteen. Melko tasan vuoden ikäinen, samojen herrojen samalla koneella tekemä ennätys parantui lähes 10 000 jalalla. Irroituksen jälkeen saavutettu oma nousu sen sijaan jäi Kebne-tasolle eli vajaaseen seitsemään kilometriin, sillä Grobin tekemä Egrett G520-potkuriturpiinikone hinasi Perlanin 42 000 jalkaan, joka Airbusin mukaan muuten on A380-matkustajakoneen lakikorkeus. Tämäkin olisi epäilemättä uusi maailmanennätys, jos hinauskorkeudessa semmoisia noteerattaisiin.
Hieno homma, onnea ennätyksestä, jonka pilotit tekivät henkensä kaupalla. Näissä korkeuksissa ihmisen veri alkaa kiehua, jos koneen paineistus pettää.
Airbus kertoo tiedotteessaan myös Perlanin varustuksesta. Koneessa on "aallon visualisointijärjestelmä", joka näyttää piloteille graafisesti nousevat ja laskevat alueet. Airbusin mukaan tällainen järjestelmä on hyödyllinen myös kaupallisilla lennoilla. Sen avulla matkustajakoneet voivat nousta nopeammin ja säästää polttoainetta sekä väistää pahoja turbulensseja.
Tällainen laitteisto voi kuitenkin koitua tuhoisaksi purjelennolle sellaisena kuin me sen olemme oppineet tuntemaan ja sitä harrastamaan. Termiikkimittari purjekoneessa vie pohjan homman todelliselta villakoiran ytimeltä eli nostavien ilmavirtausten etsimiseltä pilvien, maaston (ja nykyisin erittäin usein toki myös toisten koneiden) avulla. Mitä taitoja vaikkapa purjelentokisoissa mitataan sen jälkeen, kun jokainen kilpailija näkee jokaisen noston ja laskevan kymmenien kilometrien päästä?
On ihan selvää, että tämmöinen järjestelmä oli tulossa jossakin vaiheessa. Etenkin sotilaiden käyttämät sensorit kehittyvät koko ajan ja pystyvät mittaamaan pieniäkin lämpötilaeroja pitkienkin matkojen päästä. Ja nyt tämä tekniikka on siis tulossa myös siviilikäyttöön.
Tässä on purjelennon sikariportaalla uusi pohdinnan paikka. Pitäisikö tällaiset laitteet kieltää? Voiko ne kieltää? Ja jollei niihin puututa millään tavalla, millaiseksi purjelento niiden myötä muuttuu?
Jyri

Avatar
Alfalima
WGC 2008 Team
Viestit: 480
Liittynyt: Ma 03.02.2003 16:48
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termiikkimittarit

Viesti Kirjoittaja Alfalima » Su 09.09.2018 10:19

Moi,

Luulen, - siis luulen, en tiedä - että tässä tarkoitetaan Skysight ohjelmaa. Se ainakin näkyy Perlan 2:n ohjaamon sisällä otetuissa videoissa, esim:https://www.youtube.com/watch?v=pRhKlVC ... e=youtu.be

Ohjelma on termiikkiennustusohjelma, joka osaa näyttää myös aallot. Periaatteessa ihan sama, kuin meidän RASP.

Yst terv,
Antti
THINK POSITIVE - FLAPS NEGATIVE!

Jives
Viestit: 37
Liittynyt: Pe 01.01.2016 22:52

Re: Termiikkimittarit

Viesti Kirjoittaja Jives » Su 09.09.2018 22:42

Olikos GPS tullessaan kielletty apuväline kilpailuissa? Olihan se lentäminen entisaikaan myös suunnistuskilpailu. Itse en edes muista aikaa ennen GPSää.

jyri
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 23.11.2011 21:06

Re: Termiikkimittarit

Viesti Kirjoittaja jyri » Ma 10.09.2018 22:10

Moi,
Luulen ja samalla myös vilpittömästi toivon, että Antti on omassa luulossaan oikeassa. Airbusin lehdistötiedote tosin ei puhu ennustamisesta mitään vaan antaa ymmärtää, että Perlanin ”aallon visualisointijärjestelmä” oikeasti näyttää nousevat ja laskevat alueet eikä vain ennusta niitä. Aallon ennustaminen on ilmeisesti helpompaa kuin yksittäisten termiikkien, esim. klassisen Ypäjän vakion. Vaikka eihän sitä tarvitse ennustaa. Se on aina siellä.
Silti vähän hirvittää, milloin ensimmäiset toimivat termiikki-indikaattorit ilmaantuvat markkinoille. Ne panisivat koko mainion harrastuksen ja urheilun uuteen tilanteeseen.
Muutos olisi ihan toista luokkaa kuin GPS:n tulo. Sehän on ollut mitä siunauksellisin peli etenkin kilpapurjelennolle, jota nykypäivänä on vaikea edes kuvitella ilman GPS:ää ja loggereita.
Pois se minusta, että vastustaisin tekniikan kehittymistä. Jotenkin vain askarruttaa tilanne, jossa kojelaudassa oleva indikaattori osoittaa, että etuoikealla kymmenen kilometrin päässä on kolmemetrinen nosto.
Muuten: Perlan sen kuin kapuaa korkeammalle ja korkeammalle. Airbusin uusimman tiedotteen mukaan Jim Payne ja Tim Gardner nousivat syyskuun 2. päivänä 76 124 jalkaan eli 23 203 metriin. Ilma-aluksista sitä korkeammalla on lennetty vain SR 71 Blackbirdillä (85 069 jalkaa). Perlanin tavoite ja suunniteltu lakikorkeus on 90 000 jalkaa.
Jyri

vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 137
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Termiikkimittarit

Viesti Kirjoittaja vostok » Ti 11.09.2018 13:22

Moi,

Perlanissa käytetään juurikin Skysight.io:n aaltoennustetta, ja visualisointijärjestelmä tarkoittaa Skysightin + LXNAVin kehittämää integraatiota joka siis yksinkertaisesti näyttää ennustetun aaltokartan LX9000:n karttapohjana.

Perlan-projektin kotimaan harjoituksissa, joissa Dennis Tito ja kumppanit painelee kalliovuorten aallossa Arcuksillaan, tuli yksi OLC-kommenttiraita jossa systeemiä ylistettiin runsaasti. Parhaimmillaan aaltoennuste pitää niin hyvin paikkansa, ettei aaltoa tarvitse laisinkaan etsiä pilvien ulkonäön perusteella.

Lisäksi Skysight näyttää olevan melko loistava vehjes konvergenssin ennustamisessa, varsinkin Afrikan eteläosissa. Termiikin ennustamisessa tuskin on ihan lähiaikoina tulossa samanlaista mahdollisuutta, sillä ei tuossa ole kyse mistään yksittäisten nostojen laskemisesta. Sellaiseen tarvitsisi ennustemallien lisäksi jo jotain havaintolaitteitakin. Mun mielestä tulevaisuus ei näytä ihan niin synkältä kuin yllä on maalailtu. Päinvastoin pidän noita aivan loistavina juttuina. Ei nämä jutut kuitenkaan niin vauhdikkaasti kehity, etteikö puhtaasta (lue: mahdollisimman hankalasta) purjelennosta marmattavien medikaalit happanisi ensin.

Lauri

jyri
Viestit: 15
Liittynyt: Ke 23.11.2011 21:06

Re: Termiikkimittarit

Viesti Kirjoittaja jyri » La 29.09.2018 22:21

Moi,
kysyin tätä asiaa Airbusin viestinnän kautta kuten toimittajien tapoihin kuuluu ja vot: kotimaiset gurut olivat jälleen oikeassa.
Kyseessä on Tim Gardnerin kehittämä ja Dennis Titon rahoittama Skysight, jonka kehittelyssä oli mukana myös Fousa-niminen yhtiö. Pystynopeusennuste ladataan systeemiin vähän ennen lentoonlähtöä ja näytetään karttanäytöllä. Ennustetieto on korkeintaan muutaman tunnin ikäistä.
Systeemiä on testattu pitkillä matkalennoilla Sierra-vuoristossa USA:ssa ja Andeilla ja tulokset ovat erinomaisia. Skysight ennustaa aallon muutaman sadan metrin tarkkuudella. Skysightia on kokeiltu myös moottorikoneissa, joissa sen avulla saavutetaan merkittäviä säästöjä polttoaineen kulutuksessa.
Tästä huolimatta ainakaan Airbusin tiedossa ei ole, että järjestelmästä olisi tulossa kaupallisia sovellutuksia, vaikka niillä olisi ilmeistä potentiaalia säästää polttoainetta ja välttää vaarallista turbulenssia. Kaupallisena säätoimijana Skysight saattaa toki kehitellä sellaisia omille asiakkailleen.
Airbusin mukaan järjestelmää voitaisiin helposti laajentaa myös termiikki- ja konvergenssiennusteisiin. Ensinmainitut eivät kuitenkaan ole kiinnostavia, koska mitkään mallit eivät pysty ennustamaan yksittäisten nostojen paikkoja. Mallit ennustavat termiikkien voimakkuuksia ja korkeutta vain laajemmalle alueelle (kuten RASP tekee).
Turhia olivat siis minun pelkoni ja Vostokin toiveet reaaliaikaisesta termiikki-indikaattorista. On jopa todennäköistä, että ainakin minun medikaalini happanee ennen sellaisten vempainten tuloa purjekoneiden ohjaamoihin.
Kiinnostais muuten tietää, ovatko tämän mainion palstan ylläpitäjät samaa mieltä kuin Vostok, jonka mukaan keskusteluun saavat ottaa osaa (Vostokin mielestä siis marmattaa) vain voimassa olevan medikaalin haltijat?

Lämpimin terveisin
Jyri

Avatar
Hannu N
Site Admin
Viestit: 416
Liittynyt: Ke 29.01.2003 15:25
Paikkakunta: Strömfors
Viesti:

Re: Termiikkimittarit

Viesti Kirjoittaja Hannu N » Su 30.09.2018 10:46

jyri kirjoitti: Kiinnostais muuten tietää, ovatko tämän mainion palstan ylläpitäjät samaa mieltä kuin Vostok, jonka mukaan keskusteluun saavat ottaa osaa (Vostokin mielestä siis marmattaa) vain voimassa olevan medikaalin haltijat?

Lämpimin terveisin
Jyri
Ei huolta Jyri. Kyllä tänne keskustelijoiksi kelpaavat myös medikaalinsa menettäneet ja nekin joilla ei sitä ole koskaan ollutkaan.

-Hannu, palstan perustaja ja edelleen jonkinlainen ylläpitäjä...

vostok
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 137
Liittynyt: Su 15.11.2009 00:52

Re: Termiikkimittarit

Viesti Kirjoittaja vostok » Su 30.09.2018 19:14

jyri kirjoitti: Kiinnostais muuten tietää, ovatko tämän mainion palstan ylläpitäjät samaa mieltä kuin Vostok, jonka mukaan keskusteluun saavat ottaa osaa (Vostokin mielestä siis marmattaa) vain voimassa olevan medikaalin haltijat?
Minä en ainakaan ole tuota mieltä. :)

Puhuin ainoastaan siitä havaitsemastani ilmiöstä, että aina löytyy porukkaa jotka toitottavat millaista purjelennon kuuluisi olla. Olen hiljattain lukenut netistä sellaisia mielipiteitä joissa paheksutaan purjelentämistä kotiinpaluumoottorilla varustetulla koneella, eikä sellaista edes pidetä purjelentona ollenkaan. Jotkut vielä vanhanaikaisemmat eivät hyväksyisi purjekoneeseen edes sähkövariometriä.

Mun mielestä ei ole laisinkaan tarpeellista miettiä pitäisikö tällaisten hienojen apuvälineiden käyttö kieltää. Sen sijaan pitäisi miettiä miten niistä saataisiin mahdollisimman toimivia ja edullisia, ja millaisia uudenlaisia hienoja asioita niiden avulla voidaan saavuttaa. Purjelennon ei ole tarkoitus olla mahdollisimman vaikeaa, vaan mahdollisimman kivaa.

Ajan kuluessa näiden uusien tekniikoiden vastustajat jäävät pikkuhiljaa vähemmistöön. Tietysti tällaisenkin mielipiteen saa ilmaista, mutta minä en ainakaan aio olla samaa mieltä.

Lauri

Vastaa Viestiin