FES käyttäjäkokemusta

Kysymyksiä ja keskustelua koneiden tekniikasta.
tapio k
Aktiivikirjoittaja
Viestit: 106
Liittynyt: Ti 10.12.2013 08:32

FES käyttäjäkokemusta

Viesti Kirjoittaja tapio k » Ke 29.05.2019 13:36

Segelfliegen lehden 3/19 numerossa on hyvä Lukas Benediktin artikkeli FES-järjestelmästä käyttäjän kannalta. Kirjoittajalla on 780 h/310 lentoa ja 45 kotiinpaluuta v.2011 lähtien LAK-17B ja Ventus3 FES koneilla. Tässä muutamia mainintoja kuusisivuisesta jutusta:

Turvallisuutta ja mukavuutta parantavat tekijät verrattuna kaksitahtisiin:

- FES on yksinkertainen, luotettavuus sähkömoottorilla on omaa luokkaansa
- Käynnistäminen ja sammuttaminen on nopeaa (2- 5s päätöksestä moottori peuhaa) ja helppoa. Stressaantunut pilotti kaksitahtisensa käynnistäjänä tekee usein kuolemanvaarallisia virheitä; käynnistys vaatii korkeutta, nopeuden muutoksia ja kymmenkertaisen ajan.
- Melu ja tärinä ovat varsin pientä.
- Käynnistyksessä on varauduttava maastolaskuun, mutta verrattuna kaksitahtiseen moottori ei aiheuta sanottavaa vastusta.
- Yksinkertainen huolto, akkukapasiteetti ei lopu koskaan avioniikalta, moottoriteho ei riipu korkeudesta, ei bensan tuoksua.

Rajoittavia tekijöitä:

- Akussa on energiaa 4 kWh, bensasäiliössä 18 – 25 kWh. Pienemmästä vastuksesta johtuen toimintamatka on kuitenkin vain n.30% pienempi
- Moottoriteho heikkenee akun jännitteen laskiessa. Vain täydellä voi akulla nousta luvattu 1,5 m/s. Koneella on kuitenkin helppoa hyödyntää heikkojakin nostoja matkan pidentämiseen.
- Akkujen käyttöikä on n. 6-8 v

LiPol Akkujen paloriski:

- On niitä palanut ja se on yleensä johtunut väärästä käsittelytavasta. Kriittisintä on lataaminen maassa. Kirjoittaja arvioi, että bensamoottoreita käryää yhtä paljon... (on niitäkin palanut, mutta luvuista en tiedä)
- Uusimmissa akuissa on saadusta mekaanisesta iskusta kertova ilmoitus, joka varoittaa paloriskistä. Myös akun koteloon on tehty modifikaatio.