Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma
Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma
Sakke, miten IH suhtautui MM page 14-6 kalibrointivaatimuksiin ? Edellyttivätkö lisättäväksi huolto-ohjelmaa ? DG on antanut ympäripyöreästi ymmärtää, että eivät pidä vaatimusta kovin tärkeänä. Selkeää statementtia en saanut kuitenkaan sen kumoamisesta vaikka yritin.
Juuso Kilpeläinen
-
- Aktiivikirjoittaja
- Viestit: 314
- Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
- Paikkakunta: HKI
Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma
Hoidin asian suoraviivaisemmin. Liitin liitteiksi vain sivut 14-9 ja 14-10 eli "Annual Inspection Checklist 1 and 2".
Eihän lomaketta 14-6 "Equipment List" vaadittu.
Eihän lomaketta 14-6 "Equipment List" vaadittu.
papafox-Sakke
Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma
http://www.ilmailuliitto.fi/fi/uutiset/?a=show&id=467
IH:n sivuilla siis nyt asiaa aiheesta ja parit mallit.
IH:n sivuilla siis nyt asiaa aiheesta ja parit mallit.
Niin paljon laskevia, niin vähän aikaa...
-
- Aktiivikirjoittaja
- Viestit: 314
- Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
- Paikkakunta: HKI
Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma
Väärin neuvottu.
Tämä alkaa jo mennä huumoripuolelle, mutta tuo LS-7:aa koskeva esimerkki sisältää virheitä, jotka minun huolto-ohjelmaani käsitellessä aiheuttivat bumerangin:
1. Ohjeeseen olisi tullut liitteinä laittaa (edelläkin keskustellut) muistilistat vuosihuoltoa varten, eli Maintenance Manualin sivut 3-1, 14-9 ja 14-10.
2. Ei ole mainittu punnitusta. Se on tehtävä joka 4. vuosi.
3. Ohjeessa on viitattu väärään Maintenance Manualin versioon. On viitattu 15.4.1989 julkaistuun, 26.5.1989 hyväksyttyyn versioon, vaikka oikea versio olisi ollut 25.2.1991 versio. Tosin jälkimmäisessä on tullut muutoksia vain perätankin johonkin ohjeeseen, joten jos ei ole pyrstötankkia, voi vanhempaakin käyttää. Joka tapauksessa varmaan on kyse samasta opuksesta; ainakin minun MM:ssa lukee ekalla sivulla 15.4.1989, mutta toisella sivulla muutoksena 25.2.1991... Tämähän ei tietenkään Juuson konetta koske lainkaan, koska LS-7WL:n MM on taas erilainen, ja yllättävän erilainen, verrattuna suorasiipisen MM:iin.
No joo, arvostelu sikseen, IH:n mallit näyttävät suht selkeiltä ja suoraviivaisilta, ja onhan niiden mallien mukaan tehtyjen huolto-ohjelmien pakko mennä läpi.
Tämä alkaa jo mennä huumoripuolelle, mutta tuo LS-7:aa koskeva esimerkki sisältää virheitä, jotka minun huolto-ohjelmaani käsitellessä aiheuttivat bumerangin:
1. Ohjeeseen olisi tullut liitteinä laittaa (edelläkin keskustellut) muistilistat vuosihuoltoa varten, eli Maintenance Manualin sivut 3-1, 14-9 ja 14-10.
2. Ei ole mainittu punnitusta. Se on tehtävä joka 4. vuosi.
3. Ohjeessa on viitattu väärään Maintenance Manualin versioon. On viitattu 15.4.1989 julkaistuun, 26.5.1989 hyväksyttyyn versioon, vaikka oikea versio olisi ollut 25.2.1991 versio. Tosin jälkimmäisessä on tullut muutoksia vain perätankin johonkin ohjeeseen, joten jos ei ole pyrstötankkia, voi vanhempaakin käyttää. Joka tapauksessa varmaan on kyse samasta opuksesta; ainakin minun MM:ssa lukee ekalla sivulla 15.4.1989, mutta toisella sivulla muutoksena 25.2.1991... Tämähän ei tietenkään Juuson konetta koske lainkaan, koska LS-7WL:n MM on taas erilainen, ja yllättävän erilainen, verrattuna suorasiipisen MM:iin.
No joo, arvostelu sikseen, IH:n mallit näyttävät suht selkeiltä ja suoraviivaisilta, ja onhan niiden mallien mukaan tehtyjen huolto-ohjelmien pakko mennä läpi.
papafox-Sakke
Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma
Ihmettelen tässä tuota korkeusmittaria...
Ei huomioitu esimerkki ohjeissa vaikka esim hinauskytkin on huomioitu.
M Arkku
Ei huomioitu esimerkki ohjeissa vaikka esim hinauskytkin on huomioitu.
M Arkku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"
-
- Aktiivikirjoittaja
- Viestit: 314
- Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
- Paikkakunta: HKI
Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma
Ensimmäisestä esimerkistä puuttuu kohta 1.11.
1.11 OMISTAJAN MÄÄRITTELEMÄT HUOLTO- JA TARKASTUSJAKSOT
Osa / Laite Toimenpide Jakso Ohje
Korkeusmittari Aneroidikoe 60 kk AIR M11-7, kohta 2.2
1.11 OMISTAJAN MÄÄRITTELEMÄT HUOLTO- JA TARKASTUSJAKSOT
Osa / Laite Toimenpide Jakso Ohje
Korkeusmittari Aneroidikoe 60 kk AIR M11-7, kohta 2.2
papafox-Sakke
Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma
Moi,papafox-Sakke kirjoitti:Ensimmäisestä esimerkistä puuttuu kohta 1.11.
1.11 OMISTAJAN MÄÄRITTELEMÄT HUOLTO- JA TARKASTUSJAKSOT
Osa / Laite Toimenpide Jakso Ohje
Korkeusmittari Aneroidikoe 60 kk AIR M11-7, kohta 2.2
eihän aneroidikoetta tarvitse tehdä mikäli korkeusmittarin valmistaja ei ole erikseen niin määrittänyt?
Käsittääkseni vanhojen kansallisten määräysten vaatimuksilla voi pyyhkiä vaikka maalia seinille, mikäli laitteen valmistaja ei niitä pyydä tekemään. Tietysti jos omistaja haluaa, hän saa määritellä vanhojen pohjalta omalle koneelleen muitakin tarpeellisiksi katsomiaan huoltotoimenpiteitä.
Edit: Toinen esimerkki on punnitus. Koneita ei tästä lähin tarvitse punnita muuten kuin valmistajan määrittelemällä jaksolla, mikäli valmistaja ei ole mitään määritellyt, ei nykyistä viiden vuoden jaksoa tarvitse huolto-ohjelmaan tunkea.
Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma
Miksi esimerkeissä oli myös pelastusvarjo sisällytetty koneen huolto-ohjelmaan? Kerhokäytössä varjo on milloin missäkin koneessa..
Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma
Tulevaisuudessa laskuvarjo on konekohtainen osa ja siihen liitetty laitekortilla tai jollain muulla dokumentilla. Jos sitä käytetään muualla niin se on vastoin määräyksiä ilman muutoksia eli ns. kuittauksia.Kannattaa miettiä vastuita kerhossa jos on koneeseen kuulumaton osa ja sillä hypätään eikä se toimi normaalisti miten on kerhon vastuut?SamiM kirjoitti:Miksi esimerkeissä oli myös pelastusvarjo sisällytetty koneen huolto-ohjelmaan? Kerhokäytössä varjo on milloin missäkin koneessa..
Sucksi

WS
Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma
Unohtui tuosta edeltä. että esim korkeusmittarin aneroidikoe on tehtävä jos koneen valmistaja sitä vaatii esim: huolto-ohjelmassaan esim: LS 4vuotta. Myös nopeusmittari on testattava jos koneen valmistaja sitä edellyttää. Huomatkaa siis ei laitteen valmistaja vaan k.o. ilmaaluksen.
Sucksi
Sucksi
WS
Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma
Kysyin IH:sta, että pitääkö laskuvarjo todella viedä koneyksilökohtaiseen huolto-ohjelmaan.
Huoltotoimintayksikön päällikkö vastasi:
"Laskuvarjon huoltovaatimukset; Kun kyseessä on irtovaruste, joka tuodaan lentäjän mukana (ei koneessa mukana oleva irtovarusteluettelon mukainen varuste), ei viranomainen voi, voimassa olevan tulkinnan mukaan, edellyttää ko. varustuksen huoltovaatimuksen lisäämistä huolto-ohjelmaan. Toki on hyvä jos se sinne laitetaan. Tällöin varjo on edes jossain valvonnassa".
Tulkitsen, että voi laittaa samaan kategoriaan kuin korkeusmittarin aneroidikoe "Omistajan määrittelemät huolto- ja tarkastusjaksot sekä käyttöikärajoitukset" jos haluaa.
Huoltotoimintayksikön päällikkö vastasi:
"Laskuvarjon huoltovaatimukset; Kun kyseessä on irtovaruste, joka tuodaan lentäjän mukana (ei koneessa mukana oleva irtovarusteluettelon mukainen varuste), ei viranomainen voi, voimassa olevan tulkinnan mukaan, edellyttää ko. varustuksen huoltovaatimuksen lisäämistä huolto-ohjelmaan. Toki on hyvä jos se sinne laitetaan. Tällöin varjo on edes jossain valvonnassa".
Tulkitsen, että voi laittaa samaan kategoriaan kuin korkeusmittarin aneroidikoe "Omistajan määrittelemät huolto- ja tarkastusjaksot sekä käyttöikärajoitukset" jos haluaa.
Juuso Kilpeläinen
Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma
Eli jos kyseessä on vanhempi kone, kuten tapauksessani ASW20, jossa ei ole huolto-ohjelmaa vaan pelkkä "rasvauskaavio" lentokäsikirjassa, niin voin jättää huolto-ohjelmasta pois:
- punnitus
- aneroidikoe
- laskuvarjo
Vielä kiinnostaa mitä tehdään ikivanhoille vöille, joille ei ole 12 vuoden jaksoa eikä laitekorttia. Voiko jättää pois ohjelmasta? Entäs kaartomittari, pilvilento ei mene IFR-vaatimusten mukaan, joten voiko jättää pois?
Tiedän että kaikki em. asiat saa mainita ohjelmassa, mutta jos IH sanoo että "on hyvä tehdä näin", tulkitsen sen "näin ei ole pakko tehdä".
Kristian
- punnitus
- aneroidikoe
- laskuvarjo
Vielä kiinnostaa mitä tehdään ikivanhoille vöille, joille ei ole 12 vuoden jaksoa eikä laitekorttia. Voiko jättää pois ohjelmasta? Entäs kaartomittari, pilvilento ei mene IFR-vaatimusten mukaan, joten voiko jättää pois?
Tiedän että kaikki em. asiat saa mainita ohjelmassa, mutta jos IH sanoo että "on hyvä tehdä näin", tulkitsen sen "näin ei ole pakko tehdä".
Kristian
Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma
Heikristian kirjoitti:Eli jos kyseessä on vanhempi kone, kuten tapauksessani ASW20, jossa ei ole huolto-ohjelmaa vaan pelkkä "rasvauskaavio" lentokäsikirjassa, niin voin jättää huolto-ohjelmasta pois:
- punnitus
- aneroidikoe
- laskuvarjo
Vielä kiinnostaa mitä tehdään ikivanhoille vöille, joille ei ole 12 vuoden jaksoa eikä laitekorttia. Voiko jättää pois ohjelmasta? Entäs kaartomittari, pilvilento ei mene IFR-vaatimusten mukaan, joten voiko jättää pois?
Tiedän että kaikki em. asiat saa mainita ohjelmassa, mutta jos IH sanoo että "on hyvä tehdä näin", tulkitsen sen "näin ei ole pakko tehdä".
Kristian
Minä jätin meidän Discus B HO:sta pois vyöt koska ei ole mitään mainintaa jaksoista. Tosin en ole edelleenkään saanut
helmikuun alussa lähetettyä HO:aa joka laadittu Juuson mallin mukaan.... Eivätkä oikein edes vastaa mitään IH:sta...
Hyvä että tuo laskuvarjo jää pois. Olisisi aika hassua laittaa HO:aan kaikki mahdolliset varjot joita voi tulla vastaan, vaikkakaan niitä malleja ei suomessa montaa taida olla käytössä.
Jari
-
- Aktiivikirjoittaja
- Viestit: 314
- Liittynyt: Ke 05.02.2003 21:57
- Paikkakunta: HKI
Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma
Eikö kuitenkin olisi järkevää huomioida esimerkiksi ja nimenomaan VYÖT jotenkin, esim itse itseään määräten tarkastaa ne silmämääräisesti/käsin nykimällä vuosittain ja uusia ne viimeistään 24 vuotta vanhoina?kristian kirjoitti:Vielä kiinnostaa mitä tehdään ikivanhoille vöille, joille ei ole 12 vuoden jaksoa eikä laitekorttia. Voiko jättää pois ohjelmasta?
Laskuvarjo - eihän se voi kuulua koneen ho:aan.
Korkeusmittarin aneroidikoe - jaa-a, tiukassa paikassa (pinnoilla) ainakin minä tuijotan loggerin korkeusnäyttöä, ehkä korkeusmittari todellisuudessa on vähän toissijainen.
papafox-Sakke
Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma
Toki rikkinäiset vyöt (ja muutkin komponentit) korjataan iästä riippumatta. Mutta en aio luoda itselleni mitään kalenteriaikaan liittyviä velvoitteita, jos ei ole aivan pakko.
Loggerin näyttöä itsekin seurailen, se kun näyttää suoraan lentopintoja. Vanha Kolsmanin korkeusmittari on kyllä tuoreen aneroidikokeen perusteella ylivoimaisesti tarkempi (ja laillisempi) kuin Volksloggeri. Taisi olla kokonaiset 15m pielessä jossain yli 5000 metrissä.
Kristian
Loggerin näyttöä itsekin seurailen, se kun näyttää suoraan lentopintoja. Vanha Kolsmanin korkeusmittari on kyllä tuoreen aneroidikokeen perusteella ylivoimaisesti tarkempi (ja laillisempi) kuin Volksloggeri. Taisi olla kokonaiset 15m pielessä jossain yli 5000 metrissä.
Kristian
Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma
Näin toimin minäkin.papafox-Sakke kirjoitti:Korkeusmittarin aneroidikoe - jaa-a, tiukassa paikassa (pinnoilla) ainakin minä tuijotan loggerin korkeusnäyttöä, ehkä korkeusmittari todellisuudessa on vähän toissijainen.
Ja ihan riippumatta siitä kumpi on tarkempi, loggeri vai mittari.
Loggeri nimittäin kantelee, mittarilla ei ole siihen kykyä!

Aion tarjota HO:ta jossa ei ole korkeusmittarille aneroidikoetta. Näkee sitten kuinka käy.
Muutenkin melko outoa puuhaa väsätä huolto-ohjetta vanhalle koneelle jota ei Mainentenance manuaalin mukaan oikeastaan arvitse kuin voidella, korroosiosuojata ja kiillottaa..... ( voitelukaavio ja pari ohjetta osien irroittamiseen)

Sinänsä hienoa että nyt voi ainakin yrittää luoda huolto-ohjelman jossa hyvää konetta ei suotta tuhota repimällä sitä osiksi kerran vuodessa toivoen että sen saa uudelleen koottua lentokelposeksi. Tämähän lienee maan tapa kerhoissa nykyisin, siis se turhaan osiksi repiminen.
M Arkku
"tosiasiat hukkuvat hokemien alle"
Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma
Eli purjekoneen valmistajan määrittelyjen mukaan toimitaan, vaikka esim. vöiden valmistaja määrittelisi uusimiselle aikarajan? Asiasta keskusteltiin talvihuolloissa erään Discuksen osalta, kun Maintenance Manualissa ei ole mitään mainintaa vöistä, mutta Gadringer antaa valmistamilleen vöille tuon 12 vuoden jakson. Vyöt on nyt kyllä uusittu, mutta ne voi siis jättää pois huolto-ohjelmasta?jari p kirjoitti:Minä jätin meidän Discus B HO:sta pois vyöt koska ei ole mitään mainintaa jaksoista. Tosin en ole edelleenkään saanutkristian kirjoitti:Vielä kiinnostaa mitä tehdään ikivanhoille vöille, joille ei ole 12 vuoden jaksoa eikä laitekorttia. Voiko jättää pois ohjelmasta? Entäs kaartomittari, pilvilento ei mene IFR-vaatimusten mukaan, joten voiko jättää pois?
Tiedän että kaikki em. asiat saa mainita ohjelmassa, mutta jos IH sanoo että "on hyvä tehdä näin", tulkitsen sen "näin ei ole pakko tehdä".
Kristian
helmikuun alussa lähetettyä HO:aa joka laadittu Juuson mallin mukaan.... Eivätkä oikein edes vastaa mitään IH:sta...
Jari
Markus
Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma
TUolla IH malliohjeissa on kyllä mainittu Turvavyöt Gadringer-Gurte 5303/2700 ja kalenterijakso kun vaihdettava (12 v). (Pik 20D malliohjelma)Hatakka kirjoitti:Eli purjekoneen valmistajan määrittelyjen mukaan toimitaan, vaikka esim. vöiden valmistaja määrittelisi uusimiselle aikarajan? Asiasta keskusteltiin talvihuolloissa erään Discuksen osalta, kun Maintenance Manualissa ei ole mitään mainintaa vöistä, mutta Gadringer antaa valmistamilleen vöille tuon 12 vuoden jakson. Vyöt on nyt kyllä uusittu, mutta ne voi siis jättää pois huolto-ohjelmasta?
Markus
Jari
Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma
Vastaan itse itselleni muutamiin epäselviin kohtiin, kun sain ns. parempaa tietoa pääkallopaikalta.
1. Vanhat vyöt, joille ei löydy laitekorttia, tyyppinumeroa tai valmistajaa (alkuperäiset): kirjataan huolto-ohjelmaan koneen lentokäsikirjan mukainen "regular check" (omistaja tekee), ei peruskorjausjaksoa. Uudemmat vyöt menevät sitten vyötehtaan ohjeiden mukaan, siis 12v ja vaihtoon.
2. Korkeusmittari (amerikkalainen Kolsmann, ei EASA-hyväksytty mittari, ei valmistajan ohjeita). Voi jättää pois huolto-ohjelmasta.
3. Lisätäänkö laskuvarjo huolto-ohjelmaan? Ilmailuhallinnossa on enää kaksi mielipidettä asiasta: kyllä tai ei. (Keväällä niitä oli kymmenen.) Pahimmillaan siis huolto-ohjelmaa ei hyväksytä jos varjo puuttuu. Kerhot voivat laittaa huolto-ohjelmiin kaikki kerhon varjotyypit, jolloin ristiinkäyttö onnistuu.
4. Punnitus. Koneen manuaalin mukaan, omassa tapauksessani ainoastaan "korjausten, maalauksen ja laiteasennusten jälkeen", ei siis säännöllistä jaksoa.
Toivottavasti tästä oli jollekin apua.
kristian
ps. jos ihmettelette miksi huolto-ohjelmien hyväksyntä kestää, siellä on nyt parikymmentä hyväksytty ja 580 kpl pöydällä.
1. Vanhat vyöt, joille ei löydy laitekorttia, tyyppinumeroa tai valmistajaa (alkuperäiset): kirjataan huolto-ohjelmaan koneen lentokäsikirjan mukainen "regular check" (omistaja tekee), ei peruskorjausjaksoa. Uudemmat vyöt menevät sitten vyötehtaan ohjeiden mukaan, siis 12v ja vaihtoon.
2. Korkeusmittari (amerikkalainen Kolsmann, ei EASA-hyväksytty mittari, ei valmistajan ohjeita). Voi jättää pois huolto-ohjelmasta.
3. Lisätäänkö laskuvarjo huolto-ohjelmaan? Ilmailuhallinnossa on enää kaksi mielipidettä asiasta: kyllä tai ei. (Keväällä niitä oli kymmenen.) Pahimmillaan siis huolto-ohjelmaa ei hyväksytä jos varjo puuttuu. Kerhot voivat laittaa huolto-ohjelmiin kaikki kerhon varjotyypit, jolloin ristiinkäyttö onnistuu.
4. Punnitus. Koneen manuaalin mukaan, omassa tapauksessani ainoastaan "korjausten, maalauksen ja laiteasennusten jälkeen", ei siis säännöllistä jaksoa.
Toivottavasti tästä oli jollekin apua.
kristian
ps. jos ihmettelette miksi huolto-ohjelmien hyväksyntä kestää, siellä on nyt parikymmentä hyväksytty ja 580 kpl pöydällä.
Re: Purjekoneen Part M mukainen huolto-ohjelma
Moi,
-Markku
Vöistä sen verran, että tilattiin yhteen koneeseen uudet vyöt viime talvena, muistaakseni Schrottilta. Muistaakseni niille ei ollut mitään jaksoa määritettynä. Pitänee tarkistaa ajan kanssa vöiden merkki, malli ja huoltovaatimukset..kristian kirjoitti:Vastaan itse itselleni muutamiin epäselviin kohtiin, kun sain ns. parempaa tietoa pääkallopaikalta.
1. Vanhat vyöt, joille ei löydy laitekorttia, tyyppinumeroa tai valmistajaa (alkuperäiset): kirjataan huolto-ohjelmaan koneen lentokäsikirjan mukainen "regular check" (omistaja tekee), ei peruskorjausjaksoa. Uudemmat vyöt menevät sitten vyötehtaan ohjeiden mukaan, siis 12v ja vaihtoon.
ps. jos ihmettelette miksi huolto-ohjelmien hyväksyntä kestää, siellä on nyt parikymmentä hyväksytty ja 580 kpl pöydällä.
-Markku